Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 8212 ggr
Driva
0

Separera valacker och ston

Jag är uppvuxen i sthlm och bor nu i Göteborg och jag har märkt att många stall här inte låter valacker och ston gå tillsammans.

Jag har aldrig stött på det innan, utan alla stall jag vart i runt Stockholm så har det gått blandat och det har aldrig varit några problem.

Någon som vet skälet till att man separerar de? Och är det vanligt i andra delar av landet också?

Besök min blogg: http://bumpi.se

trex
3

Många valacker betäcker stona. Så det finns en risk att stona blir infekterade och skadade av hoppande gossar.

Gronstedt
1

Det beror mycket på individerna, tycker jag, men jag har ingen aning om ifall det är olika i olika landsändar.

Hingstiga valackar kan slåss om det är ston i närheten, eller försöka betäcka dem. Ston kan sparka påträngande valackar ganska illa. Å andra sidan har jag bara en gång känt hästar som skadat varandra riktigt allvarligt, och då var det två ston som slogs till blodet rann. Så det finns inga garantier bara för att man har herrarna för sig och damerna för sig.

Driva
0

Intressant.

Jag har varit aktiv i många stall runt om i sthlms området, och jag har inte stött på det tidigare, och i alla stall jag ridit eller jobbat i så har valacker och ston gått ihop och aldrig hört någon ens nämna att man bör hålla de åtskillda.
Men här i göteborg verkar det vara mer regel an undantag att stallen håller valackar och ston sörade. Väldigt intressant att det verkar vara olika i olika delar av landet.

Besök min blogg: http://bumpi.se

JustMySelf
0

Jag bor i Stockholm och i både stallet där jag har min häst och på ridskolan jag ridit har vi dem åtskilda. Det beror mycket på individer, vissa kan gå blandat och vissa inte. Min valack kan inte gå med ston, han försöker betäcka dem. Däremot inga problem att stå i box brevid ett sto, utan det gäller bara i hagen.

[[AcsJulia]]
0

Här omkring (Gävle) brukar de flesta ston och valacker dela hagar. Har stött på ytterst få valacker genom åren som betäcker (kanske 1 på 100). Men de som gjort det får sällan gå med ston alls efter det. Man bedömer helt enkelt om individen är lämplig att gå med ston! 🙂

Faradiba
0

Jag tror inte alls att det har med geografin att göra eftersom jag själv är från Gävle och inte blandar valacker och ston 😉

Jag har inte blandat för att jag vill inte riskera att mina ston blir infekterade av betäckande valacker, vilket i sin tur gör att stona inte blir dräktiga. Jag har själv haft två betäckande valacker så de finns….

[[AcsJulia]]
0

#6 Håller med om att det inte har så mycket med geografin att göra, men alla stallar i min del av Gävleborg blandar, så länge valackerna håller sig i styr.

Själv har jag endast stött på två av alla dessa valacker jag haft/känt. Man har nog lite otur om man har haft få valacker och alla betäcker!

Hannna
0

Ja och även om inte vallackerna betäcker så kan det ibland bli lite fight om damerna. Ofta går det bra med en vallack blandat med ston, men får du två som bägge två vill "ha flocken" så kan det ju uppstå problem och flocken kanske inte får den bästa sammansättningen..

[Moa-]
0

Handlar inte betäckande valacker i första hand om hästar som blev kastrerade "försent" och därför har kvar vissa hingstbeteenden? Kan ju då även vara så att rutinerna kring detta skiljer sig mellan olika kretsar…

[[AcsJulia]]
1

Jag brukar oftast inte ha några problem med dominerande valacker, eftersom jag har en 24-årig märr med mycket skinn på mulen som bestämmer över allt och alla… 😃 Har hittills aldrig träffat på en valack som försökt bestämma över flocken.

Em--ma
0

#6 du har tur du då, i vårt stall är det nog 9 av 10 hästar som ska klättra 🤓

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Silenos
0

Jag har fem valacker. Två av dem har starka hingst/flockledaregenskaper. När de kommer ett sto till flocken , vill de ha stoet för sig självt, och de andra får inte gå i närheten. Det blir oro/konflikter. Därför är det enklare att ha bara valacker.

Lorita
0

Ja, det är något konstigt här i Göteborg, hästar blir mer harmoniska i blandflock och kan leva mer naturligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Jag hade mitt sto ihop med en vallack för några år sedan. Han betäckte henne hela tiden. Det gjorde att hon konstant var sårig på magen (av hans hovar och söm från skorna) och när hon hade täcke på sig så gick dessa sönder konstant. Jag upplevde även att hon lite grann ibland nästan blev som våldtagen, det var inte alltid hon gillade att han höll på - fast under brunsten så älskade hon det och ställde gladeligen upp.

Det tog ett tag innan jag lyckades lösa situationen så jag kunde ha henne med någon annan häst och jag kan säga att det var inte kul under den tiden att veta om att han betäckte henne och ägaren verkade inte bry sig alls.

Har nu själv en vallack som går ihop med mitt sto. Inga som helst problem, han skulle nog aldrig våga att ens testa att bestiga henne. Så det är verkligen skillnad på individer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#14 en sådan vallack ska gå ensam, han kan faktiskt börja våldta andra vallack också

CelsiusT
0

#15 Jag har aldrig sett honom göra något sånt mot andra vallacker, men jag har å andra sidan inte stått långa stunder vid hagen och vakat när han gått med vallacker (det tog ett tag innan jag fattade vad som pågick med mitt sto också för han gjorde det minsann inte framför våra ögon).

Jag vill iaf inte ha mina hästar ihop med honom något mer. Hon har själv två hästar i eget stall nu så hon får avgöra själv hur han ska ha sina hästar. Men hon kunde aldrig acceptera att det var hennes vallack som betäckte mitt sto så att hon blev sårig och täcken blev förstörda, detta trots att vi tillslut faktiskt såg det med egna ögon (jag och stallägaren, ägaren vet jag inte om hon såg någon gång).

Brollan1
0

Om man inte kan lösa det på annat sätt så går det att hänga en rejäl lapp för baken på stoet och smeta på "antibit" på den, efter det så tror jag att vallacken funderar två gånger innan han försöker betäcka igen. Och lär han sig så blir ju alla hästägare glada.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lorita
0

#17 det är ett dominansbeteende, titta i en kohage då rider dominanta kor på dom med lägre rang, det bästa sättet att lösa det är att ta bort problem hästen.

wawe
1

#8 Jag har läst ganska mycket om kor och deras beteende och rang och inte stött på någon stans att kor rider på ranglåga djur. Där i mot så rider kor på varandra vid brunst och alla som brunstar rider på varandra och de som står kvar och låter sig bli riden är i högbrunst.

Aribigga
0

Jag vet en stoflock som hade en vallack, det var knappast mer harmoniskt i den trots att vallacken var medelrang. När ett sto kom tillbaka från att varit på träningsläger och betäckning så jagade han henne så att båda fick bestående men. Enligt honom så blev hon ju inte brunstig som hon skulle och fick inte vara med i flocken. Detta trots att de hade ett starkt ledarsto. 

Så jag kan förstå folk som separerar vallacker och ston.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

Vi har aldrig haft problem med våra vallacker att de betäckt. Oavsett om de varit ensamma eller fler. Det måste vara väldigt olika från flockmtill flock. Pratade med en travtränare och frågade hur vanligt det var inom travet och han hade aldrig hört talas om betäckande vallacker. Kan problemet vara beroende av vad hästen gör? Visserligen kan vallaker klättra på ston men det kan de göra även på andra valacker också. Det betyder inte direkt att de försöker betäcka. Även ston kan ju klättra på varandra ibland.

Peppe
0

Som #19 säger så rider korna på varandra vid brunst, inte av dominans

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#19 Men hur förklarar du att stutar (unga tjurar) rider på varandra? Knappast pga brunst iaf ;P

Inom hund så förekommer ridandet oftast vid någon form av stress (ofta understimulering). Det har inte så mycket med dominans att göra som med stress, även om det ändå på något plan är en viss dominant handling så behöver den inte utföras i dominant syfte. Så jag hakar nog på #21 i den här frågan och jag tror att det faktiskt har att göra med vad hästen i fråga gör och hur den stimuleras. Valacken som red på mitt sto har väldigt mycket problem med stress, han är inte understimulerad utan snarare tvärt om överstimulerad (i mina ögon).

wawe
1

# 23 stutar , bagglam och killingar och flera unga han djur övar sig på det dom är skapta för att göra senare i livet ;) alltså betäcka. ( självklart att att stångas och andra saker också.Det syns också på flera olika djur ungar som leker . Leken är ju till för att öva sig på färdigheter de behöver för att överleva och föröka sig :)

Peppe
0

#23 precis som #24 säger så styrs även stutar (trots kastreringen) till viss del av hormoner och instinkter. Även om det är ytterst ovanligt bland just stutar att dom faktiskt rider på varandra, det är mer vanligt bland "riktiga" tjurar.

Kor rider endast på varandra vid brunst. Användbart i en stor besättning för att hitta icke-dräktiga kor bland de som borde vara dräktiga 🙂

Linnea
0

#21 Är det inte så att travhästar i regel kastreras tidigt? Man väntar inte i flera år för att han kanske blir framgångsrik och kan användas i avel. Det är ju lättare att hålla valacker så jag tror att det är så. Inom ridsporten är det nog vanligare att man behåller hingstar längre för att se om dom "är nåt".

Skynda långsamt så går det fortare.

[[AcsJulia]]
0

#26 Det är inte riktigt så det funkar inom travet heller. Då skulle det ju inte finnas några framgångsrika avelshingstar inom travet alls! 😉

Man spar helt enkelt de hingstar som verkar tillräckligt lovande och kastrerar resten. Man spar sällan en hingst för att den ska få vara hingst, och då kastreras de ofta mellan ett och tre års ålder. En häst psyke syns ju väldigt tidigt och man spar sällan en nervös eller elak hingst.

CelsiusT
0

#26 Jag skulle nog säga tvärt om. Inom travet så sparar man väl längre pga att man vill absolut få avla vidare om hästen nu visar sig vara något. En valack är väl inte värd lika mycket eftersom den enbart eventuellt kan dra in pengar, men den kan ju inte föra något vidare. Ofta så sparar ju uppfödaren själv avkommor och testar dom, är det inget att ha kan man ju kastrera och/eller sälja vidare.

Inom ridsporten så är det väl ganska ofta man kastrerar direkt för att man vet att avkomman kommer bara att användas till vanlig ridning av "kreti o pleti" och ska inte sparas som hingst pga att det är svårare att sälja eftersom det är svårare att hantera.

Men annars tänkte jag också lite som du där. Valacker som är sent tagna kanske har större benägenhet att rida. Men jag vet inte faktiskt. Tror nog mer på stressen (vilket iof kanske är en kombination många gånger).

Peppe
0

Har 2 valacker som klättrat på 1 enda sto av alla ston de gått med. ingen av dem var stressade och iaf den ena kastrerad tidigt, den andra vet jag inte.

Av alla andra valacker jag haft i min närhet så har endast 2 klättrat. Båda var hingstar "länge" och den ena hade betäckt på riktigt innan.

Men vi hade även valacker som varit hingstar länge och inte klättrade.

Tror inte det finns några direkta regler faktiskt! 🙂

Linnea
0

#27 & 28

Jag menade att man självklart sparar hingstar men att man tidigt väljer ut dom som ska sparas, övriga kastreras. Många ridhästar kastreras också tidigt men inom travet är uppfödningen mer professionell då det ofta handlar om stora stuterier som lever på detta. Inom ridhästaveln så är det ofta tvärtom, de flesta uppfödare har ca 2-3 ston. Får man då ett hingstföl tror jag att man ofta är väldigt sugen på att visa den som hingst. Man har ju inte 15-20 att välja på. Om då många uppfödare gör så så har man snart många hingstar som blir kastrerade sent för uppfödaren hoppas ju på det bästa.

Vet inte om det är såhär men det är en gissning.

Skynda långsamt så går det fortare.

[[AcsJulia]]
1

#30 det kanske är sant… Men jag tycke att man, procentuellt sett, har fler valacker inom ridning än inom trav. Men jag vet inte riktigt heller!

Hannna
0

#30 Jag menar snarare att det är tvärtom. Inom travsporten gör man inte skillnad på kön, mer än att hingstar är mer värda än ston och vallacker. Därför kastrerar man inte om man inte har ett bra skäl till det. Uppfödarna själva kastrerar nästan aldrig innan auktionerna. Måste vara något helt speciellt i så fall. Och sedan förblir de hingstar om de kan "sköta det på ett snyggt sätt". Hingstar har mer karaktär, kan bygga mer muskler pga mer testosteron i kroppen och har oftast bättre vilja/moral än vallacker och ston, de är lite "kingar" liksom ;). Sedan finns det ju massor av hästar som kastreras för att många hästar får ett behagligare och bättre liv som vallack. Alla hästar passar inte som hingst.

Underbarn
0

Här är det blandat (Gävleborg) Men jag står i ett stall med bara valacker pga stallägarens unghingst (som sen ska kastreras). Jätte skönt. Lugnt och harmoniskt. Inga "vårkänslor" med brunst och inga tjuriga ston eller som skriker ;) kanske överdriver men i vissa fall är ston jobbiga tycker jag. Det stod ston i vårat stall förr, och dom var väldigt tjuriga mot varandra och en av dom var väldigt beskyddande och mammig. Det var mer sparkar i hagen då än nu med samma kön. Annars tycker jag det är bra att sära om det finns valacker som inte klart av att gå med ston eller ston som bråkar om valackerna eller ja helt enkelt säkerhet går före :)