"Kunskapskrav"?
Enligt dig, hur mycket teoretisk kunskap resp. praktisk erfarenhet ska man ha för att ta ett föl på sitt sto?
(Inget som är aktuellt för mig, jag har inte ens någon häst, men det är kul att höra vad ni tycker…)
//Linnea
Välkommen att titta in på min blogg!

Det är väl upp till en själv tycker jag, tror man att man har den kunskapen och att man klarar de så. Och man vet att man har nån att ta hjälp av om de inte skulle gå bra vore ju bra..:P

jag kan känna att man måste prova för att lära sig med. man kan läsa hur mkt som helst men ändå inte få ngn ren praktik.
har man folk man kan fråga är det ju en fördel.

Är svårt att säga men först bör man klara en häst och förstå innebörden och ha fått lite kunskap på fötterna. Att säga exakt vad och hur man fixar det är inte lätt. Det är mkt man bör ha koll på men viktigast är ju att veta vad som kan hända. Att kunna få hjälp med sin första dräktighet och att ha folk att fråga är ju bara bra, enda sättet att lära sig är ju att göra det i praktiken.
Jag får mitt första föl i vår och kan säga att det är blandade känslor. Känns naturligtvis jättespännande men är oxå smått nervös (tänk om någonting går fel).

Det viktigaste är att man är ödmjuk och kan se sin egen nivå, och tar hjälp av någon kunnig som man kan lita på. Ju kunnigare man själv är, desto mer självständigt kan man ta hand om det, medan man har ett nära samarbete med någon kunnig om man är nybörjare. Precis som det borde vara inom det mesta.
nu blir jag nog illa omtyckt men att betäcka sitt sto ska man inte göra bara för att hon är min bästa i världen. man måste vara lite själv kritisk och granska sitt sto om det är ett bra sto att ta föl på. är hon bra både i tempramentet och extriört, det har med hållbarhet och psyke på fölet att göra och alla vill ha bra och friska föl. sen när det gäller att välja hingst till sitt sto så är det en ren vetenskap. hingst och sto ska kompletera varandra och hingsten ska vara godkänd för avel. stoet bör vara visad för att få en bedömning på henne, man blir gärna hemma blind.
och jag personligen ser ju helst att man undviker sina ( kommer inte ihåg vem här som lärde mig ordet) egna "bonkorsningar", orsaken är att det kan bli vad som helst av det. och målet (tror jag alla tycker) med aveln är att vi ska få bra, friska och hållbara hästar som vi kan leva med i många år.