Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2905 ggr
Gyllan
1

Svullna mandlar

Nån som vet vad svullna mandlar kan bero på?

min ponny har haft det de senaste veckorna, men jag har inte gjort nått för jag tänkte det skulle gå över, men icke.. kan hästar ha halsfluss ( : P ) vad kan bli sämre om hon har svullna mandlar, eller är det som vanligt, blir det svårare att andas?, ridas? t.ex. dom är typ stenhårda,, och det är på båda sidor..

lisette
0

har hästar mandlar? *man lär sig ngt nytt varje gång*

mazze
1

#0 Tänker du på svullna körtlar, precis bakom ganachen?

Gyllan
0

Ja, haha det var det ja menade ;) haha, just de, mandlarna är ju inne i munnen (vet inte om hästar ha sånna) ang halsfluss skrev ja så, för när ja hade halsfluss, var både mina mandlar och KÖRTLAR svullna, de är de fortfarande lite med, 

Men som sagt ja menade körtlar, tack för att du rätta mig, men kan de va nått om de är svullna?

gejsa
0

Jag vet att hästar kan bli svullna där när dom betar. Gejsas avkomma fick det en sommar minns jag när jag hade sålt henne. Minns inte varför. Om det var någon växt som dom åt eller så. Var iaf inget farligt.

mazze
0

Min häst är svullen mer el mindre jämt. Är oftast värre vid byte av hage el om hon har ätit något konstigt. Är de inte medtagna av det så är det oftast inget konstigt. Men man bör ha koll på det om hästen normalt inte har det så det inte är en infektion el likn på gång. Kolla gärna tempen för säkerhets skull.
Gjorde du något spec när hon fick det? Bete, ändring av foderstat el annat?

Cilla89
0

Schess är också svullen där bakom ganascherna när han går på bete..

Gyllan
0

Aha, nej inte vad ja vet, men visst har hon fått lite större bete att gå på, mer gräs och så, vi bytte foder för ett tag sen, kanske har lite med det att göra också, ja ska ta tempen!

Tack för svaren iaf! de kunde ju likagärna ha varit nått dåligt,!

Believer
0

hästen kan ju bli svullen i körtlarna när den äter mkt kort gräs. vet inte hur jag ska förklara. men när gräset är ganska kort så blir det "jobbigare" för hästen att dra loss gräset med tänderna och då kan dom svullna upp. Kiara fick så förra året när dom gick på bete iaf. (japp, Kiara har vart med om mycket hon hihi).

gejsa
0

Det kanske beror på att dom tuggar mer än vanligt då. Jag menar mot när det är vinter så får dom ju en viss mängd hö.

Men det konstiga var ju att när Gejsas avkomma flyttade var hon nästan 5 år. Och hon fick svullna ganacher efter att hon flyttat och gick på bete. Men här fick hon aldrig det.