Kan jag dö?
Hej, jag undrar… jag har lite feber och lite förskyld, kan jag ändå rida? jag rider i en halvtimme, tar på mig varma kläde roch så, men min kompis sa att mitt hjärta kan stanna och jag kan dö… är det sant? jag vill jätte gärna att min hädt får det den behöver idag och att jag inte bara hoppar över!
Kan jag rida idag? ska ta medecin och så innan :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Om man har feber bör man ta det lugnt och inte anstränga hjärtat, men man behöver inte sitta dropp stilla för det. Du kan ju ta en lugn skrittur eller bara gosa med hästen. Man måste inte rida ett fullt pass varje dag.
YOLO
ja du kan rida det är ju skillnad ifall man rider ett hårt pass men du är väll nybörjare och då är det ju inte så ansträngande då skrittar man ju mest så du kan rida det hade jag gjort :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Dö behöver du nog inte vara rädd för (om du inte har någon allvarlig hjärtsjukdom?), men ta det lugnt och klä på dig ordentligt och vila efter ridningen. Du känner nog själv vad du orkar med.
En enkel snuvförkylning utan feber eller värk i kroppen behöver inte hindra att man motionerar normalt. Men om man har en kraftigare förkylning, särskilt om man har feber, bör man avstå från hårdare motion och idrott. I sällsynta fall kan virusinfektionen spridas till hjärtmuskeln och man får en hjärtmuskelinflammation, så kallad myokardit. Då kan ansträngning av hjärtat orsaka rubbningar i hjärtats rytm.
Om man misstänker att man har fått en inflammation i hjärtmuskeln bör man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.
Källa: 1177.se
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Fokusera på att bli frisk istället :) Om du anstränger dig för mycket kommer du bara driva runt det och kroppen tar i regel då längre tid på sig att återhämta sig. Så länge din häst inte har någon märklig sjukdom så vågar jag nog garantera att han inte avlider av att du hoppar över :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Ut och rid! Bara för att du är lite snuvig så ska man väl inte gå och oroa sig för att man ska dö (!?), herregud, man känner ju själv hur mycket man orkar. Motionerar du får du även igång blodcirkulationen och det tillsammans med frisk luft kommer bara att göra dig frisk fortare, ja, om man inte överdriver det såklart, men det tror jag inte du kommer göra. Ut ut ut!
Att du ska dö tror jag inte du ska behöva vara rädd för om du inte har någon hjärtsjukdom. Feber betyder att du ska ta det lugnt men man kan lika gärna rida lite lugnare som att ta en lugn promenad. Speciellt om du ínte har så hög feber. Feber i sig är inte farlig. Det är det som orsakar febern man ska ha koll på. Har du en liten förkylning utan halsont, utan bara lite snuva kan man rida lite lugnt.
Halsont ska man däremot vara mer försiktig med.
Okey tack så mkt alla :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3