Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1580 ggr
Mandysan
0

Vart hittar man BRA medryttare?

…som inte kommer med undanflykter?

Är så trist, jag är ju beroende av att hon kommer ut och rider min häst :( Annars får Foxen ju bara stå i hagen…

Är andra fredagen i rad (hon rider tisdag och fredag) som hon inte kan. Förra fredagen så skulle hon åka bort och nu är hon tydligen sjuk.

Hon betalar inte en krona för att få göra vad hon vill med hästen och jag kräver inga stallsysslor (de går ju ute 24/7 fortfarande). Det är som sagt min systers bästa kompis och det komplicerar allting..

Känns dock som om jag krävde en mindre summa skulle hon antingen sluta rida Foxen eller så skulle hon faktiskt dyka upp och inte ringa i sista sekunden (när syrran har väntat i 3 timmar på att hon skulle sluta skolan så att de skulle åka ut tillsammans). Men vågar inte chansa, vad gör jag om hon inte tycker att det är värt det? Då har jag ju verkligen ingen.

Sätta ut annons vågar jag inte riktigt heller, vill inte att det ska spridas rykten på ridskolan om vad jag sysslar med.. Vill inte höra förvrängda orsaker.

I sin frustration över att kompisen inte skulle följa med slängde min syster ur sig saker som jag egentligen vet att hon inte menade men det känns =( Sm att jag bara simulerade för att få uppmärksamhet, "du kan ju gå så varför kan du inte rida, har du inget intresse kvar eller?!".

Jag vill inget hellre än börja rida igen men vågar inte prova, är rädd för att det ska bli mkt värre…:'(

/Amanda

bubbelbubbel
0

om det inte känns bra med systerns kompis, så ha henne inte där. du måste ju känna att du trivs med den som rider din häst!
och om du känner att du gett henne en chans och att du fortfarande inte trivs, så får du nog försöka hitta en annan.

varför inte sätta ut en annons ? vad har din skola med det att göra ? dom måste väl också veta att du har ont i knäet och inte kan rida, eller ? känns det bra att sätta ut en annons, så gör det.
annars får du använda dig av mun mot mun metoden :)

Mandysan
0

#1 Det handlar om ridskolan där vi hade hästarna innan… Vill inte att det kommer ut en massa konstiga rykten om oss, har fått nog av deras trakasserier.

bubbelbubbel
0

jaha du menar så. nej, dom förstår jag att du har fått nog av..

Fluum
0

#2 - det finns även de som Söker en häst att bli medryttare på som lägger ut annonser. Du kan ju kolla igenom dem , och sedan höra av dig till de som du tycker verkar intressanta och be dem komma och prov rida. Om du inte tycker att de passade bra ihop eller att Du inte trivdes med just den personen så gå vidare, hör av dig till någon annan..:)
Om du är rädd att personen inte skulle tycka det var "seriöst" om du inte tar betalt(inte för att jag förstår mig på det ) så ta betalt , det behöver inte vara nån större summa, nån hundring i månaden. :) hoppas att allt löser sig för dig, och skit i den där ridskolan de har inget med dig att göra, och faktiskt så är det Inte alltid så att ridskolerna har rätt.. ; )
måste bara fråga om det är eleverna eller instruktörerna på ridskolan som "trakaserar" ? ?

exitingsvillemo
0

en fundering bara… Du vill inte sätta ut annons på nätet för du är rädd att ridskolan ska se den, men vad gör dig så säker på att inga medlemmar från ridskolan är medlem här på forumet?

Jag menar bara, vågar du skriva öppet här att du vill ha en medryttare, så kan du väl lägga ut en annons?

Jag vet inte riktigt vad det är för sort "trakassering" som pågott, men vad har dom med det att göra????

Förstår jag dig rätt så har du ju heller ingen kontakt med ridskolan idag, så det kvittar väl igentligen om dom skulle se annonsen!!!!

Vad ska dom göra åt saken? Vill dom snacka skit så låt dom göra det (dom har förmodligen inget liv) du slipper ju höra det iaf.

SamanthaJones
1

Hade du bott i Linköping hade jag kunnat hjälpa dig ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Mandysan
0

#4 Har kollat igenom de jag har kunnat hitta och är ingen som jag tycker låter vettig =(

Ang. ridskolan så fick jag och mamma (framför allt jag) ta otroligt mkt skit om allt, speciellt veckorna innan vi flyttade. Hittade bla läkemedel i hästens hösilage (Fenylbutazon som hon absolut inte för äta då det kan vara livsfarligt att kombinera med de slemlösande hon fick då), fick inte min lön när jag jobbade över som teoriledare, min häst som hade en fraktur på gaffelbenet släppte de ut i flocken med 30 andra hästar. Samt allt skitsnack och mkt annat.

Här vet jag att ingen i ledningen är, jag lärde de att hitta ut på blocket ;) Efter som jag fortfarande är sekreterare i deras ungdomssektion så måste jag ju prata med endel =( (även fast det numera blir för att itta en ursäkt för att inte komma).

#6 =(

exitingsvillemo
0

idioter… dom finns dessvärre överallt.

Men varför skulle det bli skitsnack för att du söker medryttare?

Fluum
0

#7 - men herregud ! :O jag är i shocktillstånd, helt alvarilgt!!
Hur kan de göra så ?? Asså det är ett djur det handlar om , om det skulle vara så att de har problem över nått så är det ju bättre att de kommer fram och tar det med dig öga mot öga än att snacka bakom ryggen . det vissar bara omgnad och okunnighet , att släppa ut en häst som är halt och lägga läkemedelm i maten!! och att gå bakomryggen på dig är bara omoget gjort, oehört dålig stil.

men jag kom att tänka på en sak, jag förstod inte i din text om det vara vuxna instruktörer eller om det var elever på ridskolan som gjort detta, . Om det skulle vara eleverna kan det bero på avundsjuka att du har häst medans de kanske inte har det. Men det är hur som hällst oacseptabelt.

Mandysan
0

#9 Vuxna personer, både elever och anst'ällda.

Shelthea
0

#7 Sjukt! Du borde inte bry dig om vad de säger, det är ju inte ditt fel att din medryttare inte har tid/inte tar sig tid till din häst. Det finns säkert någon där ute som kan rida din häst! Det är ju verkligen bra "villkor" för medryttaren, behöver inte göra stallsysslor (nog för att det är kul, men det kan ju ta tid) och du tar inget betalt. Sök vidare!

Och att ridskolan var så oansvarig om en privathäst (eller hur?)!

Buuc
0

Jag förstår absolut inte hur den medryttaren tänker!

Jag skulle vara överlycklig, och då menar jag ÖVERLYCKLIG, om jag hittade en häst som jag fick rida gratis. Här i Stockholm är det helt omöjligt för mig. Jag har aldrig haft någon tur och kommer inte heller få det, men jag fortsätter leta efter en bra medryttarhäst ändå..

Jag hjälper gärna till med din häst, beroende på vart du bor?

Mandysan
0

#12 Bor i Skövde, Skaraborg.

Idag har medryttaren kommit iaf, dock red hon barbackaaa vilket jag inte gillar alls då hästen är fruktansvärt omusklad :( Men sa det till henne.

Fluum
0

#10 - men vad är det för ridskola ?  Det är ju som att de anställda uppmuntrar eleverna till att bete sig på ett sådant sätt. Eleverna ser ju upp till sina instruktörer, men dessa instruktörer kan inte var någon vidare förebild.

Måste säga att ridskolan som jag rider på är välldigt noga med hur man beter sig , vad som sägs och  görs. Om någon behandlar någon annan dåligt eller drar igång ryckten eller dylikt så ser de anställda på detta som mycket allvarligt och tar tag i det direk. Och tack vare det så är det väldigt stillsammt oc hinte så tjafsigt  :)

Mandysan
0

#14 Om mobbning mellan yngre elever förekom togs det tag i direkt. Men jag var ju på sätt och viss anställd och vem säger i från när högsta hönset tar ut sina aggreissioner på en 15 årig tjej och hennes häst?

Lindbygarden
0

Usch vilken jobbig situation!

Men om du sätter ut en annons där du inte avslöjar vem du eller hästen är?

Skriv att du säker en asvarsfull medryttare då du har en hög belastning i skolan ex.. Se om du kan hitta en vuxen medryttare som du kan känna dig trygg med och lita på kanske?

Fluum
0

#15 - men det spelar ingen roll om du är anställd eller inte, och även om du är 15 år så  Är du fortfarande ett barn (och möjlig elev ?), ridskolan har agerat het fel. De skulle satt stopp för detta.

horsez
0

Är du fortfarande intresserad av medryttare? Jag kan hjälpa dig :D Mejla i så fall annastrandberg_best@hotmail.com