Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 918 ggr
WornOut
0

Vad kan det vara? :O

Igårkväll när jag skulle ut och rida märkte jag att Orion är massa svullen från kotan upp till knät (vänster fram) ovh väldigt varm, haltar också.
Ömmar om man "klämmer" på benet , har ingenting i hoven.
Hittat ett jättelitet sår, som jag inte kan tänka mig att det har någon betydelse för det är bara pälsen som är lite bortskavd.
Kan det vara det ändå?
Kylde med vatten 15 min igår, men svullnaden gick inte ner och han var lika varm efteråt igen.
Var ute och gick med honom en sväng förut, men det hjälpte inte heller.
Ska lägga på zink förband nu, som jag fick tips av en att göra.  

Någon som har tips på vad jag kan göra mer eller vad det kan va? Första jag kom att tänka på är senskada. Men då skulle han nog varit mer halt :S Hjälp någon?

MiaMaria
0

En senskada behöver inte ge mkt hälta, beror på vilken sena det är och hur skadan sitter. Det kan ju vara lymfangit av såret, har h*n feber?? Du gjorde rätt som kylde men nu är de värme kring benet som gäller, eftersom det nu är en äldre skada. Enda du kan kyla för är svullnaden men är de en senskada så värm ist! Kontaktat vetiernär? Hoppas det går bra!!

elin
0

en spark kanske?

/Elin

PonnyAnnie
0

jag vet inte vad det kan vara,det kan nog vara rätt många olika saker.Men jag hade absolut kontaktat vet.

WornOut
0

#1 nu får han gå i hagen med zinkförband. Hoppas att det inte är en senskada, utan att det bara är det lilla såret. det är inget öppet sår, så jag hoppas att det inte heller är lymfangit. Får vänta och se. Tack så mycket :)

#2 ja det kan det säkert vara.. eller att han har skrapat upp på tex en sten eller nåt? :S

WornOut
0

3# Ska vänta och se några dagar om det blir bättre av sig själv. Annars ska jag självklart kontakta vet. :)