Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 955 ggr
Nelliie
0

Pris på stallhyra?

Vad tycker ni är rimligt att ta i stallhyra för att ha två shetlandsponnyer inhyrda då allt ingår, utom hö. För det skulle dom stå för själva, men att jag gör allt annat med ponnyerna? 

Vad ingår i eran stallhyra och vad betalar ni? Ingen aning om vad jag ska ta.

Pelzi
0

beror ju på om dom står på lösdrift eller box men så här tycker jag
box: med in och utag :1300-1600 båda
lösdrift: 1000kr båda

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Aribigga
0

Ska du mocka, fodra, in och utsläpp? Samt stå för strö, salsten och skötsel av hagar? 

Absolut minst 1000 kr per ponny tycker jag. Det beror ju lite på hur allt annat ser ut, spolspilta? Uppvärmd sadelkammare? Ridbana? Nära till ridhus? Varmvatten? Allt det höjer ju hyran.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Simlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag betalar 1900 kr för ett utestall och alla in/utsläpp och fodringarna på  vardagarna. På helgerna delar vi på, Det finns två ridhus och två utebanor och en gräshage att rida i. Han står i en fålla ensam.

Nelliie
0

#2 Ägaren kommer inte motionera hästarna utan det blir jag isåfall. Ridbana finns, stallet ska byggas om mot sommaren och ridhuset ligger inte allt för långt bort.  Dom kommer stå på box, tror jag. Har även tillgång till lösdrift här hemma men har ju min inne på nätterna så.

Aribigga
0

Kolla vad ett träningsstall tar i månaden, det är flera tusen. Din tid är inte gratis.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Nelliie
0

Det är sant! Detta var den enda lösning jag än så länge kommit på, då nuvarande fodervärd av min ena ponny hörde av sig väldigt hastigt att dom kommer och lämnar tillbaka ponnyn till helgen för dom ska flytta. Mina andra hästar är inte hemma just för vi skulle börja bygga om stallet, så det körde ihop sig rejält.

Aribigga
0

Nu förstår jag inte riktigt? 

Jag förstod det som om du ska hyra ut stallplats och service till två shettisar? 

Var kommer fordervärdsponnyn in i bilden?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Nelliie
0

Precis, men jag gör det för det var en lösning på att min ponny som varit på foder får sällskap då jag inte har sällskap till honom när han kommer hem när dom hörde av sig så snabbt inpå trots kontrakt osv.

Aribigga
0

Jaha då förstår jag 🙂

Blev mycket förvirrad där ett tag. 

Det du kan räkna på är hur mycket tid du kommer lägga på att motionera och ta hand om shettisarna och bestämma vad du vill ha i timmen för att göra det. Så kan du lägga det på resten av stallhyran.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Eftersom det är du som i, vad jag förstår det som, lite panik vill ha dit dom där två shettisarna så hade jag inte tagit flera tusen i månaden. Om du vill ha dit dom så ska du ju se till att dom kommer dit och då inte skrämma bort dom med att ta mycket betalt.

Vad vill shettisarnas ägare att du ska göra? Träna något speciellt eller bara se till att dom får motion? Vallas lite i paddocken dagligen och kanske hänga med som handhäst när du ändå rider eller ridas/köras individuellt flera gånger i veckan och kanske utbildas?

Om det bara är att du ska se till att hålla igång hästarna så tycker jag du ska se till att hyran täcker dina utgifter för hästarna, kanske en liten bassumma för platsen och en liten summa för jobbet.
Tänker som så att om du betalar kraft, slickstenar osv så blir kanske det 150:-/mån, platsen kanske du kan ta några hundra för och sedan några hundra för att du sköter mockning, utsläpp/insläpp, fodringar (mer pengar om du gör fler arbetsuppgifter).

Kanske 700-1000:-/ponny i månaden om ägaren inte ens behöver åka dit. Om ägaren är där och utför sysslor så kanske lite mindre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[exotic]
0

Är det nära en storstad eller långt ute på landet?