Kärlek direkt - eller?
Jag håller på att leta häst, ska köpa häst för första gången.
Igår var jag och provred en, han var snäll på alla sätt, snäll/duktiig vid ridning, jag har nog aldrig ridit en häst som har varit så bra men samtidigt kan utveckals mycket mer.
Efteråt frågade de som följt med mig, "Nå", och det ända jag känner är "jag vet inte riktigt" Det var ju inte att jag fick känsla att jag inte kan leva utan honom.
Ska det vara kärlek vid första ögonkastet eller borde jag åka dit en gång till?
kissmekate.blogg.se

Åk dit flera gånger till, men du bör känna för hästen när du köper den men med en del hästar växer kärleken fram.

I min hage går en som jag inte kunde leva utan, det visste jag redan när jag såg kortet på henne.
Sedan har vi den andra o med henne växte kärleken fram, fast lika stark som till ettan kommer den nog aldrig att kunna bli.
Som sagt åk dit igen o umgås lite till. & lita på hjärtat.
Jag hade åkt dit igen, om hästen är så bra i övrigt hade jag gett h*n en chans, som andra sagt, kärlek kan växa fram men som #2 sa lita på hjärtat.. Det ska ändå bli din bästa vän :)
Följ magkänslan :-) man känner om det e rätt
Önskar dig lycka till

Jo jag har funderat nu på morgonen, och nu börjar det kännas bra, så jag måste åka dit en gång till (om jag får för ägaren).
Har även kollat på en lite videosnutt som min sambo spelade in och det så ganska bra ut (med tanke på att det är jag som rider :))
Men jag vet varför kan är tveksamm, det är för min älskade medryttarhäst (som ibland var som/känndes som min) tyvärr blev tvungen att tas bort för ca 2½ vecka sedan bara, så lite undermedvetet jämför jag nog dem.
kissmekate.blogg.se
Kärlek växer fram!
Jag och frugan var inte alls samspelta i början.
Jag provred aldrig henne innan köp utan såg bara en annan tjej rida…
Men nu är hon min bästa vän och jag kan inte leva utan henne.
/Elin

För mig var det kärlek vid första ögonkastet. Kalle stod där i hagen, ägd av någon annan, och ett halvår senare var han min.
Jag tror dock att det kan vara väldigt olika, så självklart ska du åka och provrida igen. Håller med #4 - följ magkänslan!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
när jag skulle köpa min häst, så blev det inte "kärlek" vid första ögonkastet, men tog henne till en paddock och provred igen, då fastnade jag för henne, och kände denna hästen vill jag utbilda själv. och äger fortfarnade henne och ångrar absolut inte det.
Men tkr du ska åka och provrida igen, och testa mera hästar.
Det bästa är ju att provrida flera, så du har fler att fundera över och jämföra med. Då tror jag det är lättare att känna ifall någon är hästen för dig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ja flera stycken har sagt till mig att man borde provrida minst 20 hästar innan man köper så man vet hur det ska kännas när man har hittat rätt.
Men jag vill inte bara åka och provrida en häst om jag inte har en tanke på att köpa den, och att hitta en häst i närheten där jag bor(har ingen möjlighet att åka landet runt för att prvrida tyvärr) som uppföljer mina kriterier är svårt.
men i morgon ska jag åka och prova honom igen, får de hur det känns då.
kissmekate.blogg.se

#10 det måste varit innan Internet tid, nu kan man ju leta och begränsa antalet hästar man provar ganska markant.
Mitt råd ta tid på dig och kännefter, sen så leta efter andra hästar och om något känns bättre än den du provar nu så åk iväg och provrid den också. Hästen måste kännas rätt när du väl bestämt dig, det är ju inte så kul att ångra sig och sälja väldigt snart efter ett köp.

#11 Jag hanänger inte med vad du menar.
jag kollar runt på flera stora hästannons sidor på internet dagligen
kissmekate.blogg.se

#12 förr innan man kunde se filmer och bilder på internett så var det radannonser och vad ägaren sa som man fick åka på. Nu vet man mycket mer om typen av häst innan man åker och tittar så då behöver man inte åka till så många hästar för att hitta rätt häst.

#13 jo sant, dessvärre de jag har kontaktat som har stått en bit i från om de kan skicka/lägga upp en video så har de aldrig möjlighet till det svara de.
En bild på en häst i en hage säger mig inte så mycket hur den är jämt mot beskrivningen.
kissmekate.blogg.se

Har nu varit en gång till och ridit honom, men det är något som saknas fortfarande…
Pratade med en som har en häst i det stallet jag red på förut och hon sa att man vet när det är rätt häst, man känner det. Jag trodde nog att jag skulle hitta rätt häst direkt, men nej.
men nu har jag faktiskt tre stycken som jag ska provrida denna vecka…
jag rubbade lite på mina "krav", så den som jag ska träffa i morgon är 1 år äldre än det som var min max ålder, dock (om man ska se det negativt)så är han extremt bra utbildad, han är som en läromästare fast han bara är 9 år och min tanke var väl att lära upp den lite själv (med hjälp av tränare), men vi får se, det kanske är hästen i mitt liv.
kissmekate.blogg.se

#15 där har ju åldern verkligen ingen betydelse. en häst som är väl utbildad är guldvärd. och 9 år är verkligen ingen ålder!!!

#15 Lycka till. Ja 9 istället för 8 är väl helt ok. 

Jag tror inte på kärlek vid första ögonkastet. Jag blev visserligen som förälskad i Casanova första gången jag såg honom i ögonen. Men det berodde nog mer på att han hade en fantastisk utsrålning, var vacker och riktigt tittade en djupt i ögonen än att vi var menade för varandra.
Du ska trivas med hästen, känna att du klarar av den, att ni ska kunna utvecklas tillsammans etc. Du ska tycka att den är trevlig att ha och göra med och inte hitta något direkt stötande. Det här med kärlek kommer efterhand, jag har älskat alla mina hästar trots att de inte allihopa har varit särskilt lätthanterade och kanske t o m tjuriga.
Provrid så många du kan. Jag provred 26 st innan jag fann min Lotus, och då var jag verkligen säker på min sak tack vare att efter varje häst jag provred kom jag mer underfund med vad jag ville ha.
Med mina hästar har varit olika, vissa var kärlek vid första ögonkastet medans andra har kärlekn vuxit fram men är nu lika starkt som för den som jag föll för.
Så är hästen den häst du kan tänka dig så hade jag nog provridit igen!

Den 9 åriga valacken var inget för mig, han var för tråkig, skulle nog passa en rädd person eller nybörjare.
Men dagen efter, i torsdags så åkte jag och provred ett 5 årigt sto, det kändes ok och när jag höll på att skritta av så småprattade en vän från stallet jag hade med mig med ägaren, och ägaren sa " Jag har även en 8 årig valack tillsalu, dock lite känslig och spänd av sig, men tror du hon vill provrida?" Jajamensan svarade hon.
Och där kom han, min drömhäst, bara när jag såg honom första gången var det "wow" (fast han var fux och jag tycker igenligen inte om fuxar…) och redan i skritten så kände jag, det är är hästen jag vill ha. Han var helt underbar att rida. Så nu har jag ridit honom 3 gånger, även om jag nästan hade bestämt mig efterförsta gången.
Så bara han går igenom vet besiktningen så blir han min
Han blev spattröntgad idag och det var helt felfritt.
kissmekate.blogg.se
#20 - Skoj! Grattis! =)
#20 Vad roligt, grattis!
Håller tummarna för att han går igenom, så får du visa bilder sen! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

för mig har det varit kärlek vid första ögonkastet, har endast provridit 3 hästar i mitt liv och köpte 2 av dom 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mitt första inttryck av Crackson när jag var och provred honom var faktist någon blandning av osäkerhet och rädsla, något jag aldrig känt förut. Det var liksom inte så att jag inte gick fram till honom och så, men det var någon lustig magkänsla jag hade. När jag sedan suttit upp kändes det mycket bättre. Han kändes helt okej. Men han kändes endå inte som den "rätta". Men det blev endå honom vi fick hem. "Första, bästa billigaste", är mammas motto. ;)
Första tiden var ett hellvete. Vad var det för någon grinig prick jag fått hem ? Visst hade jag haft fördomar mot travare innan, men det var inget mot vad jag hade nu! Ush! Men envis som man var gav man inte upp. Det ska väll gå och få fason på den här busen med. Efter några månader av blod, svett och tårar började allt plötsligt släppa. Oj, vad fin han var! Och jag började gilla stollen mer och mer för varje gång var var med honom. Dom sista månaderna vi hade tillsammans var underbara. Tyvärr såldes han för någon vecka sedan..
Det råkade visst bli en hel roman..
Men det jag ville ha sagt är, att kärleken till en häst kan växa fram, den behöver inte finnas där från början. Se bara på mig! Jag fick en häst som jag inte ens önskade mig värsta fiende, och lämnade ifrån mig min älskade favoritgubbe!

#24 oj då, men tur att det blev bra tillslut.
och sån skillnad det blev (bilderna). Jättefin är han
kissmekate.blogg.se

Jag vet inte om du berättat och jag missat men vad är han för ras? Sjuuukt söt iallaf :)
Jag tycker du ska åka dit igen. Om du nu inte redan gjort det?
Nej men jag vart tvingad upp på min ponny flera gånger, jag tyckte inte alls om honom i början, men det blev bättre & nu är vi oskiljaktiga! :')
#24 Vad hände? hade inte råd med häst eller inte alls tiden?
#26-28 Gud vad söt han är!
Kommer ihåg när jag skulle provrida DV första gången. Jag går i en ''nybörjar'' krus på en ridskola. Kan alla grunder men ska bara finslipa på de. Sen 1 månad senare har jag hittat en medryttarhäst. Ett Engelskt Fullblod! Han var såå söt! Men gissa om mina ben var som spagettì? Jag var så nervös! Sen släppte det lite i skritten och vi började trava, det kändes som om det inte var sant! Visst är det individuellt när det gäller raser, men han kom nästan precis ifrån galoppbanan och jag trodde han skulle rusa iväg, men icke sa nicke!
Han var ganska trög av Vi får hålla tummarna på att dte blir du och ''din'' häst:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#29 har nog inte skrivit det, men en islandshäst är han
kissmekate.blogg.se

#34 - Är det Ess? 

Ja!!!!
Känner du honom?
kissmekate.blogg.se

Nej, Frostros var det jag åkte dit och provred först…
Tror Anette sa att han var sex när han kastrerades. Men visst är han underbar??
Rider du på Kimsta?
kissmekate.blogg.se
Jaaa, Frostros menade jag ju.. Hihi, Melkorka blev ju nyligen visad.. ;) Hihi, skyller på att jag är lite trött! :P Åh, Frostros, älskade lilla tjejen! Har hon blivit lika ljus som mamma nu? Så himla länge sedan jag såg henne.. Du tog ingen bild? :) Skickar med en som är 2 år gammal! =)
Ja, fem eller sex var det. =) Han är supertrevlig, hann dock aldrig rida honom någon gång.. Men hur är det, ska de dra ner på verksamheten där? Tänkte på att de hade ett gäng hästar till salu!

Hon är lite ljusare än på bilden, men inte mycket. Min vän tog någon bild men jag har inte fått de.
Jo hon ska dra ner lite grann på värksamheten och säljer de som inte passar in, som Ess. Frostros vill hon sälja till någon som ska tävla och avelsvisa henne.
kissmekate.blogg.se
Oh, okej! Då förstår jag, ja, men Frostros kommer nog att göra sig fin ute på banan.. =) Ess har lite tävlingsnerver i sig också vad jag minns.. =)
Ska du tillbaka dit något mer? Vet du möjligtvis om en häst vid namn Kinnskair står kvar? En svartskäck som i stort sett bara är vit, men har lite svart på huvudet och i svansen? :)

Jag ska nog dit och hämta hem honom 
Ska kolla om någån heter Kinnskair då
kissmekate.blogg.se

För mig var det kärlek vid första ögonkastet när vi för första gången träffade min underbara lilla häst. När vi kom in i stallet på provridningsdagen och han stack ut sitt huvudet så sa jag och min mamma till varandra - "Om han bara har fyra ben så tar vi honom!"
Idag har vi ägt honom i snart fem år och jag har aldrig ångrat att jag tog "första bästa hästen" utan att titta på flera andra, ibland är ju trots allt den första hästen den bästa. 
Lycka till!

#31 Vi kommer inte ha plats för honom till hösten, tyvärr.
Jag letade i år och dag känns det som för den senate ponnyn som är inköpt, såg honom på bild på blocket.se och han var såld :) (till mig då ;))
Transport på bilen och en sambo som tyckte jag var helt galen och vi hämtade hem världens finaste welshponny :)

Annette har Kinnskair kvar. Hon kom i håg vem du var också.
Den andra tjejen, Anneli jobbar tydligen inte kvar där längre.
kissmekate.blogg.se
#47 - Åh, söt-Kinnskair! :) Vad kul! :)
Men tråkigt med Anneli.. :(
Halloj!
Jag hittade den här tråden då jag sökte på google om Frostros från Kimsta, jag tänkte kolla exakt hur hög hon var.
Det var jag som var där när du var förbi och provred Ess :) Kinnskair finns fortfarande kvar, gamla herren som nu är 21 år gammal (född 92).
Bifogar en bild på Frostros, såhär såg hon ut förra sommaren (2012)
Jag anser nog på ett sätt att det är smartare att köpa häst efter huvudet än efter hjärtat. Jag har gjort ett hästköp efter huvudet och det blev pang-bra, älskade inte hästen från början men efter allt han gav mig så växte det fram.
Sedan har jag skaffat resten efter hjärtat och i ärlighetens namn så blir det sällan dom mest perfekta hästarna, men man älskar dom ändå och har förhoppningsvis väldigt kul ihop med dom ändå. Men det är absolut inte säkert att det är den där pang-hästen, som passar en som handen i handsken.
Medarbetare på westernridning.ifokus