"Täckes-skav"

Hehe
SKAVS AV ska de stå..
inte "svavs av" hihi

Jag har samma problem.. Jag brukar ha i lite pälsglans i manen så täcket "glider" bättre. Inte för att det hjälper så där särskilt bra.. men det är det enda jag kommer på. Min har också jättefin man annars (väldigt lång..) men precis vid täcket blir den inte vacker..

Bus får likadant, men jag tror inte att man kan göra så mkt.
Man får se glad ut när sommaren är över och manen vuxit ut för att sedan förstöras igen… SUCK!!
Men finns det någon som har ett tips så är även jag glad…

Kan ni inte sy dit en liten fårskinns bit?
Eller något annat mjukt som lättare glider..
har ni testat att ha ett sånt här bog-skavs-grejs? det går ju högre upp? kanske funkar?

Jag har använt bogskydd, det skyddar iof skav på bogen (eftersom Lucky är klippt) men manen hjälper den inte 
Jag är övertygad om att dom flesta skulle klara sig utan täcke, sålänge dom inte är rakade…
glansspray kör jag också med där hästen lättare får skav, kanske du kan ha i det i manen och göra en liten fläta så kanske det skyddar.

# 7 jag har oxå en känsla av det slo

Jag skulle vilja att Lucky går utan täcke, men han är väldigt frusen av sig. Sen är han klippt, då han blir väldigt svettig när man rider. Då föredrar jag hellre täckning, än att han ska få stå inne hela dagen för att torka efter en ridtur. 

är hästen frusen av sig är det ju sin sak.
emn att ha täcke enbart för att ryttaren är lat och inte orkar borsta så mkt tycker jag är fel.
Självklart ska man lägga på täcke när hästen är klippt, men om man inte tävlar och tränar som en tok anser jag att hästen inte behöver klippas, det tar inte 30 minuter ens för en häst med full vinterpäls att torka i minusgrader. En förutsättning dock om man ska ha hästar utan täcke på vintern är ju ett vindskydd.

*applåder*

#7 du har så rätt mina hästar har inte en antydan till skav av täcket, men så har jag inte täcke på dom heller

Men å ena sidan tar det jäkligt lång tid för hästen att torka efter en hel dags regn utan att haft täcke på sig.
Så jag tar nog hellre på täcken när det regnar och får ta av det blöta täcket och ha en torr häst istället.
Nja, det tar jäkligt lång tid för pälsen att torka, det är det den är till för… Hästen är fortfarande torr, så om du menar att hästen fryser har du fel. Däremot om det är för din egen bekvämlighet som du vill att häten ska ha torr päls, så borde du nog tänka efter på vems villkor du har hästar över huvud taget…
#7 och alla andra. ne visst skaver det inte om man inte har täcke. men om man har en häst som rids ordentligt varje dag, ofta inomhus i värmt ridhus, så blir hon otroligt svettig. då har vi ett alternativ: ntingen rakar man och svett blir inte ett problem, men för att hon inte ska frysa så slänger jag på ett täcke. eller så låter jag henne vara långhårig och svettas så hon blir blöt, och då får frysa. Jag har gärna en rakad och täckad häst. ni får säga vad ni vill, men det är ju skillnad på vad man har för häst och vad man gör med den
#7 och alla andra. ne visst skaver det inte om man inte har täcke. men om man har en häst som rids ordentligt varje dag, ofta inomhus i värmt ridhus, så blir hon otroligt svettig. då har vi ett alternativ: ntingen rakar man och svett blir inte ett problem, men för att hon inte ska frysa så slänger jag på ett täcke. eller så låter jag henne vara långhårig och svettas så hon blir blöt, och då får frysa. Jag har gärna en rakad och täckad häst. ni får säga vad ni vill, men det är ju skillnad på vad man har för häst och vad man gör med den
#17, det var på grund av sånna inlägg som dina som jag skrev " Självklart ska man lägga på täcke när hästen är klippt" och att en del tycker dom behöver raka sina hästar, det kan jag inte säga emot. Men vi som inte rider i uppvärmda ridhus, rids inte våra hästar ordentligt varje dag?

#16# Tror inte du har sett en rejäl islänning med vinterpäls någon gång. Inte sjutton fryser dom. Men dom luktar surt när dom står i utestall över natten. Och inte har dom torkat upp heller. Är fortfarande blöta när dom släpps ut. Det känns inte riktigt bra det heller. Finns risk för att dom får en massa sjukdomar när dom är blöta jämt. Det har inte riktigt med att göra på vems villkor som jag har häst. Nu har jag inte täcken på så ofta på tex min islänning. Har inte haft det så många ggr på min unghäst heller som är halvblod på 3 år. Bara när det snöade eller var över -10 grader med blåst. Jag försöker att ha mina hästar så normala som möjligt. Jag daltar inte så gärna med dom som vissa andra gör. Ger dom hellre lite extra med hö och halm så att dom kan äta sig varma.
Men där har du fel iaf slo. Visst finns det hästar som fryser även oklippta. Jag har sett flera av mina inackorderingar som jag har haft här förut som har stått oc h skakat pga köld och för att hästen är blöt.

Våra hästar rids ordentligt ute fast vi inte har ridhus. Dom blir även svettiga vintertid.

Åhh, ni ska se Nasse efter en av våra ridturer…hon ser ut som ett blött trasselsudd med sin blöta långa päls
. Vi brukar alltid avsluta med 30 minuters skritt och då hinner hon torka upp väldigt bra, det är mest under sadeln som det är blött fortfarande men det är bara på med ett svettäcke och ge henne att äta så är hon torr snart.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det är samma för mig Athena hon är oklippt och hon går utan täcke men hon torkar snabbt efter ridning och som i går bär det hade regnat hela dagen då var hon blöt ytterst men in mot kroppen så var hon torr, och helt torr var hon efter en halvtimme i stallet.
Men det kräver att man alltid går utan täcke så dom både har lång päls och underull. Man måste veta vad man sysslar med och det gäller all hästhantering, en häst som ibland har täcke och ibland inte får inte en päls som står emot väta. Sen kan man inte borsta en häst på samma sätt på vintern dom behöver fettet i pälsen som skydd.
Jag blir lite irriterad när det påstås att något inte går, något som jag själv gjort i flera år. Men man kan inte göra något halvt, är hästen utan täcke så är den. Man kan lägga på en filt så som bönderna gjorde för när deras hästar var svettiga efter en dag i skogen men man kan inte låta hästen ibland gå med täcke och ibland inte.
Jag har hästar utan täcke som tränas och rids svettiga utan problem, men jag har både kunskap och vilja till det. Man måste acceptera att det finns flera sätt att hålla häst och det finns inte bara ett rätt och ett fel, öppenhet kallas det.
Nästa år kommer jag både att klippa och ha täcke på Ametist och detta för att jag vill att han ska ha en kort päls i februari, men hästar jag inte tävlar med som får gå utan täcke. Rider dom svettiga och ordentligt det gör jag ändå, dom ser ju ut som nallar också. Undra om jag är bättre eller sämre hästägare nästa år
#20 jag är uppvuxen med islänningar och shetlandsponnier… Jag talar bara om mina erfarenheter, och dom säger mig att dom flesta hästar som idag går med täcke inte behöver det egentligen.
Men jag tror att anledningen till att hästarna fryser är för att dom är vana sen tidigare år att få täcke när det börjar bli kallt ute, så dom sätter inte likna mycket vinterpäls.

Klart att man inte kan lyfta en häst från en miljö/hästhållning till en annan och tro att det ska gå utan problem. Det är ju som att åka från tropikerna och direkt till kalla norden och inte frysa. Min dotter pratade med Spanien i går och dom hade så kalt, bara 20 grader
min dotter ville åka direkt ner
relativitetsteorin gäller även för hästar

Angående att hästar fryser. Det finns hästar som fryser trots att de inte är vana vid täcke!
Min arab är som sagt väldigt frusen av sig, han var det redan som unghäst innan han ens hade haft ett täcke på sig! Han kan till och med stå och huttra mitt i sommaren på betet om det småregnar. Det är minst lika mycket jobb med en frusen häst som med en häst med lång tjock vinterpäls.
Så det så 

Och förresten så tycker jag den här tråden har "spårat ur" lite. Från början handlar den ju om TÄCKESSKAV och inte huruvida hästarna ska ha täcke eller inte. Skapa en ny tråd ifall ni vill diskutera det 

Trådar brukar spåra ur här
Jag hade en fullblodskorsning som var frusen av sig, han blev lite härdad men jag fick ofta ta in och låta honom torka på sommaren. På vintern när det var torrt och snö ute då var det inga problem.
På den tiden fans det inte bra regntäcken, hade jag ägt honom i dag så hade jag haft täcke på honom, tror jag
men han är inte alla hästar

man ser ju vad det är för sorts hästar som fryser. arab och nu ett fullblodskorsning? de är ju kanske inte ämnade för kylan vi har i sverige ibland…
förresten, på tal om urspårade trådar. kan inte de som är moderatörer splitta o starta nya trådar där?
Beror ju mycket på vilket täcke man har. Det kan vara bra att köpa ett med "halvhals", då får du inget skav just på det stället.

#29 I stallet där jag rider är det bara araber och de flesta av dom går nakna på lösdrift och dom har riktig ordentlig nallepäls.
Man får tänka att araberna är vana vid väldiga teperatur skillnader då det i öknen kan variera mellan +50 grader dagtid till många minusgrader med frost nattetid ;o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

ja det är ju klart cba

Prova pälsglans på manen.
Vänligen/Linda