Vilket bett borde jag prova?
Min ponny är så otroligt het och stark, men har blivit lite bättre nu. Vid dressyr i ridhuset är hon rätt så fin och mjuk, men i galoppen drar det bara iväg utan kontroll. I hoppning och uteritt säger det pang så fort jag rider mot ett hindren eller trycker med skänklarna. Just nu har hon novabett och tredelat med fasta ringar + ett hack som jag inte ridit med än. Och ett rakt tränsbett med fasta ringar, men det funkade hon inte så bra på, blev pillig i munnen och väldigt okoncentrerad.
Har ett vanligt engelskt träns och ingen "munstängarrem".
Till frågan, vilket bett skulle ni med ha provat? Vill ha tre bett att variera mellan, har funderat på tvådelat men är inget fan av dom direkt, tycker nästan att dom är olämpliga för hästmunnar… Skulle kimblewick eller babypelham vara något att prova medan jag jobbar upp "lydnaden"?
Och jag vet, det är dressyren och handen som är huvuddelen.
Ska iväg och rida för b dressyrtränare på lördag, och annars rider jag regelbundet för dressyrtränare, men som sagt, vill ha tips på bra bett att variera mellan samt om ni tycker att det är en bra lösning att betsla upp tills jag har kontroll?
-Bättre ökänd än okänd

Fråga din tränare. Tränaren kommer kunna ge ett mycke bättre svar än någon här efter att ha sett både dig och hästen.
Det finns fyra typer av "starka" hästar:
- den som inte blivit lärd att veta bättre
- den som har blivit lärd att vara "stark"
- den rädda hästen
- den trasiga hästen
På din beskrivning så låter det som den första varianten och då behöver du bara koncentrera dig på att lära hästen vad tyglarna betyder ordentligt, efter det så är bettet en smaksak (både för hästen och dig;-). Oavsett bett så skall en häst alldrig vara stark om den vet vad som krävs av den genom tygeln.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"