Stark häst
Hur får jag hästen att blir mjukare i munnen. Min häst är ruskigt stark, rider honom på ett tredelat bett.
Något förslag hur man ska få honom att bli lite mindre stark?
Vill helst inte ha ett skarpare bett, men behöver tips !!!!
Övergångar, övergångar, övergångar …

Har har absolut ingen kondition just nu, så det blir svårt med övergångar, han skrittar endast, travar några meter el så.
Övergångar mellan skritt och halt går också bra.

#3 toppen tack för tipset !!!
Och tempoväxlingar i skritta fungerar ju om du bara ska skritta. :)
många halvhalter oxå.
lösgörande övningar så han kan koppla av i munnen
Prova att köra bettlöst en period.
Min blev stentung på 3-delat efter ett halvår, och jag bytte till kimblewick för att orka hålla honom när vi rider ut, men nu går han som en klocka o är itne alls lika hård/tung/stark i munnen längre och jag behöver knappt ta i tyglarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lord trivs bättre på rakt bett faktiskt, riktigt fin i handen nu :)
Tänkte på det, kan ju vara så att han är missnöjd med det bettet han har nu och därför kämpar emot det? bara en tanke sådär. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
har en dam som var precis som din på ett vanligt bett, gick över till bridong bett och jag fick värdens mjukaste pålle, Kolla bettet med inan du tränar allt det andra…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
det er vell bettre och sette han på et litt skarpara bett enn och sitte och dra i hans munn med et tre delt han inte vill stanna på.
det gjör inte noko om bette er skapare så lenge du er super myk i din hånd.
det er ikke bette det kom ann på om det er skarpt eller 3 delt men din hånd
#12: Där håller jag inte med. Hellre rida in i väggen för att visa vad förhållningen betyder än lägga ett skarpare bett på en häst för att den inte vill göra halt från skritt! Jag tycker det är bättre att tjata och tjata med övergångar och vara tydlig med eftergiften, speciellt när hästen bara skrittar och och knappt travar, än att direkt sätta igång med ett skarpare bett, som lätt kan få hästen att gå "låtsasform" och aldrig mer ska sig fram på bettet. Och då menar jag inte "sitta och dra", utan hålla in skarpt och ge efter tydligt. Om hästen inte stannar från skritt, utan trampar runt, börjar gå eller vräker sig mot bettet är det mycket mer sannolikt att den har svag rygg och dålig balans än att den är "stark" eller olydig.
Skarpare bett kan komma på tal när hästen är musklad och kan bära sig, inte förr - risken är alldeles för stor att den blir lätt i handen av helt fel anledning då.
jag er inte enig i det det er så at viss man inte kan ta kontroll over hästen med et 3 delt bett så moste man sette på noe som er skarpare men man skal väre jette myk i hånden.
det er vell bettre och sette på lite skarpare bett enn og sitte och jobbe med et bett hästen går i mot.
hvor gammel er hästen?
for all del er hästen 4 år ved innridning så skal man inte sette på noe skarpare bett.
er dette en häst under innridning eller en som settes i gang?
#14: Jag tolkade det som att den håller på att sättas igång, eftersom den har så dålig kondition att den inte orkar trava mer än några meter (#2).
den moste skrittes i 20 min i 3 uker och så kan man trava lite.
moste få opp den kondisjon och muskler för man travar.
jag ville ha skrittet 20 minutter 5 dgaer i uken til og begynne med.
och ville satt på et annat bett så hästen stanna når jag ba den om det.
men man moste och prova och stanna hästen med sete och stemmen för man henger i tyglene.
det kan väre at hästen inte tycker om bette så den provar och komma unna, har tenna blitt sett på?
Jag tror inte att det handlar så mycket om att skaffa ett skarpare bett utan snarare att variera. Testa olika bett och använd inte samma för länge! //RidskoleRyttaren