Svansen på sned
Om hästen lägger svansen på sned, alltså inte bär den rak, är det alltid något fel då? Man hör ju att de kan vara sneda i bäckenet, ha någon låsning eller oliksidigt musklad.
Men kan hästen vara rak i kroppen, utan låsningar eller stelhet och ändå har svansen på sned?
Diskuterade detta i stallet idag, hade varit kul att höra om det är någon som vet.
Jag skulle också vilka veta det eftersom att jag känner en häst med sned svans…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Om hästen alltid bär svansen snett åt samma håll har den en snedhet i kroppen, men sned svans behöver inte tyda på något allvarligt problem. Praktiskt taget alla hästar ÄR sneda, det vill säga de har en starkare diagonal. Det är därför vi alltid arbetar med rakriktning. Svansen kan vara en praktisk signal - när en häst med sned svans ändrat sig så att den bär svansen rakt, eller till och med inåt i båda varven, har den blivit mer rakriktad.
Det är likadant som för människor - de allra flesta är höger- eller vänsterhänta och de flesta är starkare i det ben som är motsatt den dominanta handen. Några är starkare i arm och ben på samma sida och några är symmetriska, men de flesta har en stark/dominant diagonal.
Man bör vara uppmärksam om hästen bär svansen mycket snett, eller om den varit rak men plötsligt börjar ha svansen på sned. Man kan dra försiktigt i svansen och föra den från sida till sida. Om hästen visar obehag eller om det tar emot på ena eller andra hållet tyder det mer på problem än bara en snett buren svans.
Ja allt du skrev har jag hört förut. Precis som vi är höger/vänster hänta. Att säga "men hen har alltid haft svansen snett" tycker jag väl inte är en ursäkt för att inte kolla upp hästen hos kiropraktor/massör eller ev veterinär. Men har hästen blivit genom kollad och den jobbas rakriktande så är det en annan sak.
Den intressanta frågeställningen är väl inte att svansen är sned, utan snarare om det finns det någon underliggande orsak till att svansen är sned.
Om jag skulle råka ut för detta (vilket jag ännu inte gjort) så skulle jag ta bort sadel och ryttare, longerat hästen på löst underlag utan inspänning och åt båda hållen. Kontrollerat hur den spårar, sedan efter att ha kontrollerat sadeln extra noga ridit hästen för att känna hur hästens rythm är och hur liksidig den käns i sadeln. Är den rakriktad då så utgår jag från att det inte är något allvarligt problem och svansen är en estetisk grej, men om den inte spårar eller känns väldigt oliksidig så är det dags att kalla in hela kåren med hästkunniga mäniskor för ett rådslag om vad som orsakar detta och vad som går att göra åt det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"