Jobbar han rätt?
Idag tyckte jag att jag fick "lös" min häst ganska ordentligt..kändes helt annorlunda mot vad de brukar.. å jag jobbade sidvärtes å lösgjorde osv.. sen när jag började plocka med honom så höjde han ryggen å steget blev luftigt å mycket större.. jobbar han rätt med ryggen då? eller kan han fortfarande "ljuga"?
Jag tycker det låter rätt :-)
wieee då blir jag glad i såfall:D å vilket schvung i steget:D hoppas han jobbar rätt då iaf:P
En häst som jobbar rätt böjer hasen mera och därmed sänker bakdelen och sätter under sig bättre vilket känns som att framdelen kommer upp, det betyder att den samlade traven blir behaglig att sitta ner i för ryttaren och hästen blir lättare i hjälperna, om man nu inte försöker sig på ökad trav vilket kan vara en utmaning att sitta bra i eftersom hästen då måste skjuta ifrån betydligt mera än i samlad trav.
Om det är den känslan du fick så jobbar han bättre.
Akta dig för att tro att hästen arbetar med ryggen om du måste hålla ihop den med tygeln, det som händer då är att man spänner upp nack och ryggmusklerna med nackens hävstång och hästen går på bogen i stället, det har inget med bakdelens bärighet och samling att göra. Först när hästen har bra frånskjut bak så kan man samla hästen på bakdelen och i början endast korta stunder.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"