Vad är detta? Regnskållor? Eksem? Allergiutslag?
Hej! Min häst fick dessa utslag morgon efter att jag duschat henne. Började med att det bara var längs bogen för att sen under dagen sprida sig över kroppen. Sen har det bara blivit värre… Jag duschade henne i måndagskväll och dessa bilder är från igår (torsdag). Utslagen på bogen har blivit lite bättre mot hur de såg ut i början. I övrigt har hon inte haft varmare täcken än hon brukar vid de gradtal som varit. La på ett fleece efter hon duschats och när hon torkat la jag på ett stalltäcke. Hon är klippt och värst är utslagen från kors till rumpan, men som sagt även på bogen och sen på sidan av magen och vid virveln vid bakbenen. Jag duschade henne förövrigt bara med grönsåpa och igår duschade jag henne igen med desinfektionstvål. Hon har stått utan täcke stundvis på dagarna, sen med ylletäcke och vissa ggr med stalltäcket då hon frusit så mycket. Hon har även tappat mycket tagel förut, men slutat med det men nu har hon börjat med det igen. Hittade sår i svansroten där hon tappat mest och tvättade dom, har det något med detta att göra eller vad kan hon ha för eksem/utslag som gör att det blir sådär? Hon har ingen mask (fick nyss tillbaka provresultatet).
Ser ut som en knott attack
Ja, men det finns väl knappast knott nu. Det uppstod ju under natten till morgonen när jag tog ut henne, så måste ju nästan vara pga av fukten… 🤔
Kan vara fukt exem. Men varför tvätta hästen med såpa? bara nyfiken. Det innehåller massa konstiga medel som skall skydda golvet med en hinna. Det borde stoppa fukten från att dunsta av från hästen då det blir en liten hinna av fett av det..

#3 Innehåller en massa konstiga medel? Vanlig grönsåpa är såpa och inget annat, det utvinner man från tallar..
#0 Jag vet inte vad det kan vara faktiskt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja men det är kanske inte så bra med tanke på dess egenskaper.. Det fettar ned håret.
Precis, jag har undvikit andra "tvättmedel" eftersom jag inte vill att hon ska få någon allergisk reaktion eller liknande. Ansåg därför att grönsåpan var bästa alternativet. Tror inte min veterinär rekommenderar att man ska tvätta mugg och liknande sår med grönsåpa om det är en hälsorisk att duscha hästarna med det.
#5 Hur behandlar man fukteksem då? Har sökt så himla mycket på google innan jag valde att skriva här, men det står knappt någonting tycker jag…

#5 Man tvättar ju med såpa vilket innebär att den måste lösa upp fett annars hade den varit värdelös.
Skynda långsamt så går det fortare.
8# så sant men det lägger på ett eget skyddande lager. Det är problemet.. Så troligen så fastnar sopan på håret och håller nere fukt mot huden..
Jag fick lära mig att fukteksem - är ett utslag som ger fukt ifrån sig. Såpa är ett utmärkt medel att tvätta häst med.Du sköljde väl av den? Något har din häst reagerat på, kan vara såpan lr något den ätit. Avvakta ett tag lr ring och prata med veterinär. Min häst blev helt prickig av foderutslag. Det tog flera veckor innan det försvann.🙂

Ser ut som någon typ av nässelutslag.. Hon har alltså fått en reaktion mot något.. Kan bero på allt mellan himmel och jord, men en reaktion mot något giftigt eller något hon inte tål eller är överkänslig mot.
#11, Håller med!
TS Har du gett henne något nytt/eller ändrat något i stallet? Kan vara alltfrån att byta hö till att byta till ett nytt tvättmedel som du tvättat hennes täcken/schbrak eller så med?
-Bättre ökänd än okänd

Ser ut som nässelutslag. En allergisk reaktion alltså.
Min förre pålle fick det vid ett tillfälle.. dock kom jag aldrig på vad det berodde på men han fick det aldrig igen..
Jo, vi tror att det var nässelutslag och jag tog bort det nya i fodret. Det var bättre igår, men idag när jag tog in henne var det värre. Första dagen hon haft tjockare än stalltäcket på sig? Kan det vara så att värmen gjort utslagen värre? Var ju så himla konstigt att dom blivit så mycket värre över en natt när jag verkligen trodde att de var påväg bort :-(

Jag har själv haft nässelutslag ett par gånger och på mig har det blivit värre av värme.. vet inte om det är lika för hästar.

Är det nässelutslag så kommer nog pälsen ramla av och huden bli liknande corn flakes. Hände min häst av butta.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#16 det är inte så säkert att den gör, det hände inte min pålle när han fick nässelutslag.