Hjälpa till i stall?
Har redan skrivit detta på HästNet. Men skadar inte att få reda på vad mer kan tycka, och tänka. Bara kopierar rakt av vad jag skrev på HästNet nu.
" Skulle det finnas en chans att någon låter en tolv- trettonåring hjälpa till i ett stall? Om man säger att personen i fråga vill lära sig mer om hur det är: mocka, fodra och så vidare.
Men, skulle någon vara villig att hjälp till med det i början ? Att visa hur man gör?
Det är det jag undrar. Jag har så, så stor lust att hjälpa till i ett stall. Rida är inte så viktigt eftersom jag vet att jag kan behöva mer erfarenhet med ridning innan jag börjar rida andras, privata hästar. Vill vara säk er på att jag skulle klara det och så.
Men att hjälpa till i ett stall är något mer annat. Fast när man är mer van vid ridning och mindre van med stallarbete har man något problem. Vill lära mig mer om stallarbete, helt enkelt.
Så, tillbaka till frågan: Skulle
Ni
låta en tolv- trettonåring hjälpa till i ett stall? Och vara villig att hjälpa till i början? "
Usch vad utspritt orden helt plötsligt blev. Lite "oläsligt"…

asolut, varför inte? Är det en ansvarsfull tolvåring så ser jag ingen anledning till att den inte kan få hjälpa till även utan "övervakning"🙂
Den enda frågan är antagligen hur många som skulle vara villiga att verkligen hjälpa till och visa några gånger… Kan kanske ge det ett försök och se om någon svarar?
Tycker absolut att du ska försöka. Jag tror det finns många som önskar just den hjälp du kan erbjuda. Mot att du får lära dig en hel del.
Jag kan tipsa dig om att det finns massor med travtränare som önskar just den hjälpen och du kommer säkerligen att få rida deras hästar så fort de ser att de kan lita på dig och att du är villig att lära dig.
Var bor du i landet?
Jag bor i Skåne, Sjöbo komun. Kan antagligen ta till fördel att min pappa har varit en kusk. Har faktiskt kört någon gång, riktigt kul, faktiskt.
Vet faktiskt att min pappa frågat lite grann om det. Det enda han oroar sig är om jag är lite liten. Ja… Kan även dra fördel av hans nuvarande jobb: taxichaufför. Han kör en del, och därav frågat om detta med att hjälpa till i stall…
Ja jag tror inte det skulle vara några problem. När jag var i den åldern (10-14) så hjälpte jag till i grannstallen, men det var ju såklart begränsat vad man fick hjälpa till med i början. Ju mer dom såg att man klarade desto mer fick man göra.
Jag gjorde som så att jag traskade dit när någon var i stallet, så hejade jag och presenterade mig, började prata och efter en stund så erbjöd jag mig att hjälpa till. Först kanske man fick sopa stallgången o kanske diska ur någon hink. Nästa gång jag kom förbi kanske jag fick vara med och hälla upp foder. Efter hand fick jag lära mig mer och mer, i början tittade jag mycket på och efter hand så visade ägaren och snart fick jag prova själv också. Efter hand så blev jag erbjuden att få rida lite på den ena hästen, både som betalning och för att den skulle få lite motion. Efter att stallägaren sett att man klarat alla uppgifter och att man var ivrig på att jobba så blev jag snart uppringd och fick passa hästarna när dom åkte bort. Jag blev liksom deras "stand in" när dom behövde jobba eller resa osv, när jag blev "inringd" så fick jag en slant för besväret, annars var jag ju där på eget bevåg och då fick jag ibland rida som tack för hjälpen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle jag absolut tycka är okej :)
Det får man nog mycket nytta av i framtiden kan jag tänka mig.
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
För mig är det mest en ansvarsfråga.
Jag skulle gärna ha någon som pysslar i stallet och med hästarna, som även kan få rida. MEN bara om det finns en vuxen ansvarig som följer med, för om jag måste vara med i stallet hela tiden så kunde jag lika gärna göra grejerna själv. Jag skulle inte låta någon omyndig vara själv i stallet och pyssla.
#9 Håller med.
Hade det endast handlat om mina ponnyer hade jag låtit en tolv/tretton åring göra jobbet, absolut!! Men ej med de stora hästarna/unghästarna. Och det är ju som ovan skriver, en säkerhetsfråga.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Nu bor jag inte i Skåne, men om det funnits en sådan tjej i mitt stall så hade jag gärna ställt upp. Kanske en dag i veckan när man låter stallet ta tid, då skulle jag gärna visa och berätta, det tycker jag bara är roligt!
Att kunna ringa till någon (såsmåningom) som kan hjälpa till när man är bortrest vore guld värt! (Har ingen sådan i dagsläget utan måste be stallägaren då).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Har hästen inhyrd på en gård där det även finns en liten ridskola. Här skulle du säkerligen blivit mottagen med glädje då ponnysarna definitivt skulle uppskatta att få mer uppmärksamhet. Bara ridskola två dagar i veckan.
Tror absolut att någon skulle ha velat hjälpa dig till rätta i början och visat hur man gör saker.