Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1029 ggr
Fabulus
0

Foder?

Lilla madam får idag betfor, mineraler, havre, vitlöksflingor,ensilage och linfröpellets.

Mûsli? Kraaft? Hippo? Lusern?

Kan det finns någon som kan förklara vad allt detta är.

Jag har ingen grovfoderanalys, ensilaget är stallets och jag känner inte till ens om de har värden.

Men för en ponny som rids ca 1 timme/dag, 7 dagar i veckan och ganska lätt ridning, saknar hon något?

5 år gammal, normalbyggd madam.Hoppas någon kan hjälpa oss.

Snuttan2
0

Utan grovfoderanalys är det ju totalt omöjligt i stort sett att veta vad man behöver ge…

Jag föreslår att du försöker skicka iväg å få en analys om du vill kunna veta vad hon behöver utöver grovfodret. Finns ju inget annat sätt att veta vad det innehåller eller inte och därför vad man mer behöver tillsätta.

Lusern är ett stråfoder, väldigt protein-högt grovgoder skulle man kunna säga.
Hippo, Kraft & Musli är olika färdiga blandningar.

Believer
0

säger som snuttan, gör en analys av grovfodret, annars kan du inte räkna ut nån lämplig foderstat.

gejsa
0

Får hon gå på bete nu?

Fabulus
0

Madam befinner sig i boxarrest… Men självklart ute från morgon till kväll i rasthage, plus betestunder i grimma….

Törs inte släppa henne i betehagen… Hoppar hon över igen är det inte säkert att nästa bilist har samma förstånd som den förre..

gejsa
0

Sätt upp en tråd till då. Klart  hon ska beta. Då äter hon upp sig och blir så fin.

Men har dom ensilage nu i värmen? Hur många hästar äter av det nu när det finns bete? Det blir ju fort gammalt i värmen.

Fabulus
0

Det finns knappt ett grässtrrå i rasthagarna…Så hon äter upp minsta strå.

Nu är det inte så enkelt som att bara sätt upp en tråd till… Inte min hage. Inte heller helt fritt fram i kultur och skyddat område att bygga up hagen mer. Är redan nu maxat för vad vi får sätta upp….

gejsa
0

Men  hur kommer det sig att hon hoppade över staketet då? Var det någon häst som var elak?

Fabulus
0

Ja den som det visste.

Kanske för att hon "vet" att det ett par hundra meter bort står en travhinst som tar 50 000 /språng……

Kanske för att det började regna?

Eller för att det blev något trubbel med kompisarna…..

Believer
0

hur högt är erat staket?

jag tycker iaf så här, bara för en häst hoppar över en gång ska man väl inte "ta bort den" från betet? okej om den gör det konstant, men då borde man ju kolla vad som orsakar det.

Min Kiara har rymt från hagen några gånger, dock inte hoppat över utan bara plöjt igenom tråden (av ingen speciell anledning heller, hon har varken blivit trängd eller nått utan hon ville helt enkelt bara utforska andra sidan). Inte har jag tagit bort henne från hagen för det. Nu har hon iaf lärt sig att hon ska hålla sig innanför staketet =P

Men det är bara mina tankar =P

Fabulus
0

140 cm (Madam är 138), hopptalang?

Problemmet är landsvägen med en del tunga transporter, massor av galningar som "måste" hinna med nästa färja och därmed kör värre än Kenny Bäck…

Min idé är att låta henne gå tillbaka nu över dagarna.

gejsa
0

Jag håller med beliver.

Fabulus
0

Vi provar att släppa ner henne idag igen men med grimma och namnlapp…

Jo, hon borde ha lärt sig en läxa, hoppar man hamnar man i box… 

Problemmet är nog att för henne var det ingen bestraffning snarare en belöning. Trivs med mer uppmärksamhet och mer tid, kan faktiskt inte se att det går någon nöd på henne alls av att vara stallhäst framför betehäst.

Hästarn är nu släppta i annan hage, finns ett staket till innan hon når landsvägen vilket känns lite tryggare.

Jag är dessutom ledig fram till söndag natt, sen jobbar jag en singelnatt och är återigen ledig. Känns bättre att vara fri att åka om något skulle hända än att vara låst på en avdelning.

gejsa
0

Om en häst får stå och se en annan beta utan att få göra det själv tycker jag synd om. Särskilt som hästen inte behöver stå i vinterhagen pga skada eller så.

Hur det än är så är sommaren kort och deras natruliga föda är ju gräs. Det är det bästa dom vet. :)

Fabulus
0

Lilla madam går nu återigen med de andra ston, dygnet runt i en hage med enbart tråd. Verkar mycket nöjd när vi åkt förbi.

Dessutom utrustad med "kattnamnskylt" och telefonnummer.

Om hon hoppar över igen så får hon ett nytt försök men sen tar nog mina nerver överhanden och det blir vinterhage…

Men hon ser ingen som går på bete, bara andra stackare som av olika skäl, fångrisk, tappar hull, skenar runt runt för flugor när hon vistas i vinterhage.

Beteshagarna ligger bakom/framför stallet.

Men visst var det en madam som var som ett barn utanför Gröna Lund innan hon kom till hagen.

gejsa
0

Vad bra då! Hoppas det går bra denna gången. :)

Fabulus
0

Än har vi inte hört några sirener….

AliceL
0

Ang foder. Om hästen är fin i hullet, lagom pigg och glad, har fin lyster i pälsan och så, borde din foderstat räcka.

Men rider du varje dag på en femåring?

gejsa
0

Bor ni precis  bredvid stallet?

Fabulus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fågelvägen hör man sirener…

Varje dag på en femåring, ja , men av en 9-åring så det blir tämligen lätt… En vilodag var 7-8 dag. Ibalnd ½ vilodag när två 7 -åringar rider…

Tror faktiskt inte hon går för tungt..

Nu ska vi iväg på ridläger…

Jag, tung 40-åring, 9-åring på madam och en 7-åring på shettis över helgen.

Fin i hullet?

Vad tycker ni?

gejsa
0

#19# Svårt att säga om dom är fina i hullet. Jag vill gärna känna med handen över rygg och revben om jag ska uttala mig. En stor mage kan hästar ha ändå. Det kan vara halmage och maskmage. Nu tror jag inte att du har det men det kan vara så. :)

Ska du vara med på ridlägret menar du? Vad ska du rida då?

Ha så trevligt på lägret. :)

Fabulus
0

Jag har ridit en förvuxen D-ponny. Stel som en planka och pigg för att han försöker springa ifrån arbetet. Varit jättekul men framför allt underbart att fått 3 dagar med dotter och son.

gejsa
0

Vad roligt!

Men hade inte ni regn varje dag med?

AliceL
0

#19 okej, då var det ju lite annorlunda.. :)

Fabulus
0

Angående fin i hullet användes madam som lärobild av hur en ponny/häst ska vara i hullet *ler*.

Det regnade sista barbacka turen ner till hagen…Fast det var blygrått två dagar..

Mälaröarna är inte kända för sina regn, snarare att det regnar precis runt om men inte över oss…