Hjälp
Min häst har börjat klia sig i manen och svansen. Hon har haft jättetjock och lång man men nu är den liten och tanig, och på svansroten har hon också kliat bort en fläck. vad tror ni detta kan bero på och vad kan jag göra åt de?

nån ohyra? eller eksem? har hästen börjat med det nyligen?

Eksem har din häst troligvis fått. Smörj med mjukgörande salva där det är sår och kliar.
Köp en flaska med Absorbine Ultra Shield, finns att köpa på Bidermans eller i Hööks butik. Men ring innan du åker och kolla om dom har hemma först. För dom går åt som smör i solsken. Är jättebra mot mygg, knott, flugor och broms.
jag har själv en eksemhäst så jag vet vad jag talar om.
Lycka till!

#1 Ja hon har börjat me de nu, fast de är första sommaren ja har henne men ja tror inte hon har haft så förr..
#2 Tack för tipset!

hur gammal är hästen?? så där hade Kiara första sommaren jag hade henne (hon var då 1 år) hon kliade av nästan halva manen samt svansen och det visade sig att hon hade löss. vilket är väldigt vanligt bland unghästar, men det kan ju även drabba äldre hästar oxå.
men jag schamponerade henne med Dermocan (ett löss-medel för hundar och katter) och hon slutade klia sig redan efter några dagar.

vet ni vad, det har brago med börja göra.. *sorry för knyckandet av tråden*
han har kliat av en del i skarven vid pannlugg/man. tänkte försöka bada honom och se om han blir av med kliet.
gejsa, rekommenderar du inte det där medlet som ngn du känner tillverkar?

Hon är 5 år. Men Beliver hur fick du reda på att det var löss? Jag tror jag ska prova Dermocan, får se om de blir bättre annars blir de Absorbine Ultra Shield då.. Håll tummarna! 

#5# Beror ju på vad kliandet är. Visst att "mitt" medel är bra. Men den där svarta flaskan är faktist ännu bättre. Det blir inget kladd av det heller. Har ju själv börjat med den nu.

#6. jag ringde och rådfråga veterinären. Dem sa att jag skulle prova med Dermocan och om det blev bättre så var det löss. Vilket det nu var. Dem sa även att om man tittade riktigt noga kunde man se lössen, men det gjorde aldrig jag (dålig syn haha).
Men prova och se om det blir bättre! det står på flaskan hur man ska göra. tror schampot ska sitta i i tio min innan man sköjler ur det (om jag inte minns helt fel). sen ska man upprepa behandlingen efter en vecka igen.

Om hästen går på betet nu och har tex gjort länge så tvivlar jag på att det är löss. Det är ju nu som hästar får eksem och man börjar se det.
Fast man kan ju pröva om det skulle vara löss.
Jag har aldrig haft löss på mina hästar eller någon i stallet. Är det vanligt? Hur får dom det och av vad?

#9. Kiara fick sina löss när hon gick på betet.
Jag vet bara att det är väldigt vanligt bland föl/unghästar. Vet inte hur vanligt det är bland äldre. Vet. förklarade heller aldrig varför dom får det, utan menade bara på att många föl och unghästar fick det.

Okej, jag har provat med Dermocan första gången nu idag. Jag såg inte att de stog att man skulle göra igen efter en vecka men jag litar på dig:D Hur många veckor ska man hålla på med det då? Om de nu är löss, kan andra hästar också få de då? alltså hoppar dom över som på oss människor?