Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 642 ggr
Marre
0

hästar och hagar

Hejsan!

Någon kanske har någon bra komentar på det här.

Det är så här att i vårat stall. så finns det 8 hästar 2 utav dom hästarna är hästar som går i travträning och har egen hage. resten av hästarna tycker vissa i stallet att vi ska ha i samma hage. det är 5ston och 1 valack. jag vill inte ha min häst i samma hage som valacken för han är väldigt hingstig och har bitit min häst så hon har fått sår. och han har hoppat på två andra hästar i hagen. Vi som har fått våra hästar på hoppade vill ha en egen hage så vi har delat av den stora hagen så det blir 2 hagar. Men då ycker dom andra att det är dummt och att det blir mycket bättre men en stor hage så hästarna få mer utrymme!. men vad då det spelar väl ingen roll om dom får mer utryme han är ju hingstig endå!. Så klagar dom om hur det ska gå på sommarbetet om inte alahästar får gå till sammans nu, så man vet inte hur man ska göra jobbigt när det är en massa bråk i stallet!

Någon som har någe förslag eller komentar?!

Mvh Marre

gejsa
0

På sommaren brukar det oftast gå lite bättre med fler hästar. För då har dom ju betet. Vintertid har dom inte så mycket att göra då blir dom mer bråkiga med varandra.

Jag har ju tex en fjording och en inackorderad fjording. Dom två tål inte varandra vintertid. Min fjording blev sparkad så jag blev tvungen att anlita vet och sy på benet för några år sedan. Men sommartid går dom ihop. Fast inackorderingen vallar min lite mycket ibland.

Marre
0

joo det tycker ju vi också för nu har dom ju inte något gräs ihagen heller när dom ätit upp höet har dom ju inte så mycket att gör men dom fattar inte heller att han är hingstig hoppar han på stona också kan det ju bli infektioner.. det är lite jobbigt att dom inte bara kan förstå att man inte kan ha alla hästar i samma hage

gejsa
0

Min Gobban är ju lite hingstig. Vill gärna hoppa upp på stona och då förstör han ju täckena om dom har sådana på sig. Men han brukar inte stoppa in den i dom. Men det räcker för att göra illa något sto. Så han får bara gå med valacker vintertid. Men sommartid går det jättebra med stona.

Marre
0

ok.. joo nu har dom ju brodd också så kan ju ge rejäla sår.. =o(

Kiara
0

Hoppar valacken så ska han inte gå med ston överhuvudtaget, det är en infektionsrisk och det är valacken som inte ska så med dom andra hästarna. Risken är att om ni vill betäcka era ston i framtiden att det blir svårare att få dom dräktiga.

Marre
0

vad ska man säga till dom i stallet då så dom fattar?!

gejsa
0

Sanningen.

Marre
0

men dom förstår ju inte den.. Gråter

gejsa
0

Är dom inte vuxna som har hästarna eller? Den som äger stallet måste väl veta hur hästar reagerar och så.

Marre
0

det är väl blandat men hon som klagar mest hon är vuxen. Han som äger stallet bryrsig inte om hästar han hyr bara ut boxarna.. sen får vi inakorderingar fixa allt..

lisette
0

# 3 en lite dum fråga nu.

det måste ju klassas som våldtäkt? jag trodde att om ett sto inte var brunstigt så kunde han ine komma in… eller?

gejsa
0

#11# Min gör inget skrev jag. Han hoppar bara upp på dom. Men det gör han ibland även på valacker. Han är busig. Ibland brukar han och min ena valack stå och mäta sig med att ställa sig upp båda två framför varandra.

Allt är mest på lek. Men river sönder täcken gör dom ändå lik förbannat.

bebbe
0

Donkey Är valacken nykastrerad? om så är fallet har han kanske lugnat ner sig när det är tid för betesgång, ibland tar det lite tid innan "25öringen trillar ner" och dom fattar att dom bara är en " före detta"

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kiara
0

#13 Den gamle i vårat stall gjorde så och det började han med den sommaren han fyllde 22 kastrerad vid två.

Marre
0

vet inte när dom kastrerade han men värkade vara i tidig ålder fast han är väl inte så gammal han blir 6 iår

lisette
0

# 12 men ta ngn annan valack då som försöker betäcka? går det?

gejsa
0

#16# Hur menar du?

lisette
0

ja om en valack försöker betäcka ett sto, vad händer? kommer han in även om stoet inte brunstar? och förstörs verkligen stoet?

Kiara
0

#18 det är bra när stoet brunstar som valacken normalt kommer in och det är när hästen försöker komma in som man inte ska ha den med ston på grund av infektionsrisken.

Det finns skönsjukdomar bland häst också, jag är för blandflockar men för en valack som det slår slint hos så tycker jag man ska ha en egen hage eller bara låta honom gå med valacker. Som sto ägare så skulle jag aldrig tolerera att mitt sto fick gå hos en kåt valack.

I det vilda så gör hastarna "det" under max en vecka om året, det är alltså inte naturligt att bli påsatt en gång i månaden för en häst.

Sen leker valacker och unghingstar genom att klättra på varandra (förstöra täcken) och det är helt naturligt, men att försöka betäcka det är en annan sak.