Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3169 ggr
[Elucai]
1

Sommarhästar

Hejsan allihopa!

Jag har funderat ett antal år på att hyra häst under sommaren. Antagligen en månad eller så. Har hittat ett ställe, och undrar litet om sommarhästar. Kan man ha de på bete? Vad kostar bete för en månad i snitt, om man bor i Göteborg? Vad är ett bra pris? Med mera.

På det stället jag hittat tar de 3750 kr. för 30 dagar. Är det ett bra pris?

Tacksam för snabba svar! :)

Gronstedt
1

Om det är billigt beror på vad som ingår, men sista sommaren jag hade häst (2011) kostade det 1100 för fyra veckor. Då ingick daglig tillsyn, vatten, salt/mineralsten och enklare sårvård.

Visst kan du ha en sommarhäst på bete, men tänk på att välja ställe så att du kan använda hästen också - att det finns någonstans att ha utrustning och någonstans att ta in och göra i ordning hästen, att det finns ridvägar/ridbana och så vidare.

WornOut
1

Vad ingår på det stället? Hoppas att du menar att hästen ingår i det priset? ;)

Gronstedt
1

Aha, det är hästhyran som är 3750 Skäms. Jag tyckte det var ganska saftigt för bete …

Pelzi
1

Det är dyrt att hyra sommar häst men annars blir det faktiskt billigare med ridläger eller om du har medryttar häst.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Loca Diaz]
0

Jag hyrde ut mina två hästar två veckor på sommaren, de stod för sitt egna bete och bara hästarna med utrustning och försäkring kostade 2000 kr. Alltså 500 kr/veckan/per häst.

[Elucai]
0

Det är själva hästhyran som kostar 3750 :-, och i det priset ingår sadel och träns. Resten kommer jag antagligen köpa/låna från kompisar som ändå har sina hästar på betet.

Men vet någon vad bete kan kosta i Göteborg?

WornOut
0

Bor 15 mil från gbg, så vet inte riktigt, men här kostar bete i genomsnitt 500-1000 kr, kan tänka mig att det är liiite dyrare i en större stad. Men tror absolut att du kan hitta bete under tusenlappen :)

Gronstedt
0

Jag tar 100 SEK per häst och vecka, har tidigare hyrt för 1100/4 veckor, som sagt.

[Loca Diaz]
0

Har sett beten för ca 500-1000 kr i månaden.

[Elucai]
0

Tack för alla svar! Det har verkligen hjälpt! :)