Bettproblem... Åsikter?
Nu är man på bettjakt igen! Är ute efter ett bett som klarar lite mer finlir jämfört med mitt vanliga raka bett. Hästen i fråga är HET, men känslig för hjälper. Nu varvar jag på rakt läderbett och hackamore.
I vilket fall som helst så hittade jag ett bett som jag tror skulle passa. (bifogad bild) Någon som har några erfarenheter av den typen av bett? Vad skulle ni välja på en het häst? Vad gillar ni för bett när ni behöver lite tydligare signaler?
Tacksam för svar!
Jag gissar på att det är läderklätt bara? Isf kan du ju ta det till en sadelmakare och få det omklätt.
Jag har ett bett som det på bilden i #1. Tycker det fungerar bra, har dock inte ridit så himlans många gånger på det än. Men det är ju som ett rakt fast lite tydligare eftersom det går att småpilla lite mer.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Jo, det är bara läderklätt. Men eftersom jag behöver ett bett för lite mer finlir så tänkte jag investera i ett rakt av metall också.
Skönt att höra lite positivt kring bettet iallafall! Skaffade du ett sådant just för tydligare signaler?
#3 Ja jag har vanligt rakt d-ringsbett annars och det fungerar fint. Köpte ett sådant bett som i #0 för att få tydligare signaler, ena sidans signaler inverkar enbart på hästen på den sidan, så det blir tydligare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Tack för hjälpen!