Den här hästen?
Jag är ju ute efter en häst att dela tillsammans med mina två yngre systrar. Och jag tror fortfarande att jag kommer att kunna hitta en häst som passar oss alla tre och kommer inte tro något annat förrän jag är överbevisad. =)
Eftersom jag inte har pengar att köpa en häst letar jag efter någon på foder, men en billig häst kan ju också vara av intresse så länge den passar för det vi tänkt oss.
Så idag ringde jag på den här annonsen. Ägaren sa att hästen gått och gjort ingenting i ett par år. Att den tränats för travet tidigare men fick nån knöl i ändtarmen som opererades bort, men att den aldrig sattes igång igen efter det. Den hade tydligen blivit riden av någon i travstallet och han som red sa att den var bakskygg (? eller nåt annat liknande ord). Vad menas med det?
Vidare sa han att han kunde gå som sällskapshäst, men att ridning och hoppning inte var någon idé för "travare hoppar inte". Men hästen är ju bara 7 år? Dessutom sa han den som köper hästen betalar slaktpriset annars skickar han honom till slakt.
Är jag helt korkad om jag åker och tittar på hästen? Det lär ju knappast gå att rida honom om han har stått i flera år, hur kan jag annars ta reda på om det är något att ha? Räcker det att se hur han är att hantera och om han verkar lugn och trygg kanske köpa honom?
Vet att det är lite orealistiskt hela idén med den här hästen, men samtidigt vill jag ju ge honom en chans. Att slakta en så ung häst som aldrig ens fått chansen att uträtta något känns ju lite fel…
Att åka o titta tittar ju ingen :)
/Elin

Om en häst är baksygg så är den rädd för saker bakom sig.
Jag vet inte hur du o dina systrar rider, men de här e nog en liten utamaning skulle jag tippa på. Den är riden säger han, men hur? hur mkt? Varför är den inte igång satt? osv…

Alltså han verkade en typiskt travtränare som inte brydde sig särskilt mycket om sina hästar så längre de preserade. Men nu verkade han ha lagt ner hela travverksamheten och det här är den sista hästen han hade kvar och den behöll han för att den var så ung. Men nu tyckte han att den hade kostat honom tillräckligt för att gå och göra ingenting så han la ut en annons.
Ska nog åka ut och titta på den där den står och höra med dom som har stället. Han själv bor inte i närheten. Dom kanske kan hjälpa till och säga vad det är för nåt egentligen.
Man kanske kan prova att rida. Kanske åka ut flera gånger och rida lite varje gång för att få en uppfattning om vad den kan? Jag vet ingenting. Men en utmaning vore okej, så länge den är snäll =)
trav hästar kan hoppa jätte bra, min pappa är travtränare och hans eller dom han har tränat (dom som inte vill vara med på trav lärgre) har blivit jätte bra hopp hästar
hästen som du tittade på var väll bara 7 år så det går säkert jätte bra:) lycka till

du kan ju åka och kolla! det kan bli en rätt stor utmaning. men man vet aldrig, kanske är världens trevligaste pålle med underbart psyke.

Jag tycker också travare kan hoppa! Fast kanske var ett säljknep från honom. För jag blev ännu mer intresserad av hästen när han inte tyckte att den dög något till ;)
Ska nog åka och kolla och se hur den verkar.
Tusen tack för alla fina råd!

:S
Dina yngre systrar är vad jag kommer ihåg inte särskilt gamla.
En riden travhäst på travet kan inte mkt alls.
Och är ett stor och svårt projekt att omskola och utbilda korrekt. Det är inte bara en utmaning, det krävs lite kunskap för att kunna rida in och utbilda en häst. Och den här hästen var väll ändå avsedd för dina systrar? Tror du värkligen att de är mogna för det?
Varför inte satsa på en äldre häst som De kanske kan få lära sig på istället?
En travhäst kann ridas punkt slut. man har ju lopp med travarar som är riding - monte lopp.
En travhäst kan hoppas, men du kan nog inte räkna med att nå höjder på 150 eller så, men för nöje så absolut ja. Och dom även kann gilla det.
när en häst är rädd om sina bakben så kann du nästan vara säker på at det händt nogot som hästen inte gillade. Detta är et svårt problem att rätta til och kan vara mycket farlig för oärfarna.
Sådana saker tar det lång tid innan dom glömmer
I travmiljö beaktas ofta hästar mera som en "dings" enn en individ tyvärr. Kärlek til djur är nog oftare frånvarande i dessa miljöer annat enn för att plukka pengar från.
Om hästen skall omskolas och du vill att barn skal rida honnom så måste du räkna minst två år innan hästen igen kann beaktas som 80% säker. Känslor tar du inte bort över natten . Hästens instinkt, förmågan at flyga är mycket stark, och det är ju rädslan som har gjort att hästen har överlevd som art.
Å andra sidan om du kan pösa på med mycket kärlek och mycket tid til sammans så kann du få en mycket lojal häst.
I utgångsläget är inga häst ond.
Jag tycker inte du ens skal tänka på hästen om du inte har tid nog + kunnande. Men observera jag har inte sett denna häst
Kom i håg när en travtränare gir upp en häst så är där grunder. Dom har säkert betalad mera enn slaktpris. så då kan man undra sig varför som tar en förlust.
Barn skalll inte få handtera hästar med oförutsigbar betende.
INTE
En häst på REA kan bli en häst til luxuspris
# I travmiljö beaktas ofta hästar mera som en "dings" enn en individ tyvärr. Kärlek til djur är nog oftare frånvarande i dessa miljöer annat enn för att plukka pengar från.
I vilka travmiljöer har du vistats i???? Hur är det i "ridhästbanschen" där de "riktiga" ridhästarna får åka till den ena vet efter den andra för att hitta någon som dömmer ut den när för att ryttarna har ridit sönder dem. DVS prognosen skit i sadeln? Allt för att få ut försäkringspengar. Står på stall 22 timmar om dygnet för att sedan "ridas".
Eller "dyra, fina" hästar som inte får gå i hagen för att de "kan gå sönder". I travvärlden får hästarna gå ute trots att de är enormt värdefulla och dessutom kan springa in flera miljoner (om man har tur…)
När det sedan gäller temperament så är de många gånger bra mycket bättre i huvudet än "den riktiga ridhästen" -dessutom är de HANTERADE för att kunna uppföra sig.
Du, jn84 ta med dig en ridtravarryttare och åk och titta på hästen och se om det är ridmodell på den, vilket underlättar gångartsmässigt när du ska skola om. Och visst kan de hoppa om än inte alltid på elitnivå. Annars så kanse någon minns Jappeloupe korsning fransktravare/fullblod. Hästen var med i OS och VM…
Så nu har ilskan lagt sig….

Jag tycker du ska åka och titta på honom, bakskygg det är hästar som reagerar på att ha saker bakom sig, den snällaste och trevligase häst jag någonsin haft var bakskygg och det ända var att han inte gick att köra in. Ta inte för givet att hästen går att köra alltså.
han ser riktigt trevlig ut i kroppen, kanske lite kort för att lyckas på travet, men blir toligen en mycket trevlig rid häst. vad du ska göra är att ta ut en vertrinär och besiktia honom och ändtarmen, där måste han vara helt bra annars kan du få problem. Han ser också ut att behöva mycket mat, som många travare.
Är han frysmärkt jag ser ingen, frysmärking och det kan ju vara skönt att slippa, då står det ju inte travare på honom när han är färdigmusklad och till riden.
Jag vill inte svartmåla travmiljön, och det är inte det jag vill uttala mig om hellre .
Detta handlar lika myckeet om två barn och en inte helt erfaren blivande hästägare. Jag har såpass mycket i min säck ( såväl utbildning som erfarenhet med svåra hästar) att jag är viss på at en häst som andra inte får till i sin aktivitet och en häst som är bakskugg -har vissa erfarenheter som nog inte är positiva.
Det är tyvärr inte så at det endast är vagn en häst kan bli bakskugg av så enkelt är det inte. Andra exempel kann vara at den har fastnat i tråd av nåt slag eller at den är misskött med slag/svep, ja man känner ju till at någon även försökt ström för att få travarna att gå osv.
Till en oerfaren skall man inte rekomendera en häst med betende problem och speciellt inte om det är barn som skall handtera den.
När det gäller denna specifika hästen så kan jag inte uttala mig, men jag mår inte bra när någon rekomenderar en med lite ärfarenhet resa titta på en häst som det är intikationer på har beteendeproblem. "Kärlek gör blind". Hästen ser ju fin ut , men kärlek får inte överskugga risiko
Detta är inte kritik av travmiljön- det fins bra saker där med, och det är inga förhärligelse av ryttarmiljö hellre
Men det är ingen tvekan om at i trav och i galopp miljö så är focus mindst lika mycket på pengar som på häst.
Det är et välmenande råd till en blivande hästägare
Håppas du gör et klokt val
ta med er #7 råd med

Hej!
Ville bara skriva detta nu när ni ändå pratar om travare som hoppar.Jag var på tävling nu i helgen och hjälpte till,då var där en travare som var med.Det var en d-ponny som hoppade La:n (1,10 m).Travaren hoppade verkligen jätte bra,den var frysmärkt och hade gått lopp innan.Tyvärr vägrade den ut sig på sista hindret men rev inget hinder:)
Hmm, den är inte så mycket riden….. Hur duktiga är ni? Den hästen ska ni inte räkna massor, när vart den riden senast? Stått ganska så länge, räkna med mycket tid. Och måste han lära sig hoppa? Det finns ju en massa hästar som är till utlåning på längre tid som foderhäst/ponny, kolla på flera. Okey jag fick min vbl men hon var iaf ridhäst å kunde redan saker. Jag har fått träna henne en massa, hon vägra stå still fast hon var lung osv men ville inte stå still vid uppsittningen å inte stå still ute när man red. Sen så var hon hemsk å lasta så träna träna å åter träna nu funkar. Ja det var iaf en massa olika saker som träna va ett måste på. Det tog mig 1,5år å få henne stå still längre och kunna gå in i transporten under 5 min. Men vad vill ni att en häst ska kunna? Hur delar ni upp ridningen på 3 st? Det är ju bra att hästen blir andvänd, men ni kan ju inte räkna med en massa ska funka klockrent då han inte vart ridhäst? Jag e lite si å så på den hästen men det visst kan det vara något å satsa på. Lycka till men kolla på flera.
Allså vbl är kanon men räkna med tid. Hans ålder är mycket bra för kunna bli en bra ridhäst, efter mycket kärlek å tid. Fast stressa inte fram. å känn inte att ni måste rädda livet på honom. Det finns folk som köper slakt-hästar för rädda livet på dom.

Jag tror att jag åker ut och kollar på honom iaf, ser hur han är att hantera.
Och tro mig, jag kommer INTE köpa en häst bara för att jag blir kär i den. Nyförvärvet i vårt stall är ett bevis på att det inte är så man ska göra =)

Jag är fortfarande nyfiken på hur du tänkt att DEN HÄR hästen ska Passa Dina systrar..?
Är det värkligen meningen att tre st personer samtidigt ska utbilda den här hästen?
Inte ens på min arbetsplats var så galen att man hade flera som red in och utbildade en och samma häst :S Och flera av de som arbetade på den red med de fina Mikmar-betten. På ridskolehästar. 
Håller med Lorita.. se till att få honom undersökt! Det oroar mig mest faktiskt, så att det fortfarande inte är problem!!

Åk och kolla upp honnom, är det bra så tycker jag all hästen skulle vara passande..

Nä, nån inridning hade jag inte tänkt börja med! Tanken är väl mest att hästen ska gå i skogen och det behöver den ju inte vara särskilt utbildad för att göra. Men som sagt, jag åker och tittar på den. Men jag är realistisk nog att förstå att den nog inte är något för oss, även om jag gärna hade tagit den. Men nu är vi som sagt tre och då behövs en säker och utbildad häst.
Är lite inne på den här också.

#19 Det verkar ju bra! Söt också. : )

Jag tycker mig minnas att hästen skulle vara viktbärande.. eller minns jag fel?
Jag anser inte att ett varmblod är viktbärande.. Då de oftast inte är speciellt kraftiga eller musklade.. de är inte ens gjorda för att rida på eg.
själv skulle jag rekomendera 15 åringen till dig och dina systrar, travhästar i strörsta allmenhet är som tidigare sas hanterade för att uppföra sig,offtas bättre i huvet och vana med fler som hanterar dom..
men för att ta en häst som kräver mycke jobb som den yngre hästen kommer kräva vill jag nog säga tänk efter ordentligt innan du tar på fig något du inte klarar av. en sådan häst behöver ha någon som den kan lita på som är en bra flockledare och kan säga till på ett skarpt men rätt sätt, har du inte tillräkligt med tid och kunskap tycker jag du ska leta vidare efter något som kräver mindre arbete,något som du mer eller mindre bara kan tuta o köra..
Om du inte har pengar till att köpa häst, Hur ska du ha råd att hålla den? Den kostar pengar varje månad,och kostnader som man inte räknar med kan dyka upp…
tänk igenom ordentligt & LYCKA TILL 

DojoKelder - inga hästar är gjorda för att rida på. Alla vi som rider hästar påverkar dem negativt fysiskt. Viktbärande eller inte har ju heller inte bara med ras utan mer med individens kroppsbyggnad och storlek att göra.

#23 det vet jag också att ingen är.. men en del mindre än andra kanske.
De flesta varmblod brukar väl inte ha varken kroppsbygnad eller storlek att vara viktbärande?
Och nr 1 såg då absolut inte ut att vara det..

#10 Bara en liten fråga.. vad är det för fel med om hästen är frysmärkt?
Jag tycker snarare tvärtom där.. är väl roligt att visa att en travare kan bli så snygg!
vad har frysmärkningen med de hela att göra?

Den hästen du visar i #19 tycker jag låter betydligt bättre för er

Jo, den andra hästen verkar så klart bättre. =) Och den tycker iaf jag ser kraftig ut för att vara ett varmblod och eftersom att den är så stor så tror jag ine att den kommer ha några problem att ha oss på ryggen..
#22 Jag har råd att ha en häst. Jag har ju en nu på foder och det är inga problem, även om det dyker upp oväntade kostnader. Det är bara det att pappa vägrar hjälpa till för att kunna köpa en häst och jag har inte de kontanterna själv.
#25 Den hästen är lite för liten. Jag är 1,74 och den äldre syrran närmar sig 1,70 så jag har bestämt att den måste vara över 1,60. Dessutom står den lite för långt bort. Jag bor vid Stockholm och den bör nog inte stå mer än 20 mil härifrån. 15-åringen här ovan är nog det längsta undantaget.. =)

#26 Nej, det är inget fel men det kan vara skönt att slippa folks fördomar ibland
Sen är det ju fågan om hästen är tatuera i läppen eller om det är så att den aldrig är tävlad i trav. Är den inte tävlad då är den troligen lättare att omskola och muskla om .

#19 tycker att det kan vara något för er att titta på….

Ju mer jag funderar desto mindre vill jag lämna tillbaka Dandelion.
Men samtidigt vet jag att den dagen kommer en dag, för jag kommer aldrig få köpa honom.
Dessutom vill jag ju att mina systrar ska kunna dela hästen med mig. Och att jag kan ha en häst som inte är så oberäknelig. Idag "hingstade" han upp sig inför stoet och fölet och svängde runt och sparkade rakt bakåt, precis i närheten av Jennie. Det är sånt som får mig att vilja lämna tillbaka honom. Men annars har han ju sina stunder som får ens hjärta att smälta..
Hur som helst, jag kommer aldrig kunna köpa honom så därför letar jag efter en häst som kan bli min en dag.
Såg den här annonsen idag och det är precis nåt sånt jag vill ha. Vad tror ni om det? Nu var det ju fler än jag som ville ha den, men ändå. Strunta i att det står "hingstig", det blir ju ändå inte just den här hästen. Men i övrigt, tror ni den skulle passa?
Men jag tyckte du inte ville ha den hingstig häst?? det står ju att hästen är hingstig

Jag skrev ju att ni inte skulle bry er om just det… Jag menade i övrigt!

Hur små är dina systrar, den hästen är trots allt ganska hög.

Den äldre närmar sig nog 1,70 och den yngre är runt 1,55 tror jag..
Det jag tänkte på va dina systrar om dom kan hantera en häst som är hingstig??? om dom är yngre kanske det inte är oki
om han är hingstig nu vid 11 år har den hästen nog blivit kastrerad väldigt sent tror jag…

Alltså, jag ska inte ha den hästen. Men allt, förutom hingstigheten, tyckte jag lät bra och då undrar vad jag vad ni tycker.
Jag ska alltså INTE har en hingstig häst.