Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4298 ggr
Peppe
0

homozygot svart + agouti?

En häst som är homozygot för svart och samtidigt bär på agouti, blir den brun?

agouti begränsar ju utbredningen av det svarta och synliggör det röda, men en homozygot svart saknar ju rött? eller tänker jag konstigt nu?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Nej, det synliggör inte det röda, det bleker det svarta bara. Så en homozygot svart med agouti blir brun, för rött har inget med det att göra. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

okej, såg det själv också när jag läste mina anteckningar om agouti haha

Lorita
0

Svart fungerar som fux två av genen bred inte ut brunt är avslaget. En fux är ju inte homozygot och det är inte svart heller men en brun kan vara homozygot för brun.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#3 en svart kan väl visst vara homozygot? Obestämd eller missuppfattar ajg dig nu?

Lorita du får gärna ta en snabbgenomgång av tigreringen. jag har stött på nåt om PATN?

Lorita
0

Nej, svart kan inte vara homosygot för svart är inte domenat.

En svart häst måste sakna båda generna för begänsinga av svart för att bli svart, precis som fux måste sakna gener för svart-piggment för att bli fux.

Homosygot betyser ju att hästen har två anlag som är domenta och en svart häst har inget anlag för begränsing av det svarta.

Peppe
0

#5 vet du vad, du är den första som påstått nåt liknande någonsin, och jag har läst massor om färger då det varit mitt projektarbete senaste året! :S

svart ÄR dominant då det endast krävs en uppsättning för att hästen ska bli svart.

fux är recessiv eftersom den kräver 2 uppsättningar. en från varje förälder.

brun är också dominant.

ett anlag är alltid recessivt elelr dominant, och svart är definitivt inte recessivt då det inte kan ligga dolt. så vad är det om det inte är dominant?

Lorita
0

Förlåt det var svart piggment inte färgen svart du menade, eller?

Maja
0

Vi har en bra artikel på islandshäst. :)

Peppe
0

jag köper inte ditt resonemang… återigen, ett anlag är alltid recessivt eller dominant, och svart är definitivt inte recessivt då det inte kan ligga dolt. så vad är det om det inte är dominant?

en brun häst kräver avsaknad av gulgen för att inte bli gulbrun, en brun häst kräver avsaknad av skimmelanlag för att inte bli skimmel osv osv. jag förstår vad du menar, men jag hävdar ändå att svart är ett dominant anlag då det endast krävs en uppsättning och inte kan ligga dolt, vilket är definitionen på Dominant anlag som jag har fattat det.

jag ser det som att både brun och svart är dominanta anlag. brun är ett dominant anlag som påverkar det svarta, liksom en blackgen också påverkar både svart och brun.

Peppe
0

nu ändrades visst #7 så ingen tycker jag är dum i huvudet för #9 Flört

detta har jag fått fram och aldrig hört någon säga emot:

Svart är ett dominant anlag, det krävs endast ett E för att den ska bli svart (EE, Ee, eE = svart, ee=rött)
EE är homozygot för svart och kan ej lämna röda avkommor

A är också ett dominant anlag, som ej syns på rött då det begränsar det svarta (och svart finns som bekant ej på röda hästar). jag ser A som ett "ovanpå-anlag", liknande gul, skimmel, black osv.

Mille
0

#5 Homozygot innebär att man har två likadana anlag (till skillnad från heterozygot där man har två olika anlag). En svart kan vara både homozygot (EE) och lämnar då alltid ett svart anlag till sin avkomma eller heterozygot (Ee) och lämnar då det svarta anlaget till hälften av sina avkommor.

En svart häst saknar alltid anlaget agouti (begränsning av det svarta).

Hästen i TS exempel är alltså EE A* och blir brun.

Alla hästar har rött och svart pigment. Anlaget E styr utbredningen av det svarta pigmentet och avsaknaden av E ger en fux, då det röda pigmentet kan träda fram.

Svart är alltid E* aa
Fux är alltid ee **
Brun är alltid E* A*

JenD
0

Hoppar in med en fråga Skäms Hur får man reda på om hästen är homozygot? Test? Var skickas det?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Peppe
0

#12 man kan skicka in lite hår (med rötter) för DNA-analys, vet endel som skickat nån stans i sverige (SLU?) och andra till typ USA. detta är den nya metoden.

är båda föräldrarna homozygoter så blir ju även avkomman det, eller om hästen är blåögd gräddvit så vet man ju också att den är homozygot för gult Flört 

eller om hästen får ett stort antal avkommor och till exempel aldrig lämnar något rött (tillsammans med individ man vet bär på rött) så kan man anta att den är homozygot för svart.

JenD
0

#13 Okej, jag är sååå kass på det här med färger.. Hade varit kul att veta om min svarta welsh är det. Väldigt många är svarta om man tittar bak i hans stam inkl mamma och pappa så jag kanske har den turen.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Peppe
0

#14 om han är homozygot eller inte spelar ingen roll om han inte ska användas i aveln, en heterozygot svart är precis lika svart som en homozygot!

ska han användas i aveln däremot kan det ju vara roligt att veta =) men används han så kommer du ju få "veta" så småningom ifall han lämnar rött eller inte Flört

JenD
0

#15 Tanken är ju att han ska användas i avel beroende på hur han utvecklas så det var just därför det hade varit kul att veta Skrattande men ja det är sant, det lär man ju märka, tack för svar! Glad

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Liiniz
0

#6 Jag tänker inte säga emot eller lägga mig i då jag knappt kommer ihåg något av detta, har haft det på biologin och en del av mitt projektarbete som är hästavel. Jag blev bara nyfiken på vilken linje du gick/går?? =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Peppe
0

#17 jag går naturvetenskap =)

Liiniz
0

#18 Haha det gör jag med =)

Mvh LinaGlad

Peppe
0

#19 jag ångrar mig som f*n ärligt talat, haha… skulle gått nån form av lantbruksskola istället tror jag. dom har helt tagit död på mig under de här åren, har varit nära att hoppa framför tåget många gånger XD

Liiniz
0

#20 Det är du verkligen inte ensam om, funderade första året på att hoppa av och börja på en lantbruksutbildning som var inriktad på hästar (trav och galopp) men när jag inte gjorde det så blev det till slut inte så lönt att hoppa av när man gått i 2 år. Jag känner mig verkligen heldöd nu den sista tiden, har jättemkt nu plus projektarbetet xD

Mvh LinaGlad

Gronstedt
0

Men om svart är dominant, varför är svarta hästar så sällsynta? Riktigt svarta, alltså, många som ser svarta ut är ju mörkbruna egentligen.

Alex
0

#22 Det svarta är dominant över rött (fux), men det bruna anlaget är dominant över svart. Så en svart häst (dvs en häst med minst ett svart anlag) med minst ett brunt anlag blir brun. Så det är väl helt enkelt så att brunt är väldigt vanligt i många raser, och därför blir inte så många hästar svarta.

När det gäller islandshästar (och även shettisar tror jag?) är svart vanligare än brun som färg på hästar. Den näst vanligaste färgen efter fux. Flört Så det är olika från ras till ras.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

#23: Aha, tack!

Peppe
0

#23 enda saken jag vill ändra är petitessen att svart är den aldlra vanligaste färgen på shetland, fux kommer på plats nr 2 =)

#21 måste bara fråga… läser du fysik B? kommer ni har ett stort slutprov på det? jag börjar undra om våran lärare fått en knäpp i huvudet elelr nåt, elelr om det är likadant i resten av landet..

Alex
0

#25 Du är välkommen att ändra, för som sagt var det en gissning. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

vad är agouit ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Liiniz
0

#25 Ja jag har fysik B och vi ska också ha ett slutprov, blir i mitten/slutet av maj =/ Min lärare är inte världens bästa lärare  trots att han precis fått ett pris för att vara Sveriges bästa fysiklärare, jag hade lika gärna kunnat strunta i att gå på mina fysiklektioner och bara stannat hemma och pluggat =P Jag är inte säker om alla skolor gör detta slutprovet, tror faktiskt att det beror mest på läraren, man borde nog ta sig en liten titt i det hela =P

Mvh LinaGlad

Mille
0

#27 Agouti är anlaget som begränsar svart färg till man, svans, ben, alltså en häst som har minst ett svart anlag och minst ett agoutianlag blir brun.

Alex
0

#27 Enkelt förklarat så är det namnet för brunanlaget.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

Tänkte blåsa liv i denna gamla tråd då jag tycker färgarven är jättespännande.

Visst är det väl så att en homozygot brun råder över homozygot svart?

Eller hur är det?

För när det gäller hetrozygot brun kan det bli svarta föl om båda föräldrarna bär på minst ett anlag. Inte annars.

Peppe
0

#31 för att hästen ska bli svart så måste den bära minst ett svart anlag, och den får inte bära brunt anlag. en häst med både svart och brunt anlag blir brun.

en homozygot brun kommer lämna vidare sitt bruna anlag. är avkomman röd i botten så blir den fux eftersom agouti inte syns på rött, men den kan fortfarande bära på genen. är avkomman svart i botten så blir den brun.

för att få ett svart föl så får ingen av föräldrarna vara homozygot brun, men båda föräldrarna måste inte bära på svårt, det räcker med en.

Ta t ex en fuxmamma utan agoutigen och en heterozygot brun pappa med ett rött anlag. Fölet kan då bli

Fux - mamman lämnar 1 rött, pappan lämnar 1 rött, och ev ett agouti men det kommer inte synas.

Brun - mamman lämnar 1 rött, pappan lämnar svart + agouti. Fölet blir svart eftersom svart är dominant. Eftersom fölet även fick agoutin så blir fölet brunt.

Svart- mamman lämnar 1 rött, pappan lämnar 1 svart men inte agouti.

Man kan säga att agouti råder över svart, men huruvida dom är homozygota eller ej spelar ingen roll 🙂