Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2100 ggr
Gullan_J
0

Släppa ihop dom?

Just nu går min ponny själv i en hage som ca  är lika stort som en 1/3 av ett på ridhus på 20x40. Nu har jag fått frågan om att en ny storhäst ska gå tillsammans med henne i den hagen. 

Felicia som ponnyn heter har gått i den hagen själv nu i ca 1 mån och nu är det ju "hennes" hage. I hagen finns det några granar och en öppen del. Vi hade tänkt att släppa dom i ridhuset först så att de får se varandra där och bekanta sig lite där innan det ev. hagsläppet. 

Jag tänker både: Hagen är för trång för två hästar! 

Och: Men… I vissa tävlingsstall går det ju 4 hästar i hagar som är lite mindre?

Skulle ni ha släppt dom ilag? Enligt ägarn till storhästen har den gått med en shettis i alla dens år och är ranglåg. Det är ett sto på runt 20 år och Felicia är 17 år, ganska ranghög och bestämd av sig, men bara  ca 115 hög. Hon är sto och tränas regelbundet, så hon gör ju av med lite energi genom träning osv…

-Bättre ökänd än okänd

Simlover
0

Om det finns granar och såna saker kan hästarna gå undan om det tycker det blir lite jobbigt. Min b-ponny går med en stor häst i en ungefär samma storlek på hage. Det går jättebra och det finns plats.

Är det ett sto eller valack som ska gå med henne???

Underbarn
2

Tycker hagen verkar vara för liten. Min hage är lika stor som drygt två fullstora ridhus, för två hästar (kan väl såklart gå fler)

I tävlingsstall går de väl ofta ensamma? Om inte annat går de inte där hela dagarna, de tas ofta in "tidigt" och rids mkt - aktiveras därför ändå.

Beror på individerna, är de ranglåg/ranghög, kön? Osv.

Tusen
2

Hemskt med så små hagar. 😭

Om din ponny är ranghög och den stora ranglåg kan det ju faktiskt hända att den stora hästen råkar illa ut. Vart ska den ta vägen om den blir jagad av din ponny. Försök ha dem i en större hage innan de får gå i den där pyttelilla hagen.

Underbarn
0

#3 Jag har fått höra tvärtom, är den ena ranghög och den andra ranglåg brukar det gå bra direkt, den ranglåga accepterar den ranghöga direkt. Och den ranghöra är nöjd för den får fortsätta bestämma.
Släpper man dock ihop två ranghöga, bråkar de om vem av dom som är mest ranghög, vem ska få bestämma? Är det två ranglåga, lika så - då ska den som är minst ranglåg få visa sin dominans.

Stallmima
0

Så hagen din ponny går i är knappt 300 kvadratmeter??

Tusen
0

#4 Innan det är utrett mellan hästarna kan den dominata vara riktigt elak. Det brukar lugna ner sig efter att de vet vad som gäller men det kan bli rätt mycket spring, bett och sparkar innan dess. Så för att undvika att den underlägsna skadas måste den ha en chans att springa undan. Det har den aldrig i en så liten hage.

Mantissa
2

Går det att öppna upp mellan den och flera hagar?

Kan tänka mig att det är ett betydligt trevligare liv att ha en eller flera hagkopisar än att gå själv. Visst finns det risker, men fördelarna uppväger dem 100gånger i mitt tycke. Var med de första gångerna så att du kan avbryta om det blir för mycket race. Men satsa på större hage åt dem båda.

Gullan_J
0

Till alla som undrar

Storhästen: Ranglåg, sto, ca 20 år, gått med en liten shettis i alla år och det har gått bra enligt ägarna 

Min ponny: Ranghög, sto, 17 år, har gått med andra hästar (valackar) förut men då en av dom "red" på  henne fick hon flytta in i egen hage. 

#5 Ja, ca så stor… 

#7 Det går inte att öppna mellan fler hagar

-Bättre ökänd än okänd

Gullan_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ritat som det ser ut ungefär 

Ljusblått: Min ponnys hage

Ljusgrönt: Valackernas hage som min ponny gick med innan

Lila prickar: Träd

Mörkgröna stora prickar: Vattenkar

Gul/orange: Hö (när dom utfodras ser det ungefär ut så) 

Röda sträck: Hagöppningarna (2sträck=1öppning)

Svarta linjerna: Hagarna 

Blå sträck: Avhuggna träd som dom får gnaga på

-Bättre ökänd än okänd

Gullan_J
0

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Om jag tänker 1/3 av 20*40 så tänker jag antingen 13*20 eller 7*40, nu vet jag ju inte om det är exakt dom måtten du har men bara för att få en bild av hagens storlek. Jag har två grusfållor som är ca 10*20, det har hänt att jag haft mina två tillsammans på den ena, det fungerar absolut men det känns trångt och då är ändå mina två vana att gå ihop sedan innan (dock är båda hästar på 150).

På jobbet har vi däremot bara grusfållor som hästarna går i, dom minsta är nog 15*20 kanske. Dom går två och två förutom några enstaka som inte klarar av att gå ihop med någon annan.

Jag hade kunnat tänka mig att släppa ihop hästarna OM man först kunde låta dom gå några dagar i hage bredvid varandra så dom fick vänja sig vid varandra och man kan se hur dom beter sig mot varandra. Sedan hade jag släppt ihop dom en stund medan man är där och kan övervaka, hade jag behövt åka så hade jag åter tagit isär dom. När man ser att det går bra så kan man lämna dom mer och mer. Så gör vi på jobbet och det känns tryggt, fungerar det inte så ser man det och kan sära på dom igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[[AcsJulia]]
0

Det ser ju lite trångt ut onekligen och att släppa in en ranglåg häst till en ranghög häst i den ranghöges hage är allt annat än "piece of cake".        

Har själv upplevt detta då jag släppte ihop en ranglåg varmblodsvalack på 170cm till min ranghöga shettis på 102cm. Han blev jagad runt runt och fick varken äta i fred eller komma in i uteboxen. Hon gav sig inte ftersom han var inne på hennes mark! 😕 Detta ledde ju tyvärr till att han magrade ur efter ett tag och jag separerade hästarna igen.

Men om ni försöker under kontrollerade former så är det nog ingen fara, man märker fort vad hästar tycker om varandra! 👍

Gullan_J
0

Problemet löst! Har löst det med att kapa en annan hage så att nu får storhästen oxå gå i egen hage

-Bättre ökänd än okänd