EN BETT FRÅGA???
Haj har just suttit och smuslat runt en tanke ihuvudet. Jag undrar om ett jacktkandar är skarpare eller mildare än ett postkandar??
Vad jag fattat av att läsa på internett på flera sidor står det att det är mucket mildare än ett pelham. För ju kortare häv stänger ju mildare. På ett postkandar finns det ju tre ringar och hon rids oftast på mittersta eller ringen längst ner. så här ser det ut:
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2958?sid=880a32a24b0fc62c6a50414856eca934
och jag tycker inte ricktigt om det, funderade först på att ta ett pelham, men så komjag å tänka på jacktkandaret med tungfrihet, jag tycker det ser mildare ut.. Först å främst ska ja se om hon går att sida på tdelat, men som ägarna säger blir hon skit stark när hon kommer på att man har det, blir då svår att styra och stanna… så vi får väl se, vill inte ha pessoa gillar inte dom betten..
Jag har ridit ponny förut med jacktkandar och det gick bra, har hört från gamska många att jag har fina mjuka händer.. Så här ser jacktkandaret ut:
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/351?sid=880a32a24b0fc62c6a50414856eca934
Jag vet inte, men jag skulle inte vilja rida på ngt av dem :S
Säger som Mandysan
nä jag vill hällt ha 3 delat, med det blir ju farligt om man inte kan ta hästen något i munnen, det är ett fjord sto.. :) funderar på att värva emellan 3delar och kandar tills hon fattar att man inte ska sticka om on nu gör det??
Hmm, jag hade nog valt pelhamstången, om jag varit tvungen att välja nåt och ridit med två tyglar…
jag tycker då att jacktkandaret ser milldast ut av dessa två??
#4 jag har läst att det blir mycket skarpare än ett jackt kandar efter som dom har längre hävstäbger.. den lilla böjningen i jacktkandaret är en liten tungfrihet
Men du kan inte prova med tredelat först eller har du redan gjort det?
#6 Vad gör hon då som kräver ett så starkt bett?
Möjligt… Men rider du med två tyglar behöver du inte använda hävstången om du inte måste.
det blir så trassligt med två tyglar min kompis rider sit nordis travar sto på det sättet med pelham och två tyglar. Hon är annars omäjlig att hålla, skit stark och det vet hon värkligen om och utnytjar det till max, det krävs en stor man att hålla henne förr när man skulle sitta upp och det va knappt att han orkade det.
Dom säger att hon inte stannar vad man än gör blir super stark och springer, nu när hon är så van vid post kandaret tror jag att hon kommer att ta chansen att på springa om hon kan, hon är till och med svår att få att stå still fast hon har postkandar, så fort man lättar går hon, jag håller på att försöka få henne att fatta eftergiften bättre.. jag har aldrig ridit henne med 3 delat som sagt tidigare, men jag ska prova har ett hämma liggandes nytt som ja ska prova, men om hon blir förstark vill jag inte ha postkandar igen för jag gillar det inte alls. för det första för att det är ett kör bett..
vet att många har pesooa på fjordingar, med den sortens bett ratar jag mer än pesten..

Vi har tredelat på båda fjordingarna som står här.

Varför inte prova ett hackamore? Då tar du ju bort den biten med att hon är stark i munnen. Tänkte att det skulle va en "enkel" grej för komma runt problemet.
jag gillar inte hackamor för skulle en häst bli rädd och rycka till och man intee e berädd kan man bryta nosryggen för det har jag sett på en tävling, jag gillar inte hackamore alls… jag har ingen diräckt erfaren het av att rida med det, så nä tack, men tack för tippset ändå 
förlåt min usla stavning men somnade typ 10,30 imorse och vaknade vid halv två igen
#11 dom är nog bättre skolade en dessa två, gått som turridning med ruttinerade ryttare till folk som knapt sett en häst…

Ja, den ena är min Gejsa som jag själv har ridit in. *ler*
mm jag förstår det då… jag vill ju hälst ha ett tre delat, men vi får väl se hur damen tycker hon är ju trotts allt 18 år hihi
jag tycker det låter som du ska markarbeta hästen lite innan…
det är ju varken bra för henne eller dig om hon håller på så.
jo det vet ja

#18 I vilka lägen sticker hon?
Att hästen sticker är väl inte ditt fel, utan förra ägaren, just därför borde ju dom som ny ledare visa att hon kan lita på dig och att du inte gör henne/honom illa. Kanske jobba henne på en ridbana?
jag skrev som tidigare att JAG aldrig ridit henne med tre delat, jag tror dom menar att hon sticker för att hon vill springa inte lyssna????!!!!.. det går inte att rida på en ridbana än den är inte klar… finns bara skog eller vanliga vägar i grus slingriga, upp och nedför.. jag rider deresstr så gott jag kan där. och jag kan ju knappas be dom köra mig fram och till baka jätte långt..
Varför kan aldrig någon här inne svara på frågan man ställer… jag frågade vilket av dessa två bett som va skarpas för jag vill inte ha för skarpt i fall det inte går!! jag ska börga skolrida henne mer när och om jag kan ta dom, den ena är snäll gått lite på ridskola hon är inge problem med… utan det är 18 åringen hon e jätte stark det märks när an leder henne i grimman med…
Ärs jag glömmer att jag skrev detta får ju inte svar på frågan ändå… det är väl inte så svårt att ge mig svar på det, ett hackamor är ännuskarpare än dom betten jag har ringt och frågat i affäern…. så det så

#20 det folk nog vill säg till dej är att man behöver inte lägga ett starkt bett på nån häst!!! Inte om man har koll på den på marken… Det är nog därför frågorna ställs tror jag…
jo men jag har ju skrivit att ja ska prova dom kan inte säga något förren jag har provt…
jag ville bara veta vilket som är bässt efter som hästen trivs med stång och häv stång, men det lutar åt att jag köper ett jaktkandar, läst jätte mycket om det nu, låter som om set är bässt av postkandar, pelham… står över allt att jaktkandaret är mildare än pelhamet..

Hade jag vetat det så hade jag svarat dig. Men jag har inte använt något annat bett än två och tre delat tyvärr.

jag hade nog valt jaktkandaret om jag va du. hört att det är ett av de mildare skarpa betten så att säga. vet några som rider med jakt även om dom kan rida sina hästar på 3-delat utan att dom sticker, men att dom vill ha känsligheten eller nåt. jag har fått rådet att rida peppe med jaktkandar men skarpa bett är inte min grej så jag håller mig till dom "enkla"
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hade inte valt nåt av dom :-/
#25 verkligen inte jag heller…..
/Elin

helst jaktkandar av de två, men jag gillar pelham m två tyglar. om du har mjuka fina hinder och bara använder vanliga tygeln så är det inte så mkt värre än ett tränsbett. hellre kunna ta tag i stångtygeln en gång då.
äh jag är alldeles för trött för å skriva begripliga skaer xD
Jaktkandar är mkt mildare än ett postkandar. Men innan du betslar upp bör du hitta det grundläggande problemet.