tattarberäkningen
Hur bra stämmer "tattarberäkningen" och när ska den helst göras?
erfarenheter??
efter 1½ års ålder
brukar stämma ganska bra, om hästen inte är av alltför modern och högställd modell (dvs väldigt långbent)

Nån som vill förklara?
Man mäter på en unghäst, från marken upp till armbågsspetsen och sen från kotleden och till armbågsspetsen. Lägg ihop dessa två mått så får du en bra fingervisning om hur stor hästen kommer bli. Stämmer förvånansvärt bra - förutom på dagens väldigt långbenta halvblod.
Man mäter efter 1½ års ålder, för det är då benen har vuxit klart - tillväxtzonerna är slutna.
okey, min är 1.5 nu och testade att mäta den och enligt måttet ska hon bli 145 men hörde av nån att man ska mäta 2-2,5 års ålder så får väll kontrollmäta i sommar och se om de blir nån skillnad :P

När de är 2,5 är de väll i stort sett färdigväxta på höjden?
om denna ska stämma ska min växa ca 14 cm till, hon är ju 1.5 nu
hon är dock kanske 5 cm högre i rumpan tyckte de var ganska mkt att växa :P därför ja undra hur väl den stämmer ^^
#5 Nej det skulle jag definitivt inte säga. Har aldrig haft kontakt med en häst som vuxit färdigt så tidigt. Vid 4-5 års ålder brukar dom ha vuxit färdigt. Min häst var 149 när jag köpte henne som 3-åring. När hon var 5 år gammal var hon 155 (idag vet jag inte riktigt, men ska mäta snart igen har jag tänkt). Så även om dom växer ganska lite efter 2,5-3 års ålder så växer dom fortfarande och jag vet även hästar som skjutit iväg rejält mellan 3 o 4 års ålder.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det varierar väldigt hur mycket de växer efter 1½ års ålder. Jag har haft en shettis som växte 4 cm efter TRE års ålder. Och jag har sett hästar som varit färdigvuxna på höjden vid 2 års ålder.
Men, som jag sagt flera gånger - är det en mer långbent modell av häst så stämmer inte tattarmåttet. Jag har en halvblodsuppfödning som skulle varit 187 cm om tattarmåttet varit rätt, är rätt tacksam över att han stannade på 175….