Rengöra/putsa stövlarna?
Hej alla hästmänniskor! Jag har haft mina nya ridstövlar i kanske ett halvår eller ett år ungefär. Jag rider två dagar i veckan och rengör/putsar stövlarna kanske en gång i veckan, det beror på. Ibland använder jag ridskolans halvbra lädertvål om stövlarna har blivit jättesmutsiga men annars använder jag mina egna grejer. Jag har en Glycerintvål och ett Hamanolfett från Stübben som jag använder. Först tvättar jag av stövlarna med en trasa och sen rengör jag dom med en fuktig svamp med glycerintvålen. När det har torkat smörjer jag in dom med hamanolfettet. Jag undrar om det jag gör är bra? För jag har läst lite här och sett att flera har skrivit att man ska skölja av dom eller bara använda skipats osv. Förr (på mina gamla stövlar) använde jag något som heter "Horsmans One step" eller något som skulle vara tvål och typ balsam i ett. Det funkade inte alls då mina stövlar bara blev grå och torra. Brukade också använda Ekols läderolja men jag har hört att det inte alls är bra? Som ni hör är jag väldigt undrande, så jag vill gärna veta hur ni rengör/putsar era stövlar och vad som egentligen är bra! Sen vill jag ha ett tips på hur man kan få blanka stövlar. Jag brukar ta en putssvamp som fungerar men jag får inte riktigt så mycket glans som jag vill. Hjälp mig! //RidskoleRyttaren
Det jag menar med att jag ibland använder ridskolans ganska dåliga tvål är att jag använder den om jag upptäcker att stövlarna är jättesmutsiga innan jag ska rida eller så, haha märkte precis att det lät väldigt konstigt ;)
Ojdå! Jag skrev "att man bara ska använda skipats" fast jag såklart menade SKOPUTS… Haha, som det kan bli när man skriver på iPaden ;)
Glycerin är ju inte så jättebra, det stänger porerna i lädret så att skiten kapslas in. Vanligt yes diskmedel är det bästa att tvätta med, det öppnad porerna och löser upp fettet så skiten är lätt att få bort. Sedan ska lädret fettas in och då med tex nötfotsolja.
Tycker det låter ganska mycket att tvätta skorna en gång i veckan om man använder dom två gånger i veckan, det blir alltså tvätt efter varannan gång du använder dom. Jag skulle använt tex en skoborse (eller snott hästens borste) och borstat skorna dagligen, efter varje gång du använt dom så det inte ligger massa skit som torkar ut lädret. Sedan tvättat någon gång ibland (dom ska inte bli allt för skitiga så det torkar in innan du tvätta, men det sliter ganska mycket att tvätta hela tiden).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej, tack för tipsen! :D någon mer som har något tips?
Ingen annan med tips? :)
Engång i veckan är enligt mig alldeles lagom spesielt yngre läder man vill ska hålla. Mina har jag haft i 4 år dem ser fortfarande helt nya ut. Glyserintvår älskar jag , och tycker jag är skit bra om man vara vill smörja av och sen puttas med en trasa . Men de stänger som sagt till men är man nogra så går det licka bra . Jag gillar glyserintvål när man är kat och inte vill fetta efteråt . Anses använder jag vanlig eko tvål och gör rent på djupet . Märker jag att stövlarna blivit lite torra eller behöver extra fett tar jag stubbens fett på tub . Och vill jag bara göra de lite finna tar jag ett vanligt fett jag har från Equifix. Jag har olika fetter/tvålar till olika syften vill jag göra något extra fint tar jag ett fett som är bra på att göra den blankt och vill jag göra de fräst och extra mjuckt tar jag ett Gerrard fett tex stubben men den är bra på båda parterna tycker jag . Sen gillar jag kieffers fett och tvål också jätte bra till att få bort skitt och fettet är bra till att föra det blankt men inte om lädret är tror då är den lite sämre .
#6 Tack så mycket för alla tips! Jag har faktiskt märkt nu sen jag började smörja stövlarna en gång i veckan att dom inte alls blir så torra/grå som dom har blivit förr :) men rengör Glycerintvål bra eller ska jag köpa en annan sorts tvål? I mina ögon blir dom jätterena och fina men vad vet jag? Haha ;)
#7 Okej, ja du kanske skitar ner dina skor väldigt mycket av någon anledning eller förvarar dom på ett icke skonsamt sätt så visst då är det ju bra att du gör rent dom och smörjer dom ordentligt =) Det var inte menat att du inte ska ta hand om dom, lät bara som om du tvättar rent dom var och varannan dag efter att ha ridit lite. Smörja in lädret kan man aldrig göra för mycket, men att tvätta varje dag är lite överdrivet. Visst ska man sköta sina skor ofta, men inte heller överdriva ;P
Glycerintvålen gör dom säker snygga att titta på. Men den är inte så bra i längden för lädret. Glycerin är ett ämne som täpper igen porerna så det ska du inte ha på skitiga skor. Även om den synliga smutsen försvinner så bäddas det in skit längre in som inte är nyttigt för lädret i längden. Men du kanske inte har dina skor så länge att du bryr dig, vad vet jag… På ett par skor kanske det inte gör så mycket om man ändå byter ut dom efter en tid, men på tex min sadel skulle jag aldrig för mitt liv lägga på glycerin.
#8 Jag tvättar bort smuts med en blöt/fuktig trasa innan jag tar glycerintvålen, men dt kanske. Inte spelar någon roll? Kan man använda någon annan tvål till ridstövlar som är bättre? :)
#9 Nej, det spelar inte så stor roll att du torkar av dom lite innan, även om det såklart är bättre än att gå direkt på med glycerin. Det är micro-smuts som går in i porerna och stannar där. Yes diskmedel är bra att ta bort smyts med från tex ridstövlar. Använder alltid yes diskmedel på min sadel, mina träns, mina dyra fina stövlar när jag ska tvätta dom. Då vet jag att det blir rent! Sen smörjer jag enbart med nötfotsolja eller naturligt fett.