Rida med pessoa = djurplågare?
Min ena kompis tycker att min andra kompis är en djurplågare bara för att hon rider med ett pessoa på sin häst. Kompisen som tycker att man är djurplågare när man använder pessoa har aldrig sett den andra kompisen rida.
Är man djurplågare bara för att man använder pessoa?
Finns miljoner såna här trådar med olika uppfattningar om pessoa om du använder sökfunktionen. :)
På din fråga, nej man är ingen djurplågare för att man rider på pessoa om du rider med väldigt mjuk hand. Hade det varit djurplågeri hade det nog inte varit lagligt. Men det finns dock bett som sänder bättre (rätt) signaler till hästen. Det är bättre att prata med tjejen som rider med det och be henne läsa på om bett istället för att kalla henne djurplågare. Finns säkert ettt bättre alternativ. Det kan du hälsa din kompis.
Men oavsett hur lite du tar i tyglarna så verkar det. Det känns som du har otroligt lite, men för hästen känns det betydligt mer. Ett pessoabett fungerar så att det åker uppåt i hästens mun eftersom det inte har en kedja som hindrar en att ta för mycket, samtidigt som det trycker i nacken där hästen har ca 1,5 meter nerver, så ett litet tryck i nacken kan kännas som ett knytnävsslag. Trycket i nacken säger åt hästen att den ska sänka nacken, samtidigt som bettet säger åt den att höja huvudet när det åker upp i munnen. Har du dessutom tvådelat trycks det upp i gommen och gör skav. Alltså dubbelsignaler. Tänk dig; knytnävsslag i nacken, ryck i mungiorna och mot kindtänderna och skav i gommen. Låter det trevligt? Hästen kanske ser ut att lyssna, och detta är just för att den blir så ihoptryckt att den inte kan säga ifrån.
#2 Fast att gå så långt som att kalla någon för djurplågare tycker jag inte passar sig. Det finns fler saker som används inom ridsporten som också är obehagligt för hästen. Tvådelade bett t.ex.
Ja såklart finns det andra saker som är plågsamma för hästen! Pessoa är ett av dom. Var hos tandläkaren idag för en normalkoll, och fick en sån här röntgenplatta som skavde i gommen och då förstår man hästarna som går gå med det i en timme! Munnen är verkligen en känslig del Hjälptyglar är också skadligt, särskilt de som används för att få ner huvudet. Och då ska vi inte tala om rollkür!
Tack för era svar!
Saken är den, att min kompis började ogilla pessoat efter att en tredje kompis skaffade ny häst då hon inte gillar pessoat.

Tycker det är fullständigt överdrivet att kalla det djurplågeri att rida med pessoa, finns säkert hästar som upplever ett vanligt tvådelat eller tredelat också lika grymt som ett pessoa beroende vem som håller i tyglarna.
Men jag gillar inte pessoa p.g.a dess funktion det har, har inte sett många hästar som faktiskt arbetar vettigt, snarare böjer dem på nacken p.g.a trycket på nacken och sen tror ryttaren att hästen arbetar i form.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 Precis, det är överdrivet. :)
" Inget bett är skarpare än händerna som håller det. "

För det första, ett pessoa i rätt händer är inte djurplågeri - men ett i fel händer är det. Det "snällaste" bettet är mer djurplågeri i fel händer än ett välhanterat pessoa.
Det finns ju pessoa med två små ringar också. Vad ger det för effekt om man fäster nackstycket i den översta ringen och tyglarna i den stora ringen?
9# Det blir samma effekt men inte rika stor. Om du sätter sidostyckena i den stora ringen och tyglarna i den stora får du samma effekt som ett tränsbett, men det blir ju rörigt och då kan man lika gärna ha ett vanligt bett.
Jag måste säga att man börjar ju tröttna liiiiiite på alla tusentals trådar om pessoabett
Jag tycker alla har rätt till sin egen åsikt, om någon gillar det bettet och tycker att det funkar på sin häst så är det den personens ensak. Man behöver inte lägga sig i allt.
NEJ! Man är ingen djurplågare bara för att man använder Pessoa!!! Vad man ska tänka på är att pessoa är ett svårt bett att rida med. Man måste verkligen vara mjuk och fin i handen för att inte ge hästen obehag. Men så är det ju med alla bett egentligen.
Ett par ord som min farfar sa till mig när han levde:
INGET BETT ÄR SKARPARE ÄN DEN HAND SOM HÅLLER I TÖMMEN (TYGLARNA)
Det där ordspråket brukar stämma, men problemet med pessoa är att det inte GÅR att vara mjuk pga dess funktion och överrörlighet. Om du skulle rida med hellånga tyglar skulle det vara mjukt, men då kan du rida med vilket bett som helst
Om kompisen använder det för att hästen är stark (brukar vara den vanligaste anledningen) kan hon kanske testa med ett pelhambett istället! Jag har hört att det är mildare, men jag vet egentligen inte så mycket om det där :) //RidskoleRyttaren