Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1064 ggr
ebengtssson
0

För avanserat?

Sitter och skriver om ridvägarna till min teorilektion och funderar på vilka vägar jag ska ha med. Än så länge har jag med fyrkantsspåret, vänd rätt upp och snett igenom (dem rider vi på lektionstid) men ska även ha med volterna. Det jag funderar på är om jag ska ta med volta, serbentiner och vänt halvt igenom, känns lite överkurs.. Barnen är mellan 4-9 år..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Gronstedt
4

Det beror väl mer på hur länge de har ridit än på hur gamla de är. Och om de kan bokstäverna, förstås, annars är det svårt att veta var vägarna ska börja och sluta. Rätt upp, snett igenom och halvt igenom är ju lättare att komma ihåg, eftersom de börjar och slutar mitt på en av ridbanans sidor utan att man behöver känna igen bokstäverna.

Simlover
7

Jag tycker man kan lära de ganska mycket men berätta på ett enklare sätt. En volt kan vara en stor rund ring. Vänd igenom volten kan vara att man ska skära i en tårta. Ställa och böja hästen kan vara att hästen ska vara en banan. Volt tillbaka kan vara en rund ring som slutar åt andra hållet. Man behöver ju inte använda de rätta termerna i början. Lite Fantasy i det så funkar nästan allt möjligt. 😃  🎈

WornOut
1

Tycker det är bra att lära barnen så mycket som möjligt redan från början.. Du märker om det blir för mycket för dom att ta in.. Då är det ju bara att dela upp det på flera gånger.

Jag skulle nog haft med: volt, volt tillbaka (ett halvt hjärta), rätt upp, rakt över ridbanan, snett igenom, halvt igenom, igenom volten, serpentiner t ex. Dock behöver dom ju inte tex byt om volt eller kvartslinjen eller så än eftersom det inte är något dom kommer få använding av på ett tag förmodligen.

KnutKrut
1

Måste alla lära sig vad det heter "på riktigt"? Mina barn har gått många år på ponnylekis och de använder sig av lek för att träna ridvägarna. Rim och ramsor eller koner, leksaker och bommar att styra kring. Min äldsta är jätteduktig på mjuka halvhalter för att hålla shettisarna i lagomt travtempo, men hon tror fortfarande att det heter "plutta med tyglarna" 😃 Men det gör ju inget så länge det blir rätt. Halvhalt är ju bara ett nytt ord att lära in.