Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 887 ggr
PimTheGreat
0

Termografi

någon som haft detta på sin häst? Vad tycker ni isf om det? Funderar på att ha ut det till Pim eller ta honom till henne.

PimTheGreat
0

putt…någon?

PimTheGreat
0

så…måndag 16/7 kl 12.00 har Pim tid för termografi utanför Kalmar!

MiaMaria
0

När jag gjorde min veterinär praktik så använde vi oss mkt av en sån kamera, är suveränt i mitt tycke!!

PimTheGreat
0

#3 då pim är utredd av klinik men jag vill veta hur pass ont han har så tänkte jag att detta kanske kan vara en hjälp på väg. Man ser ju processen och hur utbred den är. Antar en klinik inte kan se sånt då de inte kunde svara på hur och om han har ont.

Tummelisa
0

. Thermografi är ett bra sätt att se i hur utsträckning ev smärta breder ut sig. Sen har hästar som andra djur och människor olika hög smärttröskel därmed ger det inte svaret på hur ont hästen har. Men du känner ju din häst och bör märka om han har ont.

PimTheGreat
0

#5 jag vet att han har en låsning i ryggen nu igen och han vill inte gärna ta galoppen så antar nåt e på G nu igen så tänkte kolla han med termografi nu. hon kollar hela han. sen om det inte är nåt direkt så blir det ET som får komma och lossa låsningen om inte tjejen utanför kalmar gör sånt med

Cilla89
0

vad är det för nått?

MiaMaria, är du veterinär?

PimTheGreat
0

#7 ???? jag har pratat med tjejen som utför termografi och även kliniken…de tyckte det var bra att jag skulle göra detta.

Cilla89
0

#8 Vad är Themografi för nått?

"När jag gjorde min veterinär praktik" skrev MiaMaria, är hon veterinär?

[slo]
0

MiaMaria har bara praktiserat på en vet.klinik, vad jag vet ;)

Termografi är undersökning med värmekamera va? Tror säkert det kan vara bra, har ingen erfarenhet faktiskt…

PimTheGreat
0

det är som Slo skriver. Undersökning med värmekamera

lisette
0

linasvovvar gjorde det på sin islänning.

MiaMaria
0

Nä Jonas har rätt, jag gjorde veterinär praktik bara under gymnasiet. Men på den kliniken avvände dom som sagt värmekamera för att yttligare ha en väg att använda på hästarna. Dom va inte som vanliga atg-veterinärer som bara såg benen utan dom såg hela hästen.

Inflammerade muskler, blödningar i senor och gaffelband samt sadeltryck är exempel på skador som snabbt kan "bevisas" genom värmekameran

gejsa
0

Det verkar ju vara en kanongrej att titta med en sådan. Undrar vad det kostar. Har inte CBA skrivit om det förut? Att det finns någon i Stockholm som åker ut med en sådan kamera? Eller har jag bara drömt det? *funderar*

PimTheGreat
0

#14 får man skriva ut prisuppgifter?? isf vet jag vad det kostar mig för den tjejen som jag ska ha

mazze
0

Skulle vara intressant att veta =)

lisette
0

klart du får skriva pris pim!

PimTheGreat
0

den tjejen Pim ska till tar 1050kr och då skannar hon hela hästen. Hon kan även komma hem till en och tar då 25 kr milen. kan försöka länka till hennes sida

www.njutelundswestern.se

mazze
0

Det var ju inte farligt pris.

gejsa
0

Intressant! Hoppas du kan visa fotona hur dom blev sedan på din pim.

Bryr sig veterinärerna om bilderna ifall man då har dom med sig? Eller tycker dom att bilderna inte går att lita på?

MiaMaria
0

Det är olika mellan veterinär och veterinär vad jag har märkt. Där jag gjorde min praktik så va de ju en veterinär som använde sig av den, vissa andra veterinärer bara skakar på huvudet, men så är de ju tyvärr i allt för många fall, en del är alldeles för trångsynta!

PimTheGreat
0

jag kommer efter detta besök kontakta min ET och höra vad hon tycker och tänker om hur det ser ut. Hon har haft Pim sen jag köpte honom och det var hon som remiterade mig till kliniken. Så hon känner Pim och hans skador. Ska försöka visa de sen…ska försöka klura ut hur man får in de bilderna här

gejsa
0

Ok, ja, jag anade att det låg till på det viset. Vet hur veternärer är. Suck!

gejsa
0

dubbelt. nu hoppar mitt bredband ut och in stup i kvarten. sorry

PimTheGreat
0

#22 litar inte så mkt på veterinärer tyvärr så jag har de vid endast "småsaker" som vacc, små sår od. Visar hästen nåt med rygg och ben så är det min ET, hovslagare och klinik som gäller. Eller som nu termografi för Pim. VAd kallas de som utför sånt tro????