helinackodering
Vad menas egentligen med helinackodering?
Jag letar stall för min tös men är helt vilse i stall-letandet. Jag med min lilla budget ser inte alls hur alla pusselbitar ska passa ihop. Och utan körkort kan jag inte heller hämta strö/foder till stallet…
När ett stall meddelar att vid hyran är strö, hö och foder ingående menar dom väll att man får det på gården från dom? Jag ska väll inte behöva beställa det själv?
Och vid inflytt… ska man fylla en hel box med strö.. det är förståss inte ingående och hur ska jag utan körkort gå tillväga för att beställa en 10 påsar halmpellets? För att sedan enligt hyran få 3/månad.
Hade behövt lite upplysning o hjälp från er som hyr boxplats åt era hästar.. hur går allt till? Känner ni kanske till något bra stall i Gbg?
Tacksam… :)
Jag har "hel inackordering" tror jag att det räknas som iaf. Hö slås själv på gården så det ingår i hyran hur mkt man vill. Spån ingår numer också och de hämtar från ett sågverk som vi kan ta av hur mkt vi vill. Så jag behöver aldrig åka och hämta själv - jätte skönt. Förr ingick det inte - dock stod inte jag där då. Det enda jag köper hem är kraftfoder. De sköter in och utsläpp varje dag. Allt detta ser jag det som är hel inackordering.
Kan tipsa om stallet i Älvängen där min häst stod (www.k-ridcenter.se). Där fanns torv/spån, hösilage, salt och mineraler samt Krafft Grund till självkostnadspris. Detta beställs centralt och levereras till stallet. Man avtalar en viss mängd hö och strö och så vidare per månad och betalar per månad. Avvikelser, som mer strö när man ska flytta in, eller om foderstaten ändras, skriver man upp och så läggs det på nästa månadsfaktura.
Det enda man måste skaffa själv var om man ville ha något annat kraftfoder eller strö än det som ridskolan använde.
om det ingår 3 påsar/månad men att du "själv" ska fylla boxen vid inflytt så tror jag alldeles säkert att det går att köpa dess 10 påsar på gården att fylla boxen med. Eftersom det ingår 3 påsar per månad så innebär det att dom har sådana påsar där, då borde du med största sannolikhet kunna köpa några extra vid starten (eller tex om din häst är i behov av fler påsar under månaden så kan du säkert köpa till). Att du får fixa det själv innebär nog inte att du måste åka och handla någon annanstans, utan bara att du får betala det själv. Men det bästa är att fråga det aktuella stallet.
Helinackordering brukar betyda att allt ingår. Exakt vad som ingår kan skilja lite från stall till stall, alltså är det bästa att fråga vad dom menar på just det stallet. Det kan som sagt variera lite ibland ingår: insläpp/utsläpp, täckesbyte, fodringar, hö, kraft, mockning. Men ibland är det bara att all skötsel ingår så som fodring, in/ut, x antal täckesbyten, eventuellt mockning. Men ibland innebär det att alla kostnader är inkluderade så som hö, strömedel, eventuellt kraftfoder. Så det bästa är att fråga.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för upplysningarna!!
Om jag istället använder spån som strö vilket dom har på gården, hur mycket kommer det behövas att fylla en storhäst box vid inflytt? (kan ej måtten i huvudet) Sen kan jag tänka mig att det går åt ca 5 st / månad?
Är spånbädd att rekommendera?
Till en häst som är otroligt pigg rekommenderas lusern som kraftfoder? Eller vad hade ni gett om man samtidigt vill bygga muskler då hon är omusklad. Hon äter endast hö för tillfället.
Som ni kanske märker är det min första gång att stalla upp en häst på egen hand. Därför frågar jag er som är mer kunniga än mig om tips och om hur allt går till. Det är alltid första gången någon gång och jag har tyvärr inga hästkunniga föräldrar att vända mig till.
Hö är ingående så det är jag glad för! 😃
#4 jag fyllde på 4 stora skottkärror. Antal balar vet jag inte
#4 räkna 2-3 balar spån till en stor häst box. Spånbädd är bra, men går ju ej att få helt dammfri, därav rekommenderas det kanske inte till hästar som lätt får hosta. Men är lättmockat och ser mycket fräschare ut än vad tex torv gör. Och är ganska billigt.
Lusern är dyrt, så jag hade valt ett billigare alternativ. Finns massvis med olika foder för pigga hästar. Min tosing äter Harmoni Müsli, slow feeding vitaminer/mineraler. Hon får också en liten näve betfor i kvällsfodret.
Jag erbjuder helinackordering i mitt stall. Då ingår:
Utsläpp, insläpp, alla fodringar, mockning, motion vid behov och övrig daglig skötsel så som visitering sårbehandling m.m. Detta brukar vara ett önskat alternativ för tex höggravida och människor som inte kan ta sig ut till stallet var dag. Har ett fast pris för helinackordering.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Spån är ju billigast och ser fräschast ut så det kör jag på, men får kanske strunta i bädd och helmocka istället. Går det då åt 2-3 balar i månaden?
Vart köper du det musli fodret? Det lät ju superbra! Är det ett foder man ska blötlägga eller är det färdigt? Kan man mixa det med mineraler i pelletsform eller innehåller fodret mycket mineraler/vitaminer?
Din helinackodering lät superbra… synd att ditt stall inte fanns här 😕
Jag tycker att du kan strunta i müsslin och ev enbart ge lucern som komplement till grovfodret till en början. Kraftfoder är endast till de hästar som inteklarar sig på enbart grovfoder. De allra flesta hästar klarar sig bra utan kraftfoder. Lucern (som också är en form av grovfoder) kommer att räcka mer än väl för att bygga muskler på din häst.
Kraftfoder krävs endast till högpresterande hästar (trav-, galopp- ridskolehhästar) i allmänhet. Ridhästar som tränar 1 timme 5 dagar i veckan behöver inget kraftfoder alls (om inte grovfodret är väldigt dåligt)
Helinakordering betyder egentligen att ALLT finns på plats (strö, grovfoder, mineraler, salt, ev kraftfoder) Även in och utsläpp, samt både mockning och ridning i vissa fall. Allt annat är egentligen halvinakordering.
#4 Det beror på hur stor en storbox är. Mina boxar är 12kvm (ganska stora alltså) och det går åt 3-5 balar att fylla upp boxen första gången. Hur mycket det går åt i månaden beror på hur skicklig du är på att mocka och hur grisig din häst är. Men räkna en bal i månaden.
Om du vill ge "kraft" för att hjälpa till att bygga muskler så är lucern bättre än kraftfoder/müsli, ja. Lucern upplever jag inte särskilt dyrt i längden och det täcker upp det som hästen behöver.
Tack igen! :)
Finns det inte så många olika typer av lucern? Vilket ska jag egentligen välja då min häst är otroligt pigg även när hon bara äter hö, så om hon får i sig havre etc. vet jag inte hur pigg hon blir haha. Och sen eftersom hon inte äter något annat än hö nu hur ska jag succsessivt vänja henne vid annat mat? Förr vet jag att hon endast hade mineraler i pelletsform, soja och morötter i morgon & kvälls hinken. Men hur ska hon kunna bygga muskler på det? Hon är ett varmblod också, kanske jag ska tillägga.
#10 Lucern är som sagt ett grovfoder som kan ges antingen i pelletsform (helst uppblött) eller som stråfoder (då blandar du det i höet eller lägger det i krubban.
Är hästen din het så GE INGET KRAFTFODER. 🙂
Den kommer att bygga sina muskler av proteinet i höet och lucernet du ger.🙂
Nej, varför skulle du göra det? Brukar du blötlägga höet? Lucern är ett slags hö.
#10 Är hästen het så ge inget kraftfoder (müsli, havre, korn osv) alls! Det finns ingen anledning att ge det till en häst som används till vanlig ridning.
Du ska inte byta bort hennes hö så det behöver du inte tänka på att göra något annat med. Ge henne hö och lägg till lucern, börja med 0,5kg en vecka och se att hon äter och mår bra, öka sedan med 0,5-1kg/vecka tills du är uppe i lagom mängd.
Soyan är väldigt proteinrik, så om det inte är så att man vet efter en analys att det hö man har är väldigt proteinfattigt så är det inte så käckt med just soya, då är lucern bättre. Både soya och lucern är protein-täta foder och det är proteinet som bygger muskler på hästen.
Har du ett bra hö så kommer hon att bygga muskler på enbart hö. Har du inte ett perfekt hö (eller inte vet, om du saknar analys) så kommer hon att bygga muskler på lucern.
Lucern finns från olika fabrikat, men det är i stort sett samma sak. Lucern är ett sorts gräs som i handeln finns i pelletsform och i hackad strå (kortklippt gräs/hö).
Pellets är extremt hårt packad material och när det kommer i konatkt med vatten så sväller det (tex då det kommer i hästens magsäck eller dessvärre även i strupen), därför blötlägger man det i förväg. Du häller helt enkelt på vatten och låter det stå någon minut så att pelletsen sväller. Allt måste inte vara uppsvällt helt innan man serverar utan det handlar bara om att det måste vara uppblött/blötlagt så det inte blir för torrt när hästen ska äta det.
Stråfoder behöver man inte blötlägga eftersom det inte är sammanpressat och därmed inte heller sväller av kontakt med vatten. Man blötlägger ju inte hö (det är också stråfoder) om inte man tex har en hosthäst. Stråfoder är helt enkelt att fodret består av strån (grässtrån, höstrån, halmstrån osv).
#13 Nej gud vad jag tänkte fel där. Är så förvirrad i allt med foder!!!
#14 Jag hörde precis av en kompis att jag absolut inte ska ge lucern! Att min häst bara kommer bli tjock och med tiden energilös. Att jag instället ska ge havre.. 1 L.
Det låter ju helt fel eller? Hästen är ur konditon, omusklad och lite tunn förutom buken som ser helt ok ut. Hon äter 15 kg hösilage per dag endast. Ska jag fortsätta att endast ge henne hö och kanske tillägga mineraler av något slag, kan hon ändå få upp konditionen och bygga muskler? Ska endast skritta henne i början… min kompis sa även att hon kommer rasa i vikt nu i början när hon sätts igång. Stämmer de? Jag tänkte att det var bäst att fortsätta med endast hösilage i någon månad för att sedan börja ge någon form av kraft eller liknande… men där är också problemet för min häst blir så otroligt pigg och het om hon får i sig sånt. Men vill samtidigt att hon ska ha mer protein än vad höet ger, men kanske bara en näve eller något per dag..?

Ingen havre om hon är pigg ändå, ge lucern och håll koll på om hon blir rund minska lucernet blir hon smal öka lucernet, blir hon slö prova då med lite havre, mineraler behöver hon om hon bara får grovfoder som hö, hösilage och lucern.
#15 Hästen blir inte tjock av lucern! Proteinet bygger muskler. Om det inte är så att hon får såna ofantliga magmuskler ;P Nä men skämt åsido.
Man kan inte säga i förväg att hästen kommer rasa i vikt av att börja röra sig. Testa och se, det är så otroligt olika för olika individer - precis som för oss människor.
Jag hade, om jag var du, kört på med ditt ensilage. Börja sätt igång henne, skritta mycket i början. Muskler kommer inte av foder utan det kommer av att hon rör på sig, fodret är dock byggstenar. Men om hon redan idag får i sig tillräckligt av protein så behöver hon inte mer protein för att bygga muskler, isf har hon redan byggstenarna, då är det bara att använda musklerna för att börja bygga dom större. När ni kommit igång lite mer så kan du eventuellt ge lite lucern för att hjälpa till att bygga muskler.
Hästen blir inte tjock av lucern, den bygger muskler av lucern. Hästen blir tjock av att få i sig mer energi än den gör av med. Så att stoppa i den massa havre och kraftfoder kan göra hästen tjock samtidigt som den kan göra hästen het. Lucern har ingen direkt inverkan på hästens temperament, lucern gör varken hästen het eller slö, lucern tillför bara byggstenar så att hästen kan bygga upp musklerna när den tränar.
Varför vill du ha i hästen mer proteiner än höet ger? Vad får dig att tro att hästens hö inte är tillräckligt? Står hästen och faller ur? Eller är hästen bara omusklad för att den inte är i träning? Hur ser dom andra hästarna ut på det höet?
Hade ingen direkt kunskap om att endast grovfoder i form av hösilage räcker för att en häst ska sättas igång och bygga muskler. Därför kände jag att jag behövde mer protein, om så bara en näve i morgonburken. Lucern lät så himla bra så ska förmodligen köra på det och som ni säger, hålla koll på hur hon ser ut och ev. minska om hon börjar hulla till sig. Det kanske räcker med en näve lucern och en näve mineraler till henne, dels för att vänja henne vid "nytt foder" och ta det långsamt fram. Finns det någon form av lucern som även innehåller mineraler/vitaminer så kan jag slå två flugor i en smäll? Eller är det kanske bättre att ge separat.. men vilken typ av mineraler är bäst?
#18 Har du ett bra hö så räcker det gott!
Lucern är bara lucern, det är en växt som heter så. I pelletsform så har man tagit lite melass bara för att ha något att "klumpa ihop" det med. Men annars är det bara lucern rätt upp och ner, så nej det innehåller inga tillsatta mineraler. Vill du ha etra mineraler så får du köpa det löst vid sidan av.
Har du frågat om det kostar extra att fylla upp boxen med strö när du flyttar in? Tycker det låter konstigt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det beror på hur stor din häst och hur mycket den kissar är den renlig eller sköt gris i boxen . Det beroende på hur hästen är hår det åt mer eller mindre när msn fyller på boxen första gången fyller jag alltid med 7 balar jag har ett stort halvblod på 176 och grov jag vill inte att den står på hårt betång och när de är så tunga djur som inte är tillför att stå ine så ska det va ordentligt med strö . Sen kan man nog fylle 4 per månad alltså en ggr veckan. Sen är det bra om du har en analys På höt och sen se vad du behöver ibland räker Hö bas . Men sällan det är nästan altid mineraler som behövs . Beroende på analys och vad hästen utför för arbete och mo den är lätt eller svårfödd . Där av bästems fodret. Men jag skulle köpa mineraler är hästen het ska saker med melass och socker och spanmål undervikas . Lusarn har massa melass i och betfor rent av skit att ge hästen inget som ingår i hästens naturliga föda (inte för att allt viger är naturligt men förstå mg rätt) socke framkallar fåg och massa överskots energi . Pavo har jätte finns produkter med lucarn som tex innehållet endast 8,5 % socker http://www.pavo.nu/produkter/pavo+dailyplus+ Och de har ett helt nytt foder som inte gör hästen het och har så naturligt som möjligt och finns mineraler i och allt för att tillfredsställa alla dagens behöv och är inte så dyrt . http://www.pavo.nu/produkter/pavo+care4life?filter[18][]=56 Och detta är också bra för att tillfredsställa en hobby häst . Müsli http://www.pavo.nu/produkter/pavo+nature%27s+best
Ja, jag anser också att grundströ i boxen bör ingå om du betalar för helinackordering… Att behöva köpa själv inledningsvis låter lite märkligt enligt mig, framför allt om det en större verksamhet som du köper tjänsten från.
#22 Pavo låter jättebra den ska jag genast kolla upp! Analys på höet har jag har dock inte det i huvudet men det är ett riktigt bra hösilage så det kommer täcka en hel del för henne så jag ska endast ge henne hö och mineraler i början då hon inte heller ska arbeta så hårt eftersom hon måste vänja sig vid stallet och allting. Kan tänka mig att jag kan börja lägga till foder en månad efter inflytt.
#23 Tyvärr så gör det inte det! Jag håller med om att det borde vara så men alla inflytts grejer måste jag stå för. Även fodertunnor, foderhinkar, höpåsar.
Babic; allt beror väl på vad som räknas in i "helinackordering" känns som begreppet utarmats och mer går mot att betyda "något ingår" eller i värsta fall "finns saker/tjänster att köpa till".
Hoppas att du hittar bra saker i alla fall! =)
Tack Moa ja jag hoppas det. Senare ska ju allt ingå även alla tjänster :)