Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2299 ggr
eemiliaa
2013-02-15 15:55
0

Pälsfällning

Hej!

Tänkte höra om ni ger era hästar något speciellt nu när dom håller på och fäller.. Något som ni rekomenderar? eller finns det något som ALLA bör ge hästarna? 

vore intressant att veta :)

CelsiusT
2013-02-15 21:06
1

Finns lite olika råd och rön. Men protein och b-vitamin brukar rekommenderas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jeanette
2013-02-28 17:42
0

Fällning är ingenting som en häst har ont av, utan det är att sätta den nya pälsen som tar på krafterna. Sommarpälsen börjar sättas redan efter nyår, det är då det är läge att ge mer protein. För det går ut rejält med protein att sätta ny päls. Det är därför så många faller ur på vårkanten, för dom har fodrats i underkant helt enkelt. B vitamin tillverkar hästar själva och har ingenting med päls att göra då pälsen inte innehåller B vitamin.

majaliten
2013-02-28 19:23
1

Ja ökar alltid hängivna när hästen sätter päls ganska mycke vid vår och hösten då de sätter päls alltså och B vitamin har jag hört är bara skit men jag kan säga min häst bliev mycket piggare av B vitamin och enu bättre av mer protin . Jag vet att många säger styrde inte fungerar men för mig gör det men protin är prio 1 för att ha en häst som Är pig och glad vid dessa tillfälle. det går åt mer protin åt att producera 1 kg päls en 1 kg muskler pälsen består av 90 procen protin

Brollan1
2013-03-01 08:39
0

"majaliten" Hästen har 250kg muskler och 1kg päls så proteinet i det sammanhanget har inte någon betydelse, det är en droppe i proteinhavet.

Så länge hästen har en balanserad foderstat så behövs inget mer då den byter päls så om ni lägger till extra för att dom fäller pälsen så är det bortkastat eller så är det för att balansera upp det som saknas i foderstaten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
2013-03-01 09:00
0

"Det finns många olika typer av B-vitaminer som var och en har sin speciella funktion. B-vitaminer hjälper bl. a kroppen att ta upp energi ur maten och bryter ned fett, kolhydrater och protein. B-vitaminerna ser dessutom till att hår, hud och naglar håller sig starka och friska." - Läs mer på: http://www.vitaminsidan.se/

Förvisso skrivet riktat till människan. Men jag tror inte det är såå stor skillnad ändå. B-vitamin är dessutom med och styr serotoninet i hjärnan vilket är kroppens egna antidepressiva. Depression kan vara symptom på brist på b12 (hos människa), kanske därför även många upplever att deras hästar bli piggare och gladare då man ger dom b-vitamin…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
2013-03-01 14:47
1

B vitamin kan man inte ge för stor dos av heller då både hästar och människor kissar ut överflödig b vitamin. Vill man ge det och tycker att det fungerar så är det ju inget fel med det tycker jag.

lurvponnyn.vimeddjur.se

majaliten
2013-03-01 18:22
1

Protiner har mycket att göra med päls . Och det jag menar att som de står det tar fler protiner åt att byggs upp 1 kg päls en muskler sen hur mycket hästen har muskler är en annan sak . Jag förstår din kommentar men är så dålig på att utväkla vad jag menar . Mångas hästar faller ut vid pällsättning framför allt när dem sätter päls . Varför de ? Jo för att protiner går åt att göra päls och underhålla muskler och annat i hästen kropp sås som hovar muskler ja de som behöver protin. Här finns en bra artikel http://dressyrmupparna.se/det-gar-at-mer-foder-for-att-bygga-upp-1-kg-pals-an-1-kg-muskler/35011

Brollan1
2013-03-02 09:20
0

Den egentliga artikeln finns här http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/tappar-hast-pals-%E2%80%93-ar-den-trott-och-hangig-se-over-foderstaten/

Där det står att om foderstaten inte är tillräcklig så prioriteras pälssättningen, vilket då betyder att om ni måste komplettera eran foderstat så är den inte tillräcklig från början prexis som jag tidigare skrev.

Att det skulle behövas extra b-vitamin förnekas ochså av veterinär.

Men det är era pengar att slösa.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"