Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 3722 ggr
Mantissa
0

Inget pass - vad händer?

Det är ju en regel att alla hästdjur ska ha ett pass. Men fortfarande säljs många djur utan pass, främst föl. Vad händer om man inte har pass på sin häst? Kan man få böter? Hästförbud eller vad?

CelsiusT
0

" Om din häst är född den 30 juni eller tidigare ska den ha pass den 31 december samma år. Om din häst är född den 1 juli eller senare ska den ha pass senast då den är sex månader."

"Vad händer om din häst inte har pass? Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad."

Källa: jordbruksverket.se

Är väl inte helt konstigt om alla föl inte har pass, man har ju en tid på sig att skaffa pass. Men normalt sett så ska ju passet vara fixat det år som hästen är född (om den inte är född sent på året, se ovan).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
1

Jag menar föl som säljs. Tycker det är oseriöst av uppfödare att sälja utan att ha pass, men det förekommer ofta på min ras.
Mina föl från 2012 har inte pass, men alla papper är i alla fall inskickade. Fick kompletera ansökan så det tog lite tid.

Stallmima
0

#1 Vad är straffpåföljden av passlös häst?

CelsiusT
0

#3 Ingen aning. Jag saxade rakt av från SJVs hemsida, tror inte det stod så mycket mer där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jeanette
8

En stallägare i Götaland fick vitesutdömandet gällande avsaknad av hästpass, 22.000:- per häst blev det.

Mantissa
0

#5 Har du länk till källa till detta? Skulle vara intressant att veta

Stallmima
0

#5 Det var inte nådigt med pengar. Bra mycket billigare att skaffa pass till hästarna från första början än detta

[Rakach]
1

#5 Det tycker jag var bra, det har varit krav på pass så länge nu att det borde gå hårt åt de som inte sköter sig.