Isgata..
Hur gör ni nu vintertid med hagarna till era hästar?
Vi har rena isgatan här hemma. Hästarna går oskodda och jag är livrädd att de ska dra kull rejält.
Har fått sanda på de värsta ställena.
Hur gör ni?

Broddade hovboots:;) Eller rejält med grus, är dem skodda blir det också brodd.
Det fungerar hyggligt med att tömma ut spån från boxen som får frysa fast i toppskiktet på isen. Det ger lite bättre fäste och det täcker betydligt större yta än sand per spadtag. Sen får man avsättining för delar av gammelspånet till något vettigt, det ruttnar bort över sommaren om man lägger ut i rimliga mängder.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vi har flyttat mellan hagarna när de börjar töa så att det inte blir tillplattat så att det fryser som tjock is. Då får de gå tillfälligt i t.ex. sommarhagen och så flyttar vi dem tillbaka till vinterhagen när det stabiliserat sig. Så just nu finns isiga stigar i sommarhagen, men i vinterhagen där hästarna går nu igen är det antingen barmark eller skarsnö.
Vägen ut till hagen däremot är inte rolig. Jag tar aska från vedspisen och häller på isen. Det ger bättre halkfri yta än grus och sand, men man får göra rent stövlarna innan man går in för blöt aksa på hallgolvet är inte mysigt.
Ser oftast till att ha skott under vintrarna eftersom jag bor på sådana breddgrader i Sverige så att det är minst 5 månader is och snö. När jag låter bli att sko trots det så sandar jag! 👍

Ska definitivt prova med spån! Toppenbra ide! =)
Ang spånet så tänk på att om det blåser när du strör ut det så flyger det bort, det måste få frysa fast för att vara effektivt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#6 Ja det förstår jag, har vinstilla här så det är lugnt. =) Släppte ut dem för en stund sedan och nu verkade det inte så halt idag men ska strö ut spån i alla fall sedan. Skulle dock få sol och +10grader idag så kan ju hoppas att det mesta smälter bort.

#7 Var bor du? Här har isen smält för ca 1-1,5 veckor sen. Tio plus och vindstilla här också idag-underbart! Ponny får vara nakenfis idag. ;)

Bor i blekinge, i skogen. Vill också slippa isen och snön! Men det är lite bättre idag så jag hoppas att det smälter undan nu då detta lite mildare väder skulle fortsätta resten av veckan. Vi fick en fruktansvärd massa snö och det har såklart förvandlats till is när solen har stått på, eftersom det fortfarande varit frysgrader om nätterna. =(
Här finns ingen is eller snö längre ;P Här är marken bar (några plusgrader lätt vind och strålande solsken). Förutom vissa delar av den ena sommarhagen där det rinner vatten sommartid, dräneringen har frusit så vattnet har runnit över halva hagen så där är en stor rejäl istäckt. Men så ser det ut varje år ;P
Men vintertid här kan det vissa dagar vara rejäl halka. Men vi sandar ut till hagen, det finns alltid någon hage som inte är hal (om inte annat sommarhagarna).
Medarbetare på westernridning.ifokus