problem i gången
Förr ett år sedan fick jag hem en ponny med en
ganska jobbig ''ovana''.
Det var nämligen att så att hon kastar sig bak i gången
så att kedjorna lossnar från väggen. ( hos förra ägaren
hade dom bara en spik i väggen så att kedjan lossnade
om en häst fick ''panik'') men eftersom det bara var spikar
så gick dom ju upp vid minsta lilla tryck. Hursom så lärde
hon sig att kasta sig bak där så att hon kom loss.
så när jag tog över henne för ett år sedan så skulle hon
ju göra samma sak hos oss. Men vi har ju riktiga kedjor,
så hon kastar sig bak och kommer inte loss = får någon
sorts av panik. Och sliter och stegrar och river nästan
hela stallet innan en av panikhakarna gick sönder.
Detta gjorde hon kanske 3-4 gånger och tillslut insåg
jag ju att det inte gick att ha henne på gång.
Så då började jag ha en lös i gången, (vilken sällan gick
så bra) och började sedan ha ett grimskaft, det gick bra
men hon ''hotade'' ändå o backa hela tiden så jag kunde
aldrig lämna henne och alltid ta fram henne när hon backade
(släppa allt jag har och dra fram henne) hursom så köpte
jag equi-ping som släpper vid för högt tryck och hon har inte
gjort någon på det senaste halvåret, men så började hon förra
söndagen igen, och då insåg hon ju igen att om jag backar
och drar så kommer jag loss. Och det gjorde hon säkert 6-7
gånger på en dag, dock så gjorde hon aldrig det när jag
var där utan när jag gick iväg. Hon tänkte göra det en
gång men när jag kom tillbaka så flög hon framåt och
såg helt oskyldig ut.
Så nu vet jag inte om jag ska ha equi-pingen eller inte,
eller hur jag ska göra!!!Provat ta bort ena pingen o satt henne
i gången, men direkt när jag lämnar drar hon bak.
Och ena pingen går upp. Men ena sidan släpper ju inte
så då får hon lite panik men jag hinner alltid fram innan
hon börjar dragkamp med den sidan.
Så jag vet inte vad jag ska göra.
Ponnyn i fråga är endast 6 år och det är
ju himla tråkigt om hon ska hålla på såhär livet ut. ''/
Några tips??
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Kan ni inte binda henne längre bak så väggen är så nära att hon inte kan backa?
Min ponny hade samma problem, men då när hon började slänga sig hade jag en piska (vet att detta låter som djurplågeri, men trösta er med att jag löste ett problem som annars skulle kunna leda till att hennes nervcenter gick sönder) och klappade till så fort hon slängde sig. Fick göra så ca 5 gånger, sen stod hon som ett ljus i gången :)
-Bättre ökänd än okänd
Och ta bort pingen när du gör detta, annars finns det risk att det kanske kommer bli sämre…
-Bättre ökänd än okänd
Gullan_J; eller så bör du öva upp ledarskapet så att du kan tillrättavisa hästen utan våld?
Problemet ligger ofta djupare än i att hästen "slänger sig" vad är det som är orsaken till detta "problem" som med stor sannolikhet egentligen inte är problemet utan endast ett symptom.
Jag skulle istället rekommendera att arbeta för att få hästen trygg i gången, lära hästen att gången är ett mysigt ställe där ni kan stå och gosa, äta lite morötter, klia med favoritborsten och göra er klara för riktigt roliga ridturer.
Att faktiskt slå till en häst med en piska var det värsta jag någonsin hört och det är rent djurplågeri oavsett vad du vill kalla det. Du gör inte heller hästen trygg, utan förstärker istället problemet, hästens trygghet minskar ytterligare, endast att hästen inte längre vågar visa detta.
#4 Det var mitt tips, och Em--ma får ju själv prova vad hon vill. Och min häst har minsann ingen inget "tillitsproblem" till mig.
Visserligen var det längesedan jag löste problemet men inte har det påverkat förtroendet, denna bild är tagen några veckor Efter att det problemet löste sig.
Så löste jag mitt problem och det var mitt tips!
-Bättre ökänd än okänd
#4: Den analysen håller jag inte alls med om.
#1 Vi har tyvärr ingen sån uppställningplats, vi har bara gångar vi ställer hästarna i ''/
#4 Problemet är ju att hon kastar sig i gången när jag inte är där.
vilket hon inte gjorde förut. Hon kastade sig när jag var där och otäcka saker kom upp. Men nu kastar hon sig och sedan går hon mot dörren och har planer på att gå tillbaka till hagen eller till maten.
Och om hon skulle vara osäker så skulle hon kasta sig om jag var där. Nu har hon ju kommit på att hon inte kan komma undan när jag är där men kommer undan när jag inte är där.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
TS Du skulle ju oxå kunna ha någonting bakom henne som inte "inverkar" när hon står, utan enbart när hon slänger sig. Typ som ett rep i höjd med där svansroten slutar. Ha då ett tjockt rep som håller för mycket.
-Bättre ökänd än okänd
Em--ma; ja, jag upplever det som att hästen inte är trygg i gången, något där är fel. Vad händer om hon får hö att stå och tugga på om du lämnar henne till exempel? Finns det andra tillfällen då hon antingen blir rädd eller agerar så som att vara uttråkad och beter sig "fel" på grund av detta?
Att hon inte kastar sig när du är där kan vara ett tecken på att hon är trygg med dig, och litar på att du hanterar det farliga när du är där, men att det blir otäckt när du inte är där. Det går givetvis inte att svara säkert på vad felet är, det enda jag vet säkert är att jag aldrig skulle rekommendera våld för att lösa ett problem.
Frågan som du bör försöka få ett svar på är varför hästen gör så.
Gullan_J; och jag säger att jag anser att det är djurplågeri och att det alltid är fel att slå ett djur. På samma sätt som det är fel att slå människor, skulle du slå dina barn och förorda detta om det läste ett problem? (Barnen upphör ju troligen med det oönskade beteendet.)
Om den jävlas med dig bara så skulle jag tillrättavisa den, för det är så ledaren i en flock skulle göra om en häst inte skötte sig. Men jag skulle rekommendera att spänna upp ett grimskaft en bit bakom rumpan så när den börjar backa så tar det stopp liksom :)
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Jag har aldrig sagt att jag Slår, aldrig att Slå min häst, utan att snärta till, en liten liten snärt. Det är samma som att jag skulle trycka lite hårdare med skänkeln om min häst frös fast på ett ställe och vägrade gå. Och hur mycket jag än älskar hästar, så måste man (läs jag) ta till de metoder som behövs för att få bort det oönskade beteendet.
Vad skulle hända om det kom ett litet barn och gick där bakom precis när hästen slänger sig? Det skulle sluta olyckligt, eller hur?
Och sen tycker jag ju att det är brist på respekt att du menar på att jag plågar min häst, när du inte ens sätt hur jag behandlar min häst. Men det är en annan femma…
-Bättre ökänd än okänd
#9 hon är aprädd för vetrinärer, så hon tror ju att alla människor hon inte känner ska spruta henne så nya människor är hon väldigt misstänksam mot. Även mot hovslagaren ( vi har gett domosedan till henne varje gång)
då hon flyger bak och springer över.
Och sen har hon nån sorst sadeltvång elr nått. Hon tycker det är obehaglig när man kommer med sadeln. flyttar undan och så men det har blivit himla mycket bättre och knappt ett problem längre.
Jag tycker det bara är så konstigt att hon helt plötsligt börjat med detta.
det är inget speciellt som hänt den senaste tiden..
/ Emma
Gullan_J; att ta en piska och klippa till, ja, du kan ju kalla det vad du vill, jag kallar det djurplågeri. "men då när hon började slänga sig hade jag en piska (vet att detta låter som djurplågeri, men trösta er med att jag löste ett problem som annars skulle kunna leda till att hennes nervcenter gick sönder) och klappade till så fort hon slängde sig. "
Du har inte barn i ett stall med oroliga hästar, svårare än så är det inte, så det är inget problem. Det första barn sen i stall får lära sig är att man aldrig går bakom en häst, så jag ser inte riktigt det problemet.
Jag vidhåller lös problemet, inte symptomen och aldrig med våld.
Jag har fått lära mig att alltid binda upp hästen i bara ett grimskaft. Detta för att om du jobbar hästen från marken och vill att den förstår att den inte ska dra i grimskaftet så sabbar du det om du sätter den med två skaft i gången sen. Du har ju nyss sagt till hästen att följa dig genom att se till så grimskaftet aldrig spänns, sen binder du upp den med ett skaft från varje håll. Hjälp vad svårt att förklara i text…. Men kan det kanske vara en ide? Att träna lite NH med grimma och grimskaft där ni tränar just på att grimskaftet ska hållas slakt. Bind upp henne som en del av träningen korta stunder nån annan stans än i gången. Hoppas du förstod hur jag menade. :)
Moa- Kan vi lägga ner denna diskussion nu? Vi båda har väldigt olika åsikter och hur mycket vi än diskuterar kommer detta leda till mer "osämja". Jag har mina metoder och du dina 🙂
-Bättre ökänd än okänd
Gullan_J; ja, det hjälper ju tyvärr inte att diskutera det. Jag vidhåller som jag alltid gör, gällande både människor och djur att våld är inte lösningen, endast grunden till nya problem.
#16 med flera: Våld och, i ännu högre grad, hot om våld är något som hästar hanterar utan problem och utan att bli otrygga, gräma sig eller känna sig orättvist behandlade. Att låtsas något annat är att förmänskliga dem och hjälper varken människa eller djur. En smäll när den gör fel skadar varken hästen eller dess förtroende för människan. Inkonsekvens och luddighet undergräver däremot hästens trygghet och förtroende.
Moa lägg ner ibland krävs det och det kallar jag också tillrätta visning inte djurplågeri. Orkar inte med alla dess beservisrar . Det finns faktiskt hästar som rent av jävlas och en flockledare tillrätta visst detta . Hur ofta ser du en flockledare tillrättavisa en flock medlem på annat sätt en en spark ? Om inte den uppfattar de första gångerna den blivit tillsagd ?
Gronstedt; du kan vara konsekvent även utan att nyttja våld. Att vara konsekvent är som du säger a och o, ja, hästar är hästar och människor är människor, vi har olika förutsättningar. Inga av dem skall man slå eller nyttja våld mot.
majaliten; som människa finns ytterst få tillfällen då du saknar andra medel än våld. Det är som sagt ovan, djur är djur och människor är människor. Att dessutom straffa en häst som nyttjar sitt flyktbeteende (vilket är möjligt, men inte säkert att TS häst gör) är rent kontraproduktivt.
Att ta till våld visar enligt mig på bristande kommunikationsförmåga. Att planera att slå ett djur, genom att i förväg ta fram tillhyggen för att bestraffa ett oönskat beteende är enligt mig helt oförsvarligt. Att nyttja våld för att som sista utväg reda upp en potentiellt farlig situation är en annan fråga, ofta går det även då att lösa på andra sätt.
"Em--ma" är det alltid du som hanterar hästen i alla lägen? Kan det vara någon annan som orsakat förändringen i beteendet? Det verkar som om du inte kan lämna hästen här uppbunden, vilket jag inte skulle göra oavsett. Och handlar du så, så är ju problemet borta om jag förstår det du skriver rätt.
Annars så är väl tipsen om att ha något bakom hästen lösningen, antingen flytta uppbindningsstället så att ni har vägg bakom eller ställ en vedbock eller några pallar staplade på varann bakom hästen eller någon typ av grind bakom den. På det sättet så sliter den inte huvudet ur led. Det finns speciella nackskydd för att skydda hästens nacke när man tränar sånt här, men dom skall bara användas i träning.
På tal om tillrättavisning av häst så hade den ena hästen tagit en 3x3cm blödande tugga av den andres flank i dag som tillrättavisning vid höet, så varför tjafsa om ETT spörapp.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Moa: Det är naturligt för en häst att bli tillrättavisad när den inte sköter sig, för det är så det går till i en flock, om du inte skärper dig efter någon/några varningar så får du dig en känga.
Om man drämmer till hästen med handen eller smäller till med ett spö är ingenting jämfört med att en häst sparkar en annan häst.
Eftersom hästar är typ 10 ggr större än oss så gör våra tillrättavisningar inte ont på hästen på samma sätt som det gör på oss.

Skulle bara vilja tillägga att lederhinsten/stoet aldrig är den som tillrättavisar resten av flocken genom sparkar och kamper. Det är de som ligger längre ner i rang som slåss om rangordningen. Flockledaren behöver aldrig hävda sitt ledarskap genom våld.
Jag håller fullständigt med Moa-!!!
Våld är aldrig nödvändigt utan allt går att lösa ändå. Jag har haft ett par så kallade "problemhästar" genom åren som haft diverse livsfarliga saker för sig. Jag har aldrig höjt en hand eller ens tänkt tanken på att slå dessa och ändå har vi alltid lyckats lösa problemen.
Hitta roten till problemet och lös det så ordnar sig resten utan att våld eller fula metoder behöver brukas.
Man får skilja på de oxå, om min häst som är vuxen och mycket väl vet att man inte får bitas försöker bita när jag tex spänner sadelgjorden så tycker jag att det är okej att tillrättavisa, och att tillrättavisa kan innebära att morra till och smälla till med handen på bogen. Jag använder dock inte spöt för tillrättavisning utan om jag MÅSTE smäller jag till med handen, och det gör inte ONT på hästen. Men som Gullan gjorde här, skulle JAG aldrig kunna göra. Som sagt, till tillrättavisning för mig är att man ryter till/ ett lätt ryck i grimskaftet och där de verkligen BEHÖVS en smäll med handen. Men att smälla med handen gör jag bara när det verkligen behövs.