Laser
Nån som testat laser? Peppe har blivit lasrad 3 ggr nu. Märkte ni nån skillnad? Vad kostade det? och hur många behandlingar?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Min ponny hade ett 15 cm djupt sår med en pinne på 5 cm i, i 1,5 år.. dom visste förstårs inte detdär med at tdet var så djupt och en pinne i förens tredje operationen :P men innan fick hon laser för att läka ihop det eller ngt, minns inte.. hon fick i hela kroppen då, och jag tkt hon blev mjuk och fin dagen efter.. :) 500 spänn kostade det, resultat efter första tkr jag (på stelheten på, inte pinnen i låret)
Kan hästen bli "lasrad" genom massage? / förvirrad
/Elin
Foxen har fått minst 6-7 ggr i samband med ryggskada. Visst hade det effekt! Hon blev ju frisk och fick en helt annan glöd sen när hon var frisk. Mkt mera glädjesprång i början! :D
Vad är laser bra för mest då? Typ ryggont och sådär?
#4 Det "masserar" ju de djupare musklerna där massösen har svårt att nå annars..

leder, senor, muskler, osv. öker genomblödningen och påskyndar läkning
#0 Jag betalade drygt 450:- per gång och då ingick "vanlig" massage och stretchning.
Det låter ju himla bra, :) Skönt låter det om inte annat haha

ja skönt är det nog men jobbigt. Peppe trampade runt och visste inte vilket ben han skulle vila och ibland börjar dom flåsa lite

laser har våra pållar fått….
#6 Kan det funka på Lyriks skada? Han fick den när Sagge klättrade på honom i februari, han halkade till då och vrickade hbkota, blev halt. När kotan blev bra, hade han kvar en hälta ändå, som sitter högre upp. Efter 2 ET-besök (akupunktur, massage) och vila i hagen är han nu mkt bättre, har bara en liten hälta kvar. Har inte varit inne och kollat den, svårt att rgta högre än hasen.
Jag har själv fått laserbehandling, och det känns… Mystiskt… Men verkar fungera bra, fast jag tyckter man ska vara försiktig med det.

Tror det stod nått om en häst som bröt nacken i ridsport men genom laser så blev den frisk igen.. Eller så var det inte laser utan nått annat? Men jag har för mig att det var laser i alla fall..
Jag äger själv en laser, som jag nu kommer sälja, det är en ofarlig metod. Det enda som är om man "överdoserar" på ett öppet sår är att den stimulerande effekten uteblir och läkningsprocessen ej underlättas/påskyndas.. det är alltså en ofarlig behandling, bla Karolina Klüft har använt sig av laserbehandling!!
Det fungerar cellstimulerande, bra vid sårskador, muskelspänningar/skador, för leder och ligament mfl.. Jag tycker personligen mkt om att använda till trigger och tingpunkter..
Det som påverkar djupet är, det direkta ljuset når inte så enormt djupt, utan det är cellen som påverkas och blodet(celler även här:O) strömmar ju hela tiden så effekten "sprids"…
Laserskador kan det INTE bli!!!!
Jag har kombinerat laser och massage…
Den maskin jag har hemma är en Optilas vetscan högeffektslaser… Säljer den då som de flesta här ute vet, vi har två småbarn, bor avlägset och dessutom har ett annat företag på G.. Så jag har inte tiden att rulla igång en verksmahet kring laser och massage då även det tar tid att etablera ett kundnät!!
Att ha den endast till egna hästar är oekonomiskt hur gärna jag än vill då den i inköp kostade 73000.. Jag säljer för 45000 och då är den i mycket bra skick och främst använd på människor! givetvis ingår allt material jag har kring behandlingar och laser i sig..
Så vet ni någon som vill köpa en laser eller byta en häst (EJ travare eller ponny) mot den så vet ni att här finns en!!
Just det bör tillägga att när det inte är sårskador så är det ingen risk för "överdosering" dock så finns det den "ultimata" joulmängden och Frek för olika skador och behandlingar!!

Musse blev lasrad av Mrs-Dibs när han hade fång och sen även när han sträckte sig högt upp bak
Vill dock poängtera att veterinär ska i första hand konsulteras vid skada SEN kan alternativ behandling användas.. Det är mkt viktigt att tänka på att dessa olika metoder inte ersätter utan är ett komp.

jag tycker helt klart du ska testa Lyrik! funkar även på människor
#18 Vet ej om det finns någon laser-människa här omkring.
Är det veterinär eller ET som har det?
Min ET tror att det antingen var en muskelskada eller spricka/fraktur någonstans ovanför hasen.

Jag är nästan helt säker på att det var laser som Tickle fick innan hos vet.Han fick det vid sin senskada,så läkte det snabbare,det kostade 400 kr tror jag.

#19 laser är jättebra mot sprickor! hon som lasrade Peppe hade ett halvblod med en spricka i benet och veterinärerna var helt chockade över vilket otrolig bentillväxt det var efter så kort tid.
det är en privatperson som lasrat Peppe, men många andra gör det oxå (t ex veterinär, ET) men det är mycket dyrare, kan kosta flera tusen har jag hört. jag betalade 750kr för 3 ggr.
#21 Jag vet ju inte om det är en muskelskada eller om det är en spricka/fraktur någonstans ovanför hasen (antagligen höften). Omöjligt att rgta där, utan att söva honom, men det är för riskabelt att göra det på en gammal häst.
Vet om det finns någon lasermänniska i min trakter (Uppland)?