Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2081 ggr
Zevzi
0

ute i trafiken

Jag är lite lätt upprörd, min bror berättade att dom var ute och körde skoter i skogen sen kommer de 2 hästar och rider så dom stannar av och väntar på att hästarna ska få rida iväg, men istället stannar dom upp mitt på vägen verkligen MITT PÅ.
Sen börjar dom köra lite så börjar hästarna gå också och dom går fortfarande mitt på vägen så dom tar sig inte förbi?
Ryttarna borde ta sin häst åt sidan och visa skoter förarna lite respektså dom kan få glida förbi sakta?
De hade då jag gjort om jag stötte på en skoter

Eller vad tycker ni? borde man gå åt sidan och släppa förbi skotern eller rida mitt på vägen?

pebb
0

Det är väl samma trafikvett som i vanliga trafiken, givetvis ska man ta sina hästar åt sidan om det finns möjlighet!

Zevzi
0

kanske också ska tillägga att dom hade gjort en insändare i tidningen om att dom som körde skoter inte visade någon  respekt för att dom körde förbi

CelsiusT
6

#2 Hade ryttarna gjort en insändare? 

Jag kan ju omöjligt vet hur situationen såg ut men tänker ur ryttarens perspektiv också vilket kan vara lätt att glömma när man sitter på/i ett motorfordon. Många människor ondgör sig över hur andra trafikanter (både andra bilar, cyklar, gående, ryttare) beter sig, men man tänker sällan på att det kan finnas en orsak som man själv inte är insatt i.

Jag tänker att det kan finnas en orsak till att dom stannade/gick mitt i vägen. Jag tror knappast att ryttarna tycker det är så underbart roligt att ha skotrar liggandes precis bakom dom. Troligtvis vill dom också att skotrarna ska passera, lika mycket som skotrarna vill få passera. Men det kan ju finnas en orsak till att dom inte kunde släppa förbi skotrarna direkt.

Den ena hästen var kanske livrädd, ryttaren på kanske inte hade kontroll på sin häst, det kanske var isigt och halt så dom inte kunde gå åt sidan, eller skarsnö så dom inte ville riskera att hästarna skadar sig… osv osv osv. Jag kan komma på hur mycket som helst som kan vara orsak till att man inte flyttar på sig med sin häst direkt på momangen när det kommer ett fordon.

Även om ryttarna ska visa respekt och flytta på sig så måste väl även skotrarna visa respekt och invänta att ryttarna kan flytta på sig? Som sagt, jag tror knappast att ryttarna önskar att ha skotrar liggandes bakom dom på vägen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
1

Vi red mitt i vägen trots att det kom en bil efter oss igår. Anledning: Det var bara en kort bit tills vi skulle svänga av bilvägen.

[Moa-]
3

WinerPrince; och? Varför red ni inte in till kanten och släppte förbi bilen?

Så länge det finns ryttare som tror att de äger vägar och allt annat som kommer i deras väg så kommer det att komma fler och fler bilförare som blir irriterade på ryttare i allmänhet och visar mindre hänsyn. Tyvärr. Jag som både är ryttare och bilförare skulle bli sjukt irriterad om någon ryttare trodde att de hade ensamrätt till vägen och blockerade min väg…

Kan man inte hantera sin häst skall man ej vistas på trafikerade vägar.

Gronstedt
2

När vi rider på väg är vi alltid uppmärksamma på fordon och rider fortare eller vänder så vi ska komma till ett lämpligt ställe, eller kliver över ett dike, om vägen är så smal att det behövs. Hästarna är trafiksäkra och på lite bredare vägar går vi ordentligt ut på kanten och låter fordonen komma förbi. Vi är alltid noga med att ta ögonkontakt med fordonsföraren och vinka fram dem och vinka till tack. Bilisterna är hästvana och det fungerar nästan alltid bra.

Men ibland blir det bara fel. Som häromdagen, när det kom en bil när vi var kanske 10 meter från ett ställe där vi kunde lämna vägen. Som vanligt tänkte vi ta några travsteg för att snabbt komma ur vägen, men någonting rörde sig i skogen och den ena pållen tvärnitade och den andra tog ett par galoppsprång snett mot bilen. Det var aldrig minsta fara, men det tog några sekunder innan hästarna, ryttarna och bilisten fått nerverna under kontroll och hästarna klev av vägen. Sådant händer!

Däremot skulle jag, som #5 skriver, bli vansinnig om "ryttare trodde att de hade ensamrätt till vägen och blockerade min väg".

Om vi rider på skogsvägar eller liknande och hör en skoter/fyrhjuling eller sådant lekfordon så passar vi oss väldigt noga, försöker höra/se varifrån det kommer, flyttar hästarna från stigen om det går och vänder hästarna mot ljudet - därför att vi vet att sådana fordon kan komma fort och hästarna är inte så vana vid dem, utan kan bli rädda om de kommer plötsligt  - och man kan inte räkna med att de ska upptäcka hästarna förrän de är alldeles inpå. Man passar sig av ren självbevarelsedrift, alltså Skämtar.

Likadant med motorsågar - hör man en sådan så ger man sig därifrån om man inte är extremt säker på att hästen är van vid fallande träd …

CelsiusT
5

#5 Ryttare med häst är också fordon och har också rätt att vistas på vägar (dock har varken bilar eller hästar ensamrätt till vägen! båda parter ska visa varandra hänsyn). Finns ingenting som säger att du har rätt att tränga dig före bara för att du sitter i bil. Däremot så får man inte hindra trafik hur som helst. Men om det är det säkraste sättet så är det absolut tillåtet att rida mitt i vägen en liten bit fram till avfarten, så länge man inte tar upp mer plats än man hade gjort om man varit en bil.

Hade du ansett att även häst och vagn ska köra i diket och akta sig för att du ska fram med din bil? Ibland är det helt enkelt säkrast att
ligga kvar mitt i vägen och hindra bilarna att passera och det har man absolut rätt till och det finns ingen som helst anledning för dig att hetsa upp dig över det. Jag är själv bilförare men jag blir aldrig stressad av att det finns andra trafikanter omkring mig, dom har rätt att vara där. Däremot så vill man såklart inte att dom ska göra något för att hindra i onödan, men om det handlar om en liten bit fram till avfarten så får man faktiskt lugna sig lite som bilförare. 

Även om ryttare inte får hindra, så får bilar och andra motorfordon inte tränga sig förbi utan man ska visa andra trafikanter respekt.

WinterPrince
0

#5 Vi red inte åt sidan eftersom vi strax skulle svänga. Bilen fick vänta kanske 10s.

CelsiusT
2

Kan ju nämna en gång som en bil kommer körandes på en smal enskild väg när jag går med min hund lös. Bilen håller väldigt hög fart. Jag ropar åp min hund direkt jag ser bilen och för att tydligt visa att bilen inte kan passera så går jag mitt i vägen (vände mig om och hejade till bilen först så dom visste att jag sett dom). Min hund kommer mot mig men hinner inte fram till mig innan bilen kommer. Jag vinkar till bilen att sakta ner men dom kör bara på. Jag fortsätter gå mitt i vägen och bilen nitar när den är framme vid mig. Jag tar min hund och går åt sidan.

Jag har full rätt att vistas på vägen. Jag har full rätt att ha min hund lös där, eller min unge lös där, eller en vild hare eller ett rådjur får också vara längre fram på vägen. Jag tror bilisten inte såg min hund, men den såg mig och ändå var den nära på att köra på mig, bilisten blev sur på mig. Men ärligt talat, det kunde lika gärna varit ett barn längre fram som bilisten inte såg och som jag ville signalera om. Som bilist (eller förare av annat fordon) måste man inse att man är inte supermannen, man ser inte allt och ibland måste man acceptera att någon annan på vägen kanske ser eller uppfattar något som jag själv inte förstår, men då måste jag ändå ta det lugnt och vänta ut situationen. Jag kan inte fortsätta att burna på i 70 knyck om det står en människa eller en häst mitt i vägen, bara för att jag själv inte ser något farligt längre fram och anser att människan/hästen ska flytta på sig. Det kan vara något i situationen som jag inte förstår.

Zaphix
5

Hur länge red dom mitt på vägen så de inte kunde ta sig förbi?

Om de mot all förmodan gjorde det så lång tid som fem minuter, vilket är en rätt lång bit ändå, så är det väl ändå inget att hetsa upp sig för och bli upprörd över.

Dom flesta som kör skoter är ute och nöjeskör, vilket betyder att man sällan har speciellt bråttom någonstans. Har det då någon som helst betydelse egentligen att man får vänta fem minuter innan man kan köra vidare?

Är folk så stressade att de hetsar upp sig över såna småsaker så bör man nog fundera över varför man är så stressad och lugna ned sig lite.

En annan sak som det känns som att det hör till sammanhanget är varför inte skoterförarna ropade åt ryttarna att de skulle flytta på sig om de nu hade så bråttom?

Då hade de med största sannolikhet flyttat sig eller fått ett svar på varför de inte gjorde det.. Kommunikation är svaret på många frågor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
1

#8 Jag tycker ni gjorde rätt. Det är alltid ett "riskmoment" när en bil ska passera en häst, även om hästarna är trafikvana så kan bilen plötsligt smälla till eller något annat skrämmer hästarna. Ska man ändå svänga av så kan gott bilen vänta några sekunder om det ökar säkerheten för dom inblandade.

[Moa-]
1

CelsiusT; skritt = hindrande av trafik, du har inte rätt att rida mitt på vägen i skritt. Delad hänsyn innebär att du så mycket som möjligt underlättar passagen. 

Du borde enligt mig ej få vistas på vägen med dina djur, och jag hoppas att inte dina djur kommer att skadas av din vårdslöshet. Hundar skall vara kopplade på vägen, hundar skall aldrig vara lösa om du ej har 100 % kontroll på dem. 

Jag kan säga att få bilar skulle acceptera att en häst går mitt på vägen och hindrar dess framfart i fem minuter, jag skulle troligen personligen inte heller göra det och då är jag ändå uppvuxen med djur. Givetvis inte hästens fel, utan ryttarens. Vad skulle ske om det skulle komma möte? Bilen som kommer från andra hållet är som regel lika bred på den som kommer bakifrån… 

Nej, har du ej en trafiksäker häst och kan tillåta att bilar passerar så bör du ej befinna dig med hästen på en trafikerad väg, det är min sanna övertygelse.

Gronstedt
1

#8: 10 sekunder tycker jag ingen bilist bör reta sig på 🙂. Så lång tid tar det ju ofta bara att kolla att den ryttare/fotgängare man ska passera har uppmärksammat bilen, det är helt rimligt.

[Moa-]
0

Winterprincess; ja, visst kan de flesta vänta 10 sek, men tveksamt om det var 10 sek det handlade om totalt då jag ej vet om du skrivit så då, och oavsett, varför inte rida in mot kanten, där du alltid skall rida och låta bilisten ta beslutet? 

Jag får inte som bilförare blockera andra fordon, inte heller som cyklist, varför skulle jag få det som ryttare?  

Läser du på Transportstyrelsens hemsida strå följande information att finna:
"Viktigt att tänka på

Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

• Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
  • Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.
  • Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
  • Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
  • Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel   - där barn finns på eller vid vägen  - vid möte på smala vägar  - i skarpa kurvor och  - vid backkrön.
  • Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.
  • Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.
  • Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget."
CelsiusT
2

#12 Om du har fel på din bil så kanske den inte går att köra i mer än 20km/h, har du då inte rätt att vara på vägen och ta dig till närmaste avfart? Ska du då plötsligt poff sluta att existera? Klart att jag har rätt att skritta på vägen. Dock så bör jag ju i den mån jag kan försöka att ta mig åt sidan och släppa förbi bilen så snart jag kan. Men kan jag inte trava/galoppera dit, eller kasta mig åt sidan på en gång utan att riskera fara för mig eller någon annan så SKA jag skritta till närmaste avfart för säkerheten kommer först.

Vad säger att en hund ska vara kopplad på vägar? En enskild väg är fullt tillåten att ha okopplade hundar. Eller okopplade barn på vägen. Och vem säger att jag inte hade koll på min hund? Han kommer direkt till mig, men han var säg kanske 40m ifrån mig och då tar det några sekunder att ta sig fram. Och oavsett varför så får ingen bil i världen köra på varken mig som människa eller min hund eller ett barn eller ett rådjur.

Vem har pratat om att hindra en bil i FEM MINUTER? Så lång tid brukar det inte ta. Det handlar oftast om några sekunder upp till max 1 minut och det SKA en bilist kunna vänta på, annars har man inte i trafiken att göra. Det hade ju lika gärna kunnat vara en gammal tant som ska passera över vägen, nej det får hon inte för Moa ska komma körandes, haha, javisst att jag var så dum, klart att Moa msåte få lov att köra före på vägen, då måste vi hålla alla gamla tanter, hästar, rådjur och älgar inne så Moa slipper vänta 30 sekunder på att någon ska passera. (Ursäkta att jag ballade ur, men jag tycker det är för löjligt att vara så stressad att man inte hinner vänta några sekunder, t.o.m. minuter anser jag att man måste kunna avvara, så sent ute ska man inte vara när man kör bil för vad som helst kan hända, tex att det är halt så man måste köra lugnare)

Bara för att du har en trafiksäker häst (ingen häst är 100% trafiksäker och det kan dessutom lika gärna vara något i skogen brevid som skrämmer hästen) så är det fruktansvärt onödigt att klämma sig förbi med en bil om hästen ändå ska svänga av (dock tycker jag ryttaren bör signalera om att h*n ska svänga av så bilen förstår vad den väntar på). Man ska vara tydlig i trafiken och kommunicera så mycket det går, dock går det inte alltid men man ska göra sitt bästa.

Dessutom, vad är det för väg vi pratar om? Grusvägar? Små enskilda vägar där bara en bil kan passera åt gången? Eller breda 70-vägar? 90-vägar? SÅ hästar som inte är 1000%trafiksäkra får inte vistas i närheten av någon väg där det kan komma en bil? Eller vad menar du?

Vägen i TS inlägg var en liten väg ute i skogen, alltså inte någon stor landsväg. Jag tolkar det som skogsväg eller högst en enskild väg.

CelsiusT
1

#14 Jag vill uppmärksamma DIG på den första punkten i ditt citet: _"Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor."
_

Det kan innebära att du behöver avvakta några sekunder för att låta hästen ta sig till en säker plats.

[Moa-]
0

CelsiusT; vet inte riktigt om det är ett inlägg värt att besvara för det var så dumt… Om jag har en bil som skall bogseras går det sällan så sakta som 20 km/h, och ingen förare skulle medvetet blockera vägen för mig då och hindra en omkörning. 

Nej, jag anser inte att du har den rätten, vill en person köra om så är det dennes rätt, oavsett om du rider, går, cyklar eller kör bil, att blockera ett annat fordons färdväg är aldrig okej. 

Nej, hade jag en häst jag inte litade på trafikmässigt skulle jag aldrig ta med den ut på vägar där okända bilar kan komma. Då hade jag hållit till hemma på gården fram tills det att min häst kände sig trygg med olika bilar och deras passage. Utan tvekan! Både för min säkerhet, hästens säkerhet och andra fordonssäkerhet, allt annat är ytterst oansvarigt enligt mig.

Fem minuter sa Zaphix för övrigt.

Gronstedt
2

#17: Oavsett vem eller vad man kör om, så får man aldrig göra det på sådant sätt att fara uppstår. Och det är den som blir omkörd som avgör om det är säkert att gå åt sidan och lämna plats. Du får aldrig som omkörande tvinga den omkörda ut på vägren eller liknande. Den som blir omkörd är skyldig att dra sig så långt åt höger som kan ske utan fara, men inte längre. Och vad som kan ske utan fara bedömer som sagt den omkörda och ingen annan.

CelsiusT
1

#17 En omkörning har du aldrig RÄTT till. Däremot så FÅR du lov att köra om under sådana omständigheter att det inte orsakar trafikfara. Jag som ryttare ska såklart ta mig åt sidan så snart jag kan men tar det någon minut så måste övriga trafikanter visa hänsyn. Säkerheten först.

Om jag inte alls litar på min häst så nej, då går jag inte heller ut i trafiken med den. Men även om jag liter väldigt mycket på mina hästar så kan man aldrig säga 100% att dom aldrig kommer att reagera på något i närheten av en bil (det kan ju komma en fågel som flyger upp ur diket samtidigt).

Ärligt talat Moa, dig vill jag inte möta i trafiken, ens sittande i en bil…

CelsiusT
0

#17 När du bogserar FÅR du inte lov att köra fortare än 30km/h. Man får lov att köra om när någon bogserar, men du har fortfarande inte rätt till det. Den som bogserar ska hålla åt sidan, men det innebär inte alltid i alla lägen att du kan köra om hur som helst. Du måste ändå vänta på att ett trafiksäkert tillfälle ges för en omkörning.

Får du fel på bilen så är det inte säkert att bilen GÅR att köra snabbare än 20km/h, men du har fortfarande rätt att förflytta ekipaget till närmaste avfart för att komma av vägen.

[Moa-]
0

Gronstedt; det är tvärtom, den som kör om som tar beslutet om ifall det är läge att köra om och avgör om vederbörande har fri sikt. Det är det första du lär dig på körskolan, håll dig till högerkant för att lämna utrymme ifall andra vill köra om, samma sak stod på Transportstyrelsens hemsida. 

CelsiusT; du skall alltid hålla dig placerad till höger på vägbanan, för att underlätta både vid möten och eventuella omkörningar. Läs i boken från körskolan och på Transportstyrelsens hemsida.  

Du får aldrig medvetet blockera andra trafikanter, hänsyn och underlättande av passager skall alltid ske, oavsett vem som skall passeras.

CelsiusT
0

#21 Jo i mån av plats. Du går inte längre ut till höger än vad som är trafiksäkert, man bedömer själv hur långt åt sidan man kan gå. Du har som trafikant inga skyldigheter att se till att andra kan köra om dig vilken sekund som den behagar. Man får inte blockera vägen men det betyder inte att vi alla måste ligga och pressa på vägrenen för att du ska kunna fara förbi när helst dig behagar. Du får aldrig någonsin pressa ut någon åt sidan/ut på vägrenen - det får du också lära dig på körskolan, läs i boken!

Självklart ska man hålla sig till höger på vägbanan, så långt åt sidan som man anser att man kan göra utom fara.

Visst ska man alltid underlätta passager, men det innebär inte att du kan tvinga mig av vägen för att du har lust att passera. Jag har också rätt att vara på vägen. Men självklart ska jag göra mitt bästa för att ta mig till en säker plats så du kan passera säkert, så snart det är möjligt. Men du kan inte tvinga mig av vägen.

[Moa-]
0

CelsiusT; nej, det har jag heller aldrig sagt, dock förspråkar Transportverket enligt ovan att väggrenen skall nyttjas.

CelsiusT
0

#23 Ja visst ska ryttaren använda vägrenen -då det är lämpligt- fast det är inte alltid lämpligt att använda vägrenen, även om den bör användas av häst och ryttare så handlar ju det om 'då det är lämpligt'. Om ryttaren bedömer att det är mer lämpligt att svänga av 20m längre bort på vägen än att använda vägrenen (finns 100 olika skäl till varför det kan vara mer lämpligt att svänga av istället för att använda vägrenen och det är ryttaren som bedömer det) så är detta inte fel och då har bilisten skyldighet att vänta på sin tur och får absolut inte hävda sin 'rätt' på vägen och på så vis tvinga ryttaren av vägen (eller bli stressad och irriterad på att ryttaren existerar).

Lillmicke1
1

Moa: Klart som fan man inte skall ligga mitt i vägen och bara reta upp föraren i bilen… Men man kan ju för fasen inte bara rida ner i vilket jävla dike som helst… Det kanske bedöms säkrare att gå 20 meter till och sedan ta av på en avtagsväg. Nån måtta får de ju va på dig! 

Ja men ska inte vara ett hinder i trafiken, men du som bilist ska inte utsätta häst o ryttare för fara! Vilket du kan göra om du tränger dig förbi på en smal väg och pressar ut ekipaget i diket.

Vi kan ta ett annat scenario. Du är ute på en mindre landsväg. Du kör i kapp en övningskörnings bil. Bilen ligger i 50 km/h på en 70 väg. Måste dom då köra ner i diket för att låta dig passera?

Jag har en viss tro om att vissa människor hittat sitt körkort i flingpaketet och bara hävdar att dom har det. Jag har nog konstaterat att du är en av dom. VISA RESPEKT UTE I TRAFIKEN!!!

[Moa-]
0

Lillmicke1; läs vad jag skrivit, hålla kanten är enligt mig inte samma sak som att åka ned i diket, eller kör du i diket varje gång du kör längs med kanten?

Däremot skulle jag vid lämpligt läge troligen köra om bilen som kör under en enligt mig lämplig hastighet. På samma sätt som jag håller kanten och underlättar omkörningen om någon vill passera mig, oavsett om jag sitter i bil, på cykel eller till häst.

CelsiusT
1

#26 Det är långt ifrån alla små vägar som det är lämpligt att köra om precis då du behagar och då måste du kanske ligga bakom en liten bit innan du kan komma förbi. Så är det i trafiken och det är bara att acceptera.

Man måste vara lite ödmjuk och förstå att man kanske inte alltid uppfattar situationen lika dant. Som ryttare kanske du bedömer att det inte är lämpligt att gå åt sidan mer och då får du som bilist acceptera detta. Tycker du att jag gjort fel så kan du ju polisanmäla mig, för köra på mig får du inte lov att göra - hur mycket fel jag än gör i dina ögon.

[Moa-]
1

Vem har sagt att någon skall köra på någon?

Du som ryttare har inte rätt att gå mitt i vägen och blockera bilars framfart är allt jag har sagt.

CelsiusT
0

#28 Och vad ska du göra om någon ändå gör det (uppenbarligen har vi ju olika syn på vad som är att blockera och vad som är att göra vad som är lämpligast för situationen)?

Alternativen du har, i mina ögon, är att ligga bakom och vänta på din tur - eller köra på. Jag som bilist väljer att ligga lugnt bakom, inte hetsa upp mig för det finns ingen orsak till det, vänta på min tur och inse att ryttaren där på vägen framför mig säkert har en anledning till att agera som den gör. Antagligen för att den bedömer att det är vad som är lämpligast ur deras perspektiv.

[Moa-]
0

Jag gör samma bedömning som med övrig trafik, när trafiksituationen och framför allt sikten så tillåter så kör jag om. Jag skulle aldrig ligga bakom en häst någon längre tid, detta då det är det som jag som ryttare avskyr mest av allt och upplever som mycket stressande. 

Jag är en klar förespråkare för lugna och effektiva omkörningar när detta är möjligt.

Gronstedt
1

#21: Om du läst det inlägg du "svarar" på, hade du noterat att det inte alls tar upp frågan om vem som avgör om en omkörning är lämplig eller ska utföras. Den som kör om bedömer om den ska köra om. Det är inte det inlägget handlar om.

Än en gång, den som blir omkörd ska hålla sig så långt till höger på körbanan som är möjligt och/eller lämpligt. MEN den som blir omkörd bedömer ensam om det är lämpligt att lämna körbanan och till exempel gå ut på vägrenen.

EDIT: Så här års är för övrigt vägrenarna på många grusvägar inte ett dugg lämpliga att rida på. Ett tjälskott som får marken att röra sig under hovarna kan få vilken häst som helst vingla till.

Mantissa
1

Jag hade gjort samma sak. Blockerat vägen så gott det gick om jag mötte en skoter. Häruppe skulle det knappast ha hjälpt, men man kan ju försöka. Anledning? Jo skotrar har ett mycket högre och annorlunda ljud än bilar, speciellt när de gasar. Det är ett ljud (likt en moped) som många hästar inte är vana vid och blir skrämda av. Jag hade alltså helt enkelt hoppats att de stod stilla medan jag passerade, eller kanske i vart fall kör om med god marginal. Fanns möjlighet skulle jag ropa till föraren och be denne stänga motorn tills jag passerat. Skulle gjort likadant om jag mötte en cross, om det inte fanns goda möjligheter att rida säkert utanför stigen för då skulle jag nog avvikit så fort jag hörde att de närmade sig.
En bil skulle jag naturligtvis släppa förbi. Är hästen inte van vid att bli passerad av bilar ska man inte på vägarna att göra.

CelsiusT
0

#30 Det gör jag också. Men om det nu är så att ryttaren inte vill att bilen kör om av någon anledning så kommer ryttaren inte att gå åt sidan tillräckligt (eller om ryttaren helt enkelt bedömer att det inte går att gå åt sidan) för att jag ska komma förbi och då får jag helt enkelt acceptera situationen. Såklart vill jag komma om, och mest troligt är ju att även ryttaren vill bli av med bilen, tror ingen ryttare njuter av att ha en bil bakom sig. Men OM det nu är så att det är den bästa lösningen så har bilisten INGET att stressa upp sig över när den ligger bakom ekipaget och väntar på sin tur. Det kan finnas många anledningar till att denna situation uppstår.

WinterPrince
1

#14 Visst det kanske tog 20s tillochmed 30s men inte längre än att bilisten kunde avvakta. För mig handlar det om säkerhet. Det var mycket säkrare att skritta på mitt i vägen tills vi svängt än att försöka ha bilen till att köra om oss på sidan. Både för oss och bilen.

pebb
1

Respekt respekt respekt, då kommer man väldigt långt. Som bilist ska man respektera ryttare och hästar och som ryttare ska man respektera bilisterna. Sedan tycker jag att det inte hade skadat med mer hästinformation när man tar körkort, många människor vet inte hur oberäkneliga hästar är. Om vägen är så smal och det inte går att rida åt sidan så kan jag ligga mitt i vägen och skynda på till närmsta avfart (har en sån bit vid stallet, på ena sidan är det staket till hagarna och på andra sidan är det berg). Annars håller jag mig däremot alltid till höger för att underlätta.

Peppe
3

Moa sådana som dig är dom värsta i trafiken! Åk 5 minuter tidigare om du ska någonstans istället för att hetsa så dant!

Det handlar inte om att vinna, det handlar om att alla ska ta sig fram säkert!

Sveriges trafiklagar bygger inte på en massa tyckanden som dina, utan på att det ska vara så säkert som möjligt. Nu är det så att hästar är tillåtna på vägar vad du än tycker om det, och var dessutom där före alla bilar. Lev med det eller bli politiker.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moa-]
0

Peppe; du har väl inte sett något alls av hur jag är i trafiken? 

Alla skall visa hänsyn enligt mig och om någon medvetet blockerar min väg, ja, jag skulle troligen bli upprörd och kan du ej hantera din häst skall du ej vara på trafikerade vägar. Jag som ryttare skulle aldrig överväga tanken att försöka blockera vägen för en bil, jag håller mig till höger så som Transportstyrelsen och normalt trafikvett föreskriver, sedan får bilisten passera när vederbörande finner att den har sikt och möjlighet till detta. 

Att åka 5 minuter tidigare jämnt för att andra inte kan ansvara för sig själva och hantera sina djur? Nej. Om jag har en körväg på 5 minuter dit jag ska så ser jag ingen anledning till att ha en marginal på 100 % för att andra inte kan sköta sin del av ansvaret. 

Visa gärna den asfaltsväg där hästen var före bilen… ;)

Återigen, om ni inte kan acceptera att en bil skall kunna passera, hur gör ni när ni får möte? Det är samma väg, samma bredd hur hindrar ni den bilen, skall ni tvinga den att backa då? Nej, ha kontroll på djuret och håll högerkanten, eller håll er i skogen/på ridbana, för er och andras säkerhet.

annika85
2

Det är väldigt lätt att haka upp sig på vem som har RÄTT.

I slutändan så spelar det ingen roll om vem som hade rätten på sin sida om det sker en olycka.

För allas skull, både trafikanter på häst, i bil, skoter, cykel osv, så skall ALLA visa hänsyn. Det finns ingen som har mer rätt än någon annan att vistas på vägen.

CelsiusT
1

#37 Men du vet ju inte varför dom blockerar vägen. Det kanske ligger en skadad människa på vägen längre fram. Det kanske finns en hund lös på/intill vägen som du inte ser (behöver inte vara ägaren som blockerar), ett skadat rådjur som du inte ser osv osv osv. Riktigt dumt att tro att ryttaren gör så för att jäklas med dig.

Det kan finnas såååååååååå många anledningar till att folk beter sig som dom gör. Ta ett djupt andetag och ta det för vad det är. Dom flesta människor gör inte saker för att jävlas med dig.

Att åka 5 min tidigare tycker jag är väldigt vettigt och jag försöker alltid att applicera det. Det kan hända att man själv råkar ut för något, det kan hända att någon annan runt vägen hindrar dig. Härom dagen hamnade jag bakom en LGF-bil, fanns ingen som helst möjlighet att köra om så det var bara att gilla läget att det tog 10 min istället för 5 min att ta sig till jobbet den morgonen. Inget att hetsa upp sig över. Jag var väldigt glad att jag var ute 5 min tidigare den dagen.

Det här handlar inte om asfaltsvägar eller inte, från början pratade vi väl väg i skogen? Det kan hända på en grusväg. Oavsett så fanns hästar före bilar och dom har precis lika stor rätt att vistas på vägen som bilen har. Och som sagt, vad ska du göra om nu det råkar vistas på ryttare mitt på vägen? Dina alternativ är att 1. ta det lugn och acceptera situationen eller 2. preja ner ryttaren och hästen i diket.

Anna4077
0

Om man vid nöd situation blockerar vägen i bilen, i vagn, på häst eller i ett par skor är det helt ok. Dock är det sällan dessa tillfällen som folk blir upprörda över. Om jag vistas på en väg och får möte underlättar jag alltid för övrigt trafik. Sitter jag eller har med mig en häst stannar jag så fort som möjligt, inte 50meter senare (handlar det om 20 meter och det blir säkrare för mig och bilen är det en annan sak). Om jag sitter i en bil under samma situation gör jag samma sak. Åter igen samma om jag går eller cyklar. Vissa gör inte detta, med häst, bil eller cykel spelar ingen roll. Dock om det händer något, hästen blir rädd eller hunden inte hunnit komma än så väntar iaf jag som bokförare gärna 2 minter till situationen är under kontroll.

Anna och taxen Max