vad blir skillnaden?
jag har funderat lite på de där med tungfrihet..
vad är skillnaden på tungfrihet å vanligt rakt.. jag förstår ju vad de står för men hur blir de egentligen i hästens mun? är de bara en smaksak på vad hästen tycker om? eller vad är skillnaden egentligen..?
Vissa hästar gillar inte att bettet trycker på tungan. Då kan ett bett med tungfrihet vara bra men då krävs också att det skall finnas tillräckligt med plats uppe i gommen. Annars trycker det där istället.
Men det finns olika höjder på tungfrihet och det finns "raka" bett som är lite böjda för att lätta på trycket på tungan.
Idag borde alla kunna hitta bett som passar sin häst. Man måste bara leta ordentligt och vara beredd att betala om det skulle behövas.
Att bett ligger bra i munnen är minst lika viktigt som en väl tillpassad sadel.
#1 ja de där med bett är en hel vetenskap har jag märkt.. men kollade runt på jaktkandar/kimblewick å försöker hitta ett begagnat för att komma billigare undan men de jag hittar är med tungfrihet men vet inte om jag vågar chansa på att köpa de då han aldrig gått på de innan så undrade mest vad skillnaden är osv..
#2 Kolla om du hittar ett med liten tungfrihet då? Vi har ett sådant eftersom vi har rurr och de har ganska små munhålor. De går annars på raka bett.
med liten menar du att den bara är lite uppböjd eller att uppböjningen är kort längdmässigt eller hur man ska förklara..?
Hur det fungerar är lite beroende på hur tungfriheten ser ut. Är det en port så innebär det att om du har tygeln i den nedre "ringen/hålet" så kommer porten att trycka upp i gommen. Men det innebär också att det inte trycker på tungan lika mycket.
Jag skulle nog säga att port känns aningen skarpare än utan port. Jag ser lite lätt likheter med tvådelat eller rakt i jämförelse.
Medarbetare på westernridning.ifokus
okej vill väl egentigen inte ha tungfrihet..
men hittade ett tredelat med.. men när de gäller denna typen av bett är de rakt som "gäller"? vill ju ha detta bett så snällt som möjligt elle rhur man ska säga..
Man brukar ju säga att är det hävstångsfunktion på det så är rakt det "snällaste". Ett kimblewick eller jaktkandar har ju en liten liten hävstångsfunktion om man har tygeln i den nedre delen. Så jag skulle nog helst ha ett rakt/oledat.
Tänkte på det med olika typer av tungfrihet. Här är en bild på en som bara har en liten lätt tungfrihet. Det är inte en port utan en lätt böj bara. Den kommer att röra sig lite i munnen om du har tygeln längst ner, men dom flesta hästar är så pass stora i munnen att det inte kommer att göra ont på hästen och är nog inte så nämnvärt stor skillnad mot ett vanligt rakt. Men man brukar ju säga att ju mer tungfrihet, desto skarpare bett. Men så lite gör nog inte så jättestor skillnad iaf.
Men sedan finns det tungfrihet bestående av en port likt det här jaktkandaret eller som det här westernbettet och dessa två kommer att tryckas upp i gommen och på ett annat sätt ha en faktisk inverkan i gommen.
#7 okej för dom jag har sett är som på den första bilden.. så du tror inte de blirjtäte skillnad om jag har som första bilden eller ett helt rakt?
#8 Nej jag tror inte det är jättestor skillnad. Viss skillnad är det och jag kan inte svara för om din häst gillar det eller inte. Men det är inte så ofantligt stor skillnad så att det känns elakt eller väldigt mycket skarpare att använda ett bett likt den första bilden med en liten tungfrihet.
#9 Nä som sagt man vet ju itne vad han säger men som sagt vill inte ha skarpare än de behövs så mest därför jag undrar..=) men får se vad jag får tag i,. annars är de bara att sälja vidare om han inte gillar de=)
Det jaktkandar vi har är likadant som det #7 visar som först. Dock är böjen något mjukare och lite bredare just där tungan skall ligga. Fungerar utmärkt även till små russmunnar.
okej men då känns de som att jag skulle kunna våga testa ett sånt om jag inte hittar ett helt rakt.. å som sagt självklart se vad han säger om de.. de är de viktigaste=)