Tävla som ridskoleryttare?
Hej alla hästmänniskor! Jag har ett problem. Det är att jag vill jättegärna tävla mer, alltså få mer rutin och så på riktiga tävlingar men jag rider på ridskola så det går inte riktigt. Hittills har jag varit med på 3 tävlingar, alla var hopptävlingarna med en enkel och lätt bana som var väldigt mycket under min nivå. På onsdag ska jag vara med på en till som i alla fall är lite högre nivå på. Men jag skulle jättegärna vilja tävla dressyr också! Vissa får åka på lokala tävlingar men det är ridlärarna som väljer ut vilka som får och det känns inte som att någon ens vet vem jag är… Hur ska jag göra för att få tävla mer? //RidskoleRyttaren
Jag vill tillägga att de som får åka på lokala tävlingar är bara de som har föräldrar som sitter i ridskolans styrelse.
Fråga om du får åka med på tävling? Visa ditt intresse för det? Fast det kanske du redan har gjort?
Se dig om efter en medryttarponny som du kanske kan få träna och tävla?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#2 Jag har försökt visa intresse men det handlar mest om kontakter och inte så mycket om kunskap på min ridskola. De som känner ridskolechefen får tävla, och de andra får inte det. Dock är jag väldigt blyg och vågar inte direkt vara så "på" om man säger så, så jag ha väl inte frågat så där jättemycket. Jag letar febrilt efter medryttarponny, varenda dag, men har inte hittat någon ännu. Och den enda jag hittat de senaste månaderna fick jag inget svar från, riktigt uppmuntrande, haha! ;)
Det är ju surt :/ det enda jag kan tänka mig är att tjata lite, så de märker att du finns och att du vill. Du kan ju även erbjuda dig att följa med på tävlingar mest för att visa ditt intresse kanske?
Annars är det ju bara att försöka hitta medryttarponny. Vart bor du?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag bor i Haninge och det finns ganska många hästar här. Problemet är att de flesta är stora hästar och jag är bara 154 cm lång så vill helst rida en c-ponny :(
Men finns det inte fler ridskolor i Haninge? Om du byter ridskola kanske det finns större chans för dig att kunna tävla?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag rider Justina på två Ridskolor och den nyare är det lite mer öppet på! Efter sommaren slutar jag nog på den jag rider längst på och börjar rida två gånger i veckan på den nya, då kan jag nog få mycket bättre chanser :)
*just nu, inte Justina hahaha! ;)
Vet inte hur det funkar på ridskolar nu, men när jag tävlade ponny (för ca 100 år sen) så hade ridskolan "träningsgrupper", alltså en el två grupper man kunde bli uttagen till när man ridit tillräckligt länge och var tillräckligt duktig för att börja tävla. Efter att ha ridit i träningsgruppen ett tag kunde man få gå vidare till hopp- eller dressyrspecialen, och där tränade man med den ponny man sen fick åka o tävla med. Det kanske finns nåt liknande system på din ridskola?
Lycka till!
#9 De har ett liknande system. Men då måste man rida i en vanlig grupp också. Och eftersom jag rider på två ridskolor blir det ju lite knepigt :/ Men jag tror jag ska sluta på den ena efter sommaren så får vi se hur det blir då :) Men i morgon ska jag tävla i hoppning på ridskolan, kommer bli roligt :D