Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3034 ggr
Pelzi
0

använda pessoa bett?

Tänkte börja använda pessoa bett på en varmblodig travare som inte lyssnar på hemvägen när man rider hemåt jag har testat att distrahera henne med några enkla dressyr övningar och sånt men det hjälper inte utan hon lyssnar inte hon sticker bara, hon sticker inte snabbt men hon kan bara typ vägra sluta trava alltså inte lyssnar ett skit i princip så. så jag kan bara skritta på hemvägen börjar jag trava så sticker hon hon vägrar sakta ner eller börja galoppera och när man försöker stanna henne så börjar hon bara trava fortare. även om man har en häst med när man rider så måste andra hästen gå framför annars sticker hon hon kan som bara börja trava iväg och helt ignorera mig totalt. så tänkte då att jag kan testa Pessoa bett och jag vet att det inte är ett bra bett och att det ger dubbla signaler och att det är ett hissbett så jag vet att det är dåligt men jag är väldigt mjuk i handen rider på lösa tyglar nästan hela tiden utom galoppen då har jag lätt kontakt och vill i såfall bara använda det som nödbroms. vid uteritter på vägen hem.
och hon gör bara så med mig med ägaren så är hon lugn på hemvägen och gör inget. det är ju tråkigt att det högst går att skritta på hemvägen annars så lyssnar hon inte på mig men på ägaren lyssnar hon och jag vill använda det bettet så hon lär sig att hon ska lyssna på mig också.
Vill höra era åsikter om att använda pessoa bett vid ute ritter om man vet hur det funkar och är mjuk i handen, okej eller inte? och varför? behöver också tips på vad jag ska göra när hon gör så?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

MoonysElin
0

Jag tänkte mest bara rent broms-teknik-mässigt, får du med dig kroppen så att du bromsar med hjälp av hela kroppen? Dvs stadga och stabilitet i sitsen och att du får igenom din broms? Menar då självklart inte att man ska sitta och vrål-dra utan lätta och fina förhållningar men med kroppen med. Jag upplever att det lätt blir att man lutar sig fram eller på annat sätt tappar balansen när hästen drar och då enbart försöker använda armarna som "broms", vilket inte alls fungerar och då blir det bara pannkaka av alltihop. Att hon känner att du är stabil i sitsen (om du inte redan är det alltså) kan ju också göra henne lugnare och mer tillfreds. Går det att rida lite serpentiner eler något sådant på vägen hem för att få henne att slappna av och ta det lugnare? Har du fler personer med dig ut och hur är hästen i sådana situationer, dvs är hon lugnare med sällskap? Och hur gör ägaren för att hästen ska vara lugn hemåt? Vad gör ni olika? Ta reda på varför hästen lyssnar på ägaren och inte på dig.

Personligen skulle jag inte satt på ett pessoabett då jag inte alls gillar det bettets effekter (tänker då främst på dubbeltydigheten). Är också rädd att det skulle bli mer en stressfaktor som gör att hästen vill springa hem ännu mer om den känner obehaget i munnen. Eftersom hästen också är lugn med ägaren är det ju ett problem som går att träna bort utan skarpare bett. Kanske isf hellre sätta på en martingal om det får dig att känna dig tryggare att veta att hon inte kan köra upp huvudet och bara dra hemåt utan kontroll alls? Självklart så löst spänd isf att den inte inverkar när hästen går normalt. Eller om du vill prova ett skarpare bett så hade jag testat ett annat, "mildare" skarpare bett än just pessoat. Stort lycka till och hoppas att du lyckas lösa detta och får trevligare uteritter i framtiden! :)

Emshify
2

Om du vet att det inte är ett bra bett - Varför använder du det då? ;) Det finns så många andra bett du kan använda om du känner att du vill ha ett skarpare alternativ. Enligt vad jag lärt mig om Pessoa ger bettet dubbla signaler oavsett om du håller mycket eller lite i tygeln och gynnar inte en trevlig kontakt med hästens mun på något sätt. Isåfall ska du inte hålla i tygeln alls. Och då är det ju ändå bättre med ett bett man faktiskt jag rida ordentligt på utan att det ger negativa effekter (förutsatt att du har en fin hand) som t.ex Pelham.

Sen tycker jag ju att det vore bättre att jobba med problemet istället. Eftersom det bara är dig hon gör så med så innebär det ju att hon helt enkelt inte lyssnar på dig och att du behöver jobba med lydnad och kommunikation. Det gör du inte genom att sätta på ett skarpare bett, tyvärr, för då blir det ingen varaktig lösning. Det kräver lite mer arbete än så. ;) Ta hjälp av ägaren istället!

Pelzi
0

Jag har försökt lugna ner henne med att göra små serpentin bågar på vägen och lite andra dressyr övningar men hon blir bara mer stressad då och ägaren gör inte nåt speciellt utan hon bara går fint med henne på lösa tyglar hem och kan trava utan problem men med mig så drar hon bara iväg som för att testa mig lite och tar jag i munnen när hon börja tjorva så travar hon eller galopperar fortare och fortare. och jag har bra stadig sitts rider för tränare 1 dag i veckan men på andra hästar då. Nån som har tips på vad jag kan ha för annat bett som borde funka för just nu så blir det bara värre varje gång. och just med galoppen har hon också testat mig med att vägra fatta galopp fast jag gjort på helt rätt sätt som hon är inlärd på och testat andra så vägrade hon. men jag har fått bort det nu med att jag "överaskade henne med galoppskänkeln" då funkade det och har inte några problem med det nu, så hon kanske behövde att jag sa åt henne ordentligt. än att hålla på att tjorva flera timmar med det.

FritZzJävel
2

Ska du ha ett skarpare bett tycker jag du ska prova pelham eller kimblewick? :) Men jag råder dig att inte alltid rida med det utan att variera, tycker även att du hela tiden ska jobba med problemet och ha som mål att i framtiden kunna betsla ner igen :)

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Pelzi
0

#4 ja jag hade tänkt det. vill ju inte riskera livet direkt. det är ju bättre att man använder ett lite skarpare bett så hon lär sig att lyssna för det bettet hon har nu igonerar hon bara. sen betsla ner när hon börjat lyssna mer på mig.

FritZzJävel
1

#5 Då tycker jag du ska prova pelham eller kimblewick istället för pessoa :)

~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

examynia
0

jag har börjat använda kimblewick på de mildaste hålet.. å de har funkat jätte bra på min häst ´som inte lyssnat så jätte bra.. kan rida med jättemjuk hand med de bettet istället för att sitta å hålla honom.. så de kan jag rekommendera..=)

Pelzi
0

okej ja det är ju bättre att behöva ta ett lätt tag med ett skarpare bett än att sitta och slita och dra flera gånger med ett mildare bett innan man får stopp på hästen :P

Lina
0

Hur gör du förhållningen när hon drar iväg med dig? Drar du med samma kraft hela tiden eller tar ocha och ger du?

En dragkamp vinner alltid hästen över ryttaren så mitt råd till dig är att när hon brjar dra så gör du en förhållning, lyssnar hon inte då så tar du en betydligt skarpare förhållning med höjda händer med tanken att du ska sätta henne på rumpan. Gör ingenting om hon "sätter sig" då har du får igenom hjälpen med råge. Gör om detta tills hon fattar att det inte är speciellt kul att försöka springa ifrån matte.

Pelzi
0

jag tar och ger så dum är jag inte XD först testar jag med mjuk tag sen mellan hårt och sen ett hårdare drag men det funkar inte och så har jag testat det med med mjuk drag och släpp och mellan mjuka frag och släpp och skarpa drag och släpp. jag kan dra igentligen hur hårt som helst men hon lyssnar inte.

pebb
0

Har den sprungit på travet innan? Många travare lägger ju tyvärr i en högre växel och tar upp huvudet när man tar i munnen eftersom det är vad dom har lärt sig innan. Rider du henne bara ut eller även på banan? NH-övningar från marken låter som det kunde vara en bra idé så ni får ett bättre band och hon börjar respektera dig :)

Pelzi
0

Hon har tränas för travet aldrig startat. jag har inte till gång till ridbana.