Stressig häst i stall- tillskott?
Hej! Skriver här för min väns del då han har problem med ett stressigt sto. Hon är väldigt lättstressad. Om man tar in henne själv i stallet står hon och skrapar och kan vilja resa sig i gången. När hästar går in och ut ur stallet är en väldigt jobbig situation. Har hon en kompis inne och det är rörigt kan hon ändå bli väldigt stressad. När hon blir stressad skrapar hon, sparkar i boxdörren och öppnar man boxen skulle hon springa på en. Smiter ut till kompisarna om hon får tillfälle.
Han har tränat väldigt mycket med henne och backövningar. Gå ut i gången och backa in i gången men det är inte något som får henne lugn och harmonisk. Jobbigt att aldrig finna ro. Inga problem att ridas ut själv, rida i ridhus själv osv.
Stallhanteringar och fodringar är jobbiga. På utskäpp kan hon stå och banka hårt. Hon bankar så hårt att dörren börjar bli trög, hände samma sak med boxen innan. Den böjer ut sig…
Självklart inte okej att hon sparkar men det lönar sig aldrig att bli arg. Finns ingenting hon lyssnar på. Han ignorerar det men folk omkring i stallet blir irriterade. Våra funderingar är att hon har en stressmage då hon också stressbajsar otroligt mycket. I gången, boxen ridningen.
I transporten är det samma sak, sparkar pga stress. Hon går in utan problem men vill inte vara själv.
Detta är som ni förstår ett otroligt jobbigt problem då hon aldrig finner ro. Hört att det finns tillskott att ge tex tryptovit?
I och med att hon inte bryr sig om man ignorerar utan bara fortsätter sparka och ta sönder inredning. Massa broddmärken i gången och det luktar alltid bränt. Vad ska han göra med sin häst? Detta är ju såklart väldigt jobbigt då hästen blir svårfokuserad. Har tränat mycket NH.
Mvh
Relax Me kanske?
Ja vi har läst om flera olika sorters, blir att testa ge magnesium till att börja med och se om vi ser skillnad. Hästen har dåligt med muskler och svårt att sätta muskler. Kan magnesiumbrist ha något med det att göra?
Vid stress har kroppen svårt att ta upp och även att lagra magnesium, vid brist på magnesium så hamnar individen lätt i stress - ond cirkel. Magnesiumtillskott är bra och inte farligt att ge.
Har hästen ordentlig tillgång på hö? Är hästen mager och uppdragen? Hur får hästen sitt hö serverat? Hur stort stall står hästen i? Hur många ute/inne-timmar per dag?
Om det är "stressmage" eller rättare sagt magsår så bör hästen ha fri tillgång på mat, den får aldrig ta slut. Den bör även serveras ganska högt då hästar med mycket magsyra inte gärna vill böja sig framåt (det kan stöta upp magsyra som bränner i halsen). Om hästen är mager och uppdragen så kan det vara tecken på magsår.
Det kan också vara så att hästen inte ska bo i det stallet, eller ha en annan box i det stallet. Alla hästar trivs inte i alla miljöer. Det låter som att det är ett ganska stort stall med många hästägare? Det kanske inte är det bästa för en sådan häst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Eftersom hästen klarar sig bra ute så är ju lösdrift och en stadig flock ett allternativ till stall. Sen är väl magsår troligen självklart, däremot om det är magsår som orsakar beteendet eller om det är beteendet som orsakar magsår låter jag ha osagt men att stressskita hela tiden tyder på magsår.
Stressskita betyder att hästen känner sig väldigt ensammen och osäker i situationen som den befinner sig i och är på gränsen till att panik/självbevarelsedriften har satt in och då tänker inte hästen längre utan den gör sig klar att överleva på vilket sätt som står till buds genom att sparka/spring/bita/slå för att rädda sig själv. Det går inte att lära hästen något i den situationen. Inlärningen måste ske innan hästen hamnar i det tillståndet.
Hästen måste hitta någon som i sin omgivning ger den ledarskap och därmed trygghet att bara behöva följa för att känna sig trygg och helst då för er, en mänisla. Det är bra att ni är lugn och det är en start, tyvärr så räcker inte det för den här hästen, den behöver någon som tar kommandot och ger ledning.
Ta inte in hästen i stallet det första ni gör utan ta den direkt till jobb så den inte behöver stressa upp sig pga stallet. Sen behöver man först och främst en lugn dominant ledare i början för att bryta beteendet och få uppmärksamheten vilket föv är det viktigaste med den typ av beteende för då avleder man stressen till nyfikenhet i stället.
7-games och med betoning på dominans tills man fått uppmärksamheten sen kommer det svåraste eftersom man då måste välja mellan mjuk eller dominant i fortsättningen och dessa hästar är som att gå på en knivsegg dom behöver båda två i RÄTT mängd och vad som är rätt mängd varierar från dag till dag så det gäller att vara lyhörd på hästen, detta är sk smala hästar som det finns fallgropar överallt i hanteringen. Dom blir oftast trevliga och väldigt känsliga hästar om det går bra och tyvär vrak om det går dåligt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
www.alyose.se kolla där, finns på facebook oxå.
3# Hästen har hö i slowfeedingnät, pga så dåliga värden kan han inte ge henne mer än 8 kg (ponny) då det blir för högt MJ värde och ponnn har lätt att lägga på sig. Han ska skaffa eget hö med bättre värden så att hon kan få fler kilon. Han vill ge mer kilo så det är bara pga analysen nu som han behövt minska något. Men iochmed slowfeedingnätet äter hon långsamt nu och har i princip aldrig tomt utan mat. Så mat har hon, haft nätet i en vecka så jag vet inte om det kanske visar bra effekt längre fram?
Slowfeedingnätet är ganska lågt. Hänger i boxgallret. Är det fel alltså? Många gånger har vi tänkt på magsår, hur kan man vara säker på den diagnosen? Som ni förstår gäller detta vid förändringar i stallet och när hästar lämnar henne. samma sak vid uteritt då hon gärna piggar på för att vara nära hästen han rider med. Jobbigt såklart.
Det är ett stall med 10 boxar. Har bytt box en gång som jag tycker fungerat bättre än den tidigare.
4# Han har börjat göra så att jag tagit in henne, går fram med henne ur boxen igen och backa in i boxen- godis. Ta ut hästen i gången och backa in- godis. osv. Något vi tycker givit bra resultat men så fort man slutar och stänger boxen börjar hon få panik igen. Det skär i hjärtat.
Han är på jakt efter nytt stall men det är tyvärr svårt att hitta just nu….Det som blir jobbigt i stallet är just det kollektiva att man inte vet hur vissa hanterar situationerna i hans häst stress. Man vet att vissa blir arga- självklart inte okej men tyvärr inget att göra om man själv inte är där på morgonen….Letar som sagt nytt men måste ha lösningar innan dess. Märker att hon varit lugnarna när hon varit borta på tillridning i annat stall, När hon varit borta på bete på sommaren i annat stall osv.
Tusen tack för svaren, betyder så otroligt mycket!
Godis är ingen lösning i en situation som denna då det inte har någon betydelse för hästens situation, det kan tom förvärra problemet. Godis funkar bara när hästen är lugn och medveten om vad som händer i den situation som ger den godis. När hästar är upprörda så söker dom trygghet i en flock eller ledare som kan visa dom vägen till trygghet och till ett inre lugn pga samhörighet i "sin" flock. Vi mäniskor är inte så annorlunda i stressade situationer.
Lugn och ro med konsekvent hantering är det som är lösningen för denna häst. Det kan fungera med en häst som stark ledare men när den lämnar hästen så kommer den att få panikångest för den klarar inte av omvärlden ensammen. Ledaren bör vara en häst som alltid följer med denna häst så den kan söka trygghet där när den behöver det. Kolla i hagen vilka hästar den är tillsammans med och accepteras, se om det inte går att arrangera något sånt så det blir lite arbetsro för alla. Se till att denna häst alltid tas ut först till hagen att den alltid får sin mat först så den inte har en anledning att tro att den skall bli lämnad ensammen. Fasta rutiner är som balsam för nerverna.
Hästar skiter för att öka sin chanser att fly från en pressad situation, i naturen skulle det vara när dom har rovdjur inpå sig. Och stressskiter hästen hela tiden så går stresshormonsystemet på full gas vilket oftast leder till magsår på både mäniskor och hästar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ja alltså godis =foderpellets. Det får hon när hon är lugn vilket hon är i den situationen. Ger jag ingen belöning vill hon såklart inte göra konster och tricks. det får henne motiverad.
Hur vet man att det är magsår?
Den enda som kan konstatera magsår det med säkerhet är veterinär. Oavsett så om inte situationen förändras runt hästen så hjälper det inte att behandla symptomerna utan att ha tagit tag i grundproblemet först som är hästens otrygghet.
Lycka till
Såg nu på symptomen att det är blod i avföring, dålig aptit, kolik osv. som inte finns hos hans häst. Det ända vi ser är stressad, stressbajsar osv.. :-(
#6 Att ponnyn har lätt att lägga på sig är på sätt och vis positivt. För magsårshästar brukar typiskt magra av. Magsåret gör att den har svårt att tillgodose sig det som finns i höet.
Om hästen INTE har magsår så är det bra att det hänger lågt. MEN om hästen har magsår så ska det hänga högt! och höet får aldrig! ta slut, även om hästen blir fet (vilket en magsårshäst inte blir, vad jag känner till så magrar dom alltid av och är svåra att få upp i hull).
En diagnos kan enbart en veterinär göra.
Däremot så tror jag att hästen löper väldigt stor risk att få magsår om inte situationen åtgärdas. Hästen mår absolut inte bra.
Lösdrift med liten trygg flock? Mindre stall? Mer utevistelse?
Kanske att ägaren helt enkelt måste ta all hantering själv, det kan stressa att det är olika som beter sig olika. Jobbigt, men så kan det vara när man har häst. Kanske hästen klarar två personer som den känner väl så kan man avlasta lite ibland iaf. Tills situationen med byte av stall löser sig. En tillfällig lösning kan vara att täcka för gallret så hästen inte ser allt som händer runt omkring. Mycket utevistelse. Hur lång utevistelse har hästen idag?
Hästen är ute från 06.30/07.00 - 16/17.00 tiden.
http://www.pavo.nu/produkter/pavo+nervcontrol?filter[18][]=55 Bra foder som lugnar hästen otroligt mycket. Men prova att röra på hästen mer tex att låta den ridas 2 ggr dag det kan hjälpa . Överskotts energi är aldrig kul för vare sig häst eller ägare . Hästar mår bra av att röra sig mycket och känna sig trötta och väl behövda. Stressade hästar kan lätt bli hispiga och känsliga men så fort hästen får röra sig(mer) så kan den både öka Hö givan och lugnet inom häaten . Det är en bra lösnin man bör prova jag vet själv hur bra de tipset fungerar . Och sen är det ju bra att byta till en bättre stall miljö såklart längre utevistelse tider tex 06.00/07.00 till 21.00 det är de bästa tiderna tycker jag men också Lösdrift :D
#12 Ja det är väl acceptabelt, men egentligen ganska kort ute-tid om vi pratar om en stressad häst (som ofta har behov av mycket utevistelse och att röra sig mycket). Det är 9-10h av dygnets 24h, hästen står alltså inomhus mer än halva dygnet. Jag skulle vilja vända på det så att hästen enbart är inne 9-10h/dygn istället. Har ni stora hagar eller är hästen begränsad? Hur mycket motioneras hästen?

#10 Symptom på mågsar kan vara allt mellan himmel och jord. Sur när man spänner åt maggjorden, mkt känslig för beröring på vissa ställen, ändrat beteende, matt/ful päls osv. Blod i avföring (helt mörkt nästan svart, inte rött!), dålig apptit och kolik får hästen oftast när den har väldigt framskridna problem med magsår. Stora sår i magsäcken som blöder så man tom kan se blodet i avföringen.
#15 Men är det inte väldigt typiskt just att hästarna magrar av? Jag upplever det som att det (svårt att hålla hullet) brukar vara det "första" symptomet som uppstår.
Hon är sur vid sadegjord spänning. För några månsder sedan reagerade hon mkt på magen och blev sur och öm. Hur kollar vi upp detta? Hästen är gammal men pigg och fräsh. Rids varje dag med en vilodag. Står aldrig utandet blir i så fall en promenad alt aktivering. Känns taskigt att rida flera gånger på en dag å äldre häst. Men vad vet jag :-(
Hur kan jag få en diagnos på magsår? Är klinik ända alternativet….
Är hästen fräsh håller den för fler ggr om dagen om man rider och tidigt hästen rätt den kan man istället för att rida 2 ggr dag rida lite extra läge . Få den trött och ordentligt genom arbetad . Har en bekant som hadde en 25 åring som blev jätte tjock på domar bettet Då fick hon rida 2 ggr dagen för att hålla den i fint hull . Håller hästen och är fräsh är det inga problem .
Tyvärr, bara för att hon blir trött har det inte blivit bättre. Ridit hårdare och även ridit dubbelt per dag men det har aldrig blivit bättre. Hon har en foderstat uträknad för henne dessutom så det är inte så att hon fodras mer än behövligt.
I och med att han jobbar dagtid och är där vid middagstid kan han inte vara där 2 gånger per dag och rida.
Låter som att hästen vantrivs oerhört i sin nuvarande miljö. Tillskott hjälper inte mot stress orsakad av vantrivsel. Utgående från det du skrivit ser jag många faktorer som kan spela in - hästen står på box större delen av dygnet, den står i ett kollektivstall med ett tiotal hästar (och antagligen ungefär lika många människor som rör sig i stallet? Inkonsekvent hantering har du nämnt, det kan vara mycket påfrestande för en häst), den visar obehag vid sadling vilket kan antyda att hästen har fysiska problem eller en illa sittande sadel, hästen är flockbunden och vill inte bli lämnad ensam, osv.
Låter som att det denna häst behöver är flytt till ett stall med bättre rutiner och lugnare miljö - och en veterinärundersökning, för det låter absolut som att den kan ha magsår.
Min häst vantrivdes i förra stallet och var märkbart stressad, även om han inte hade några olater alls (går det så långt att de börjar sparka i boxväggen och protestera vid hantering är det verkligen dags att flytta dem). Nu har jag honom hemma med en annan häst, vi är två personer i stallet, hästarna går ute minst 15 timmar om dygnet och har fri tillgång till grovfoder. Jag har alltså tagit bort alla stressmoment i hästens vardag, och det har gjort en enorm skillnad - han är som en helt annan häst. Så ett miljöombyte kan göra underverk för hästens mående!
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag tycker absolut ni ska ställa henne på lösdrift!! En fullblods valack i våran lösdrift stog i stall förut och var super stressad hela tiden, men nu är han som en helt annan häst, jätte lugn och trevlig! (Och han stormtrivs på lösdriften).

#16 det är väldigt olika från häst till häst. Många hästar med magsår är fina i hullet och allmänt i kroppen. Nu har jag inte haft möjlighet att hitta en källa att referera till men enligt AAEP har mellan 60-90% av alla vuxna någon form av magsår. Från lätt erosion på ett ställe i magsäcken till multipla blödande magsår. De med kliniska symptom är antagligen de hästar som har haft längrevarande sjukdom och kanske hamnat i en ond cirkel med stress.

Vuxna hästar ska det stå. För att diagnostisera magsår krävs det att hästen fastas och sedan undersöks med en kamera i magsäcken och första delen av tunntarmen.