Sätta igång hästen
Hade tänkt sätta igång min medryttarhäst, eller vad man vill kalla henne, igen. Hon har inte alls gått mycket sen i somras och jag känner mig jättedum som aldrig är hos henne.
Så oavsett om det är vinter så vill jag få igång henne.
Några tips på hur man startar så lugnt som möjligt utan att hästen ska få fnatt och hoppa iväg i all världens fart?
Det vill säga att hon är väldigt pigg, oavsett om hon börjar ridas igen eller redan rids så är hon alltid lika pigg.
Kravlöst ibörjan så hon bara får röra på sig och sen efter någon vecka börja jobba med henne?
Eller är det dumt, ifall hon får för sig att strejka totalt när edt väl händer att jag börjar jobba?
Såhär vintertid så har jag en äng att rida på och även ute. Annars finns det en paddock men den är som ni förstår stenhård och isig.
Vill gärna ha tips, så jag får upp motivationen att åka till stallet.
Kommer kunna vara där 5 dagar i veckan, då jag rider en annan häst två gånger i veckan. Alltså kommer hon få stå isåfall två dagar i rad, vet inte hur bra det är egentligen.
Tänkte även försöka sätta upp något mål inför sommaren (om hästen inte har sålts) så jag har något att sikta mot, men vet inte irktigt vad det skulle kunna vara.
Hon är en travare som gått på travet, men är sedan några år tillbaka ridhäst. Hon kan det mesta, om hon bara vill!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Börja med skritten hon har vart avstäld jätte länge . Första veckan 30 skritt 2 veckan 1 Tim skritt 3 veckan 1.30 skritt 4 veckan 2 Skritt . Skritt är så otroligt bra ch viktig gångarter spesielt när män sätte igång en häst det är den enda rörelsen där hästen använder alla muskler och under dessa veckor du skrittar så variera mellan att klättra i backar, skritta i ett friskt tempo och rida lite samlat och lösgörande . Sen efter skritt veckorna kan du ju lägga in lite trav men fortfarande massa skritt och klättrande och låg form . Min poeng med detta är att ta det lugna när du sätter igån hästen kommer att va stel och pigg men det betyder inte att man ska gå fortare för det . För att hästen senare ska orka med i ridningen handlar det om att ge en ta grundmuskelatiur det lönar sig tor mig .
Jag tycker att du ska ut och rida i skritt i skogen. Det finns ingen mer allsidig och sund träning för en häst. På lång tygel (om det går) och gärna lite längre turer, 1-3 timmar (lite kortare i början), och om det går - undvik stigarna. Då får hästen arbeta med hela kroppen på ett sätt som den inte tar skada av.
Sen kan du börja så smått med intervallträning i trav på rakspår - tex en gusväg. Då får du upp mjölksyran och konditionen, och stärker hästen liksidigt.
Tack för svaren!
Dock lär det inte gå med skritt, tror jag måste ta till lite longering och annat innan för som hon är nu så är hon rent ut sagt knäpp.
Red henne idag, för första gången på ungefär tre veckor (har haft otroligt mycket i skolan så har inte orkat/hunnit) och hon var värre än vad hon brukar vara.
Hon har börjat få för sig att man kan gå från gårdsplan (knappt det) kanske 100 meter, sen tar det tvärstopp, svänger runt och börjar trava iväg hemåt. Hon kör upp huvudet och vet att om hon går nära diket kommer jag släppa efter och då låta henne gå för att vi inte ska gå omkull. Dock är hon lättare att svänga åt höger även om hon gärna drar åt det hållet vilket gör att jag kan ställa henne tvärsöver vägen och gå fram igen. Men efter en meter gör hon samma igen, håller jag in henne så stegrar hon, använder jag spöt drar hon ner huvudet och bockar. När hon väl tröttnat på allt stegrande och bockande så tar hon ner huvudet och backar, en gång backade vi nästintill hela vägen hem för hon vägrade gå fram och jag var dum och gav upp efter ett tag.
Idag höll vi på i minst en halvtimme innan hon ens kunde tänka sig att gå förbi stället hon stannade på första gången.
Båda två var trötta och hon blev även väldigt svettig.
På vägen hem (skrittade bara en kort bit på en grusväg, långa tyglar för att hon skulle lugna ner sig lite) så började hon istället springa och gick knappt att få stopp på henne. I nerförsbacken ner till gården gick det alltför fort och det är ju halt ute så var rädd att hon skulle ramla.
Vi båda klarade oss bra dock, även om hon snubblade ner i diket några gånger och jag höll på att flyga av en gång.
Hon är rätt farlig att rida just nu känner jag, speciellt om det ska komma någon bil eller liknande. Eller om vi går omkull och så vidare. Är inte rädd för det hon håller på med, är mest trött på det. Vill kunna rida ut henne som vanligt. När hon väl går så går hon bra, det är bara de gånger hon stannar som blir jobbiga och även hemvägen är hemsk .. stressar något så otroligt. Även om vi tagit en skrittur på 30 min så är hon som en dränkt katt för hon stressar så mycket på vägen hem.
Och ja, hon har gjort det här även när hon var igång och full kondition.
Testade ett nytt bett idag, ett tredelattränsbett och när hon väl gick lugnt så var det inga problem att få henne att lyssna med det, men annars kändes det rätt värdelöst.
Vet inte ritkigt vad hon har haft för bett innan, men ett tvådelat med någon kula i mitten (är dålig på bett)
Ska ta syster till hjälp och se om hon kan få hästen att lägga av med det där, longera henne och använda halsförlängare så hon inte drar upp huvudet och stegrar så mycket som hon faktiskt gör.
Vi har bra samarbete på marken så det är inga problem.
Vet inte om ni ville veta det här, eller om ni ens orkade läsa. Men kände att det behövdes komma ut och att någon kanske har något tips eller bara önskar mig lycka till i framtiden! (;
Medarbetare på Djurfoto
Nu har jag inte läst hela ditt inlägg åter kommer senat ang det men att börja longers först är enligt mig ofattbart . Det sliter på hästen jätte mycket när den vart avstäld en så Lång tid och är den pigg kommer den troligt vis bralla iväg i 190 . Jag skulle börjar skritta förhand och sten ska va såpas luddig att den ska lydda ovs hur pigg den e . Börja på tidsandan med att skritta 10 Min efter ett tag ökar du sen börja försiktigt ute i skogen och klättra . Och träna just på lydnad skänkelvikningar mm hästen ska heltiden va uppmärksam på dig så kommer något distraherande flytta sidvärt eller ställ den åt något håll så får den jobba och tänka . Håller Man hästen aktiv och på andra tankar går det altid bra sten ska lyssna på dig inte bara skita i de då är det brist på Lydnad . Tömköra i skritt .
Fast att bara sitta upp får henne att dra iväg i 190 och lugnar inte ner sig förrän man kommit hem igen. Är det inte bättre att hon får löjla sig på en lina istället för med ryttare och på en väg?
Enligt mig låter det både bättre och säkrare för både människa och häst men jag kan i och för sig inte så mycket om att sätta igång hästar.
I sådana fall kommer det bli skritt på äng några veckor, för att kunna kontrollera henne och hennes energi. Och därefter gå ut och bråka med henne.
Medarbetare på Djurfoto
Jg brukar inte direkt göra upp scheman utan jag skrittar ut i skogen någon vecka eller två. Sen lägger jag på trav osv… Jag går mest på känsla, man hör/ser/känner ju om hästen blir trött eller inte orkar liksom :)
(Om det inte går att rida, promenera och longera tills hen lungnar sig osv.. :D)
Jo absolut att allt är ju slitit och tänk på din säkerhet först men jag skulle börjat skritta för hand . Ut och träna ledarskap hon ska inte stanna när hon vill utan när du vill men det är bra att början träna hemma på volten och sen suksesift ute . Sen kan man börja sitta kanske ? Och varför ut på en väg och inte i skogen ? Det är jätte bra att börja på en äng :) där kan man också rida och säg till på skarpen varför ska du låta henne dumma sig . Jag förespråkar absolut inte skarpa bett men ha ett lite skarpare bett så att hon inte sticker då kommer hon görs så insköt arbete hitta på saker så att hon kommer undan. Och när du sätter ihåg en häst som vart avstämd så länge räcker inte det att skritta i 2 vacker inte om du vill att hästen ska orka bära sig i andra gångarter :) Jg har satt ihåg många hästar och då var de allt svår 3 veckors intervall till flera månaders igångsättning vilket visa sig att om man skyndar långsamt hinner hästen kropp och leder vänja sig i ett lugnt tempo och minskar risken för förslitningar på samma vis
Som jag skrev så är det absolut inga problem med ledarskapet, hon är som en hund - okej, en stor hund med lite för mycket vilja. Men vi kommer bra överens och hon vet vad jag vill och gör det jag säger åt henne att göra. Både i paddock, i hagen och ute på vägarna.
"Och varför ut på en väg och inte i skogen ?"
Beror på att man måste gå på en väg, antingen grusväg eller asfalt, för att komma till skogen. Självklart hade jag gått direkt till skogen, men hon stannar så fort man kommer en bit bort från gården vilket är på vägen.
Tror inte det spelar någon roll riktigt vad jag har för bett då hon kör upp huvudet, tar sina långa ben och G Å R. Jag har inte riktigt hittat knepet för att stanna en häst som har huvudet rakt upp, mer än vända på henne. Det är som att ta i något som känns som att det ska gå av, att hon ska böja halsen ännu mer och gå av på mitten.
Red henne idag också, direkt upp till ängen (måste lämna gården och upp för en liten backe), hon stannade och stegrade en gång men det räckte att jag bara vände på henne så gick hon in på ängen. Jag körde inget avancerat utan skrittade i ungefär 30 min på en stor volt, gjorde lite småvolter, serpentiner, skänkelvikningar och så vidare för att mjuka upp henne. Hon var helt okej efter ett tag, hade en bra skritt och riktigt mjuk i munnen.
Tog sen ut henne på vägen och skulle gå den lilla biten jag gjorde igår. Hon gjorde två vändningar med stegringar men det var bara att vända på henne igen så gick hon fram.
Vägen hem var dock värre, hon nästintill sprang hem och när jag väl kände att jag behövde sakta ner hennes otroligt snabba skritt gick hon som vanligt till höger och ner i diket. Tur är att dikena är frusna, annars brukar de vara rätt sunkiga och inte alls trevliga, men det är fortfarande oroväckande att hon ska ner där och gräva bara för att hon inte vill stanna.
Men fick stopp på henne och körde lite vändningar, från ena sidan till den andra. Gå fram och bak, stanna och vända. Just för att jag skulle ha kontrollen. Gick riktigt bra så gick sedan hem och in i paddocken några varv för att hon skulle få skritta på lång tygel.
Tror ni en halsförlängare kan hjälpa att få ner hennes huvud? Hon är som sagt en gammal travare. Behöver det där att hon kan stanna utan att dra upp huvudet.
Men måste säga tack för tipsen, ska försöka skritta så mycket det går och ta hjälp av min syster och se om hon kan få säga till hästen när hon dummar sig så som hon gör.
Kan passa på att säga att även när hon var i sina bästa dagar under sommaren så gjorde jag nästintill inget annat än skrittade ute och red dressyr med trav och även lite galoppövningar då hon har väldigt svårt för galoppen. Så jag är ingen sån människa som ska ha full fart överallt utan skritt är den mest underbara gångarten en häst kan ha, handlar bara om att få hästen att tycka detsamma! 🙂
Varför skriver jag alltid så lååånga texter.
Medarbetare på Djurfoto
Det låter som riktiga dumheter hon håller på med du får be någon som säger till henne . Stegrar min häst har här 2 ggr så fik hon ett slagit huvudet för det är bande mig inte ok . Och när jag gjorde de sluta hästen stegringar är domenant beteende och farligt . De du beskriver låter som bara dum heter och att hon bara vänder och vill hem och springer iväg är också dumheter för att komma undan arbete . Så någon måste sätta en gräns . Och eftersom det är n travade är det noga att skritta länge för att kunna sätta bra rid muskler och ut och klättra i skogen och skritta i minst 2 månader det är så bra spesielt för travade har de bra muskler kommer galoppen att bli bättre

Slå aldrig hästen i huvudet med ett spö!! Det var bland det dummaste jag har hört!
Man kan inte slå en häst till lydnad. Visa henne rätta vägen genom att bara vara envis, ge dig inte utan fortsätt bara att försöka få henne att gå framåt. Gör hon dumheter så ge henne annat att tänka på.
Tror mest att det handlar om ledarskapet. Hon tror fortfarande att det är hon som bestämmer, hon har högre rang än du.
Har du provat på NH någon gång? Be någon som är kunnig att hjälpa dig.
Om hon inte går att rida, så gå med henne. I träns med delta och longerlina, så hon inte kommer lös även om hon hoppar iväg.
Busar hon för att hon är olydig, bråkig och försöker dominera dig, eller av livsglädje och överskottsenergi? Det har betydelse för hur du ska hantera situationen.
Angående slå eller inte slå: En rejäl snyting i exakt rätt sekund är värd evigheter av envishet. Men det ska aldrig vara av ilska eller som straff, utan som tillrättavisning av ett felbeteende.

Varför ska man slå på djuret? Det kan jag inte se en enda bra anledning till.
Ska man slå sina barn när man uppfostrar dem med?
#13: Det kan finnas skäl till det, nämligen dem som jag beskriver i #12. Om du inte ser det, så ser du inte det och det är inte mycket mer att orda om. Vad du gör med dina barn bryr jag mig inte om.

Ge mig ett bra själ till att slå hästen. Det ett räcker med ett bra själ med ett argument om varför det skulle vara bra.
Jag sa inte att jag slår hästen med ett spö det var de mäst dumase påstående jag hört 12 håller med sen undrar jag hur tillrättavisning visar man ett dåligt beteende ? Om man ignorerar fattar inte hästen att den gjort fel Och berömmer man den uppmuntrar man beteendet . När en häst stegra är det livs farligt då får den en snyting i skallen .
fast, när jag är ute och går med henne beter hon sig som vilken häst som helst. snäll och gör verkligen inte mer än hon behöver. att slå hästen i huvudet har jag inte lyckats få till, dock har jag hört att om man har en påse med lite vatten och släpper ovanför huvudet när hon stegrar så tror hon att hon blöder, vet inte om det hjälper men det är iallafall bättre än att slå henne. och att "slå" henne med spöt för att gå fram ser jag som en ganska självklarhet, om hon inte lyssnar så ska jag väl inte sitta och skänkla sönder hästens sidor som inte ens hjälper? ge mig något jag kan göra istället för att använda spö när hon gör som hon gör så testar jag och meddelar om det fungerade. det ska vara när jag sitter på henne, hon är snäll i hanteringen och vet att det är jag som bestämmer. jag vet helt seriöst inte varför hon gör som hon gör, men verkligen inte för att det är "roligt" då hon blir sur. kan säga att jag skulle aldrig sälla till henne så det skadar henne
Medarbetare på Djurfoto
#15 hon menar inte att man ska dra bak armen och spöa skiten ur hästen utan en mindre beröring som gör att hästen tex tror att en slår i taket. En häst som stegrar är jätte farligt för ryttaren, hästen och alla runt omkring. Om ett barn tex försöker springa ut på isen utan att isen är tjock nog så håller du ju fast barnet tills det lugnat ner sig och du kan förklara varför den inte får springa ut på isen då håller man barnet tex i armen, man trycker inte ner det på marken och sätter sig på det. På samma sätt kan man ibland behöva säga till en häst när den går över gränsen och blir farlig. Förstår du bättre nu? #17 ta tag i örat? Använd handen? Det jag skulle göra i ditt läge är att jobba på att hästen lugnar ner sig. Kolla om den har ont eller något besvärar den. Sadel, tänder med mera. Jag skulle slänga all träning eller 'rida som vanligt' åt sidan och jobba på att hästen lugna ner sig. Både från ryggen och marken på alla sätt. Jag tror det förstör ryggen på en häst att bli riden så stressad varje dag. Om hästen är spänd, vilket denna verkar. Nästan alla såna hästar jag stött på här fått avlivas av rygg/ben problem. Jag är långt från expert men det är min teori efter att ha mött en bra mängd hästar i olika former. Och det är så jag hade hanterat en sådan häst. Nu menar jag inte att den daddas med. Är den säg åt den. Backar hästen, ja låt den backa tills den ger efter. Du bestämmer. Jag red en liten ponny en gång och när hon ställde sig tog jag tag i örat. Kanske inte världens bästa teknik eller idé men det funkade då :p. Mest handlar det om att ge den obehag vid en handling som inte är ok. Men det där med vatten skulle jag stå över.
Anna och taxen Max
Var i stallet nyss, hann dock inte se ditt inlägg #18.
Min teori just nu varför hon gör som hon gör är för att hon är helt totalt fjantig. Ni vet de där stora stenarna man har gått förbi hundratals med gånger? Hon blir som en ballong och går åt sidan. Även soptunnorna, där tvärstannar man och vänder om.
Kommer ihåg i somras när hon såg en vit, rektangulär sten som låg bland "runda" stenar. Den hade aldrig legat där förut och den var sååååå läskig. Det var då, första gången som hon gjorde detta som jag har beskrivit i mina inlägg och jag tror det är därför hon har utvecklat beteendet ännu mer.
däremot gick det bättre idag, vände bara om en gång. Stegrade dock när jag försökte stanna henne. Hon försökte vända en gång men då var jag faktiskt snabb med spöt, smällde inte till henne utan visade att hon ska gå fram och det fungerade.
Det jag behöver jobba på är att få henne lugnare hem. Hon är som ett ånglok och går inte att stoppa, fick vända om henne flera gånger för det gick allt för fort.
Vet inte hur jag ska få henne lugnare. vet inte riktigt heller hur travhästar hanteras efter ett lopp, ut från banan liksom om ni förstår vad jag menar … någon som har koll? Om det kanske sitter kvar därifrån.
Har hört om bomull i öronen, kanske är något att testa när man är ute?
Och har ni något allmänt tips på hur man kan lugna ner henne?
Medarbetare på Djurfoto
. Vem sa spöa skiten ur hästen ? En häst på 500 kg muskler och min häst är 700 kg blir inte skadad av en tillrätta visning hästarna sparkar ju på varandra och är betydligt mycket större och starkare en oss så vi är ingen match En häst kan däremot reagera starkt för att den inte alls är van vidd detta och det är bra då slår man bär kontor hästen sådär ofta sått den vänjer sig. Min häst är däremot en höst som absolut inte bryr skig hon har råkat på sig ett blött tungt täcke på sig fån hög höjd som hängde på tork hon blev inte ens berörd . Hon har bakat in i greppar och kvastar som hon fått på sig igen reaktion där heller . Vissa tar det starkare en andra men jag önska att min häst reagera lite när man säger till. För då slipper man ta tag så hårt i henne. Men jag är glad att hon är så stabil och säker i sig själv :D Min häst är jätte snäll den gå lös bakom mig ovs vad men när denna dam tex bästemt sig och sätter den sidan till hjälper inte ens ett hingstkedje grimmskaft, nu har det inte hänt med mig utan andra som hanterar henne och min häst sätte denna den sidan till så kan inte jag låta de som hanterar henne peta på henne och tro att hon ska lyssna (de vet dem som hantersr henne det krövs en helt del hästen är så pass säker och stabil i syket så den blir alldrig rädd för någotn)det är värdens snällaste häst barn kan rida på henne hon är stor 175 häst bastant och robust halvblod men vill hon inte så kan du inte göra något i denna situation hjälper inget en att säga till på skarpen . Sen så när jag pratar om stegringar när hon stegra första gången lät jag lunka vidare och inte göra något mer en att driva på henne fram och få henne att tänka på annat och göra en sidvärds rörelse . Senare förekom detta beteende igen då tog jag till min knytnäve hon tog det som ingen ting reagera inte ens men blev lite paff och efter de har hon aldrign gjort om det (de va de jag menade med ett slag in skallen det är fler som gjort så , tex den tjejen som driver dressyrmupparna med Qupido samma där hästen sluta med desamma ) En häst är ett stort djur och en till rätta visning på de viset är inte ett slag utan tillrättavisnin så en klatch i rättan tid är ite fel . Jag sa aldrig att ta ett spö och slå hästen var får någon här inne detta ifrån ja visst slå i hjälp hästen och lägg gärna en sten under nos grimman kanske den slutar gapa eller achen rem eller en grisfösare för det är sådan ja förespråkar 😜
18 läs igen. 3de ordet
Anna och taxen Max
Jag ångra mig, tänker inte vara trevlig mot dig. Jag försvarade dig Maja och försökte förklara varför man ibland 'slår' hästar. Oförskämda människa! Läs vad folk skriver och om folk försöker vara snälla sluta vara otrevlig. Jag såg att Willma hade 03 i sitt nick och drog den korkade slutsatsen att hon troligen var 10år. Därför ville jag förklara på ett enkelt och pedagogiskt sätt om varför det är viktigt att ibland smälla till en häst. Om du inte kan förstå det läs inlägget igen, tänk efter och skriv sedan ett svar.
Anna och taxen Max
Anna utsäkta detta inlägg va absolut inte riktat mot dig de va någon tidigare som skrev spöa skiten ur hästen de va den jag pratade om och detta var inre ett inlägget riktat mot dig ,inte dig råka bara skriva fel siffra ursäkta inte ALls menat till dig
#23 ok :) kände att svaret inte passade. Skönt att vi redde ut det :)
Anna och taxen Max
Värkligen skönt ☺😊 Ja för det vore ju lite skumt att säga till dig när du bara förklarar vad jag igentligen menar det är bra att få hjälp på de viset tycker jag. Det uppskatar jag :D sen har jag en bajs mobil son rättar hela tiden och jag hinner inte altid se efter mina fel för jag har skrivit helt rätt men mobilen korrigerar med andra ord ibland :S
Skriver också på mobilen och det kan bli tokigt ibland :p
Anna och taxen Max
Ja vräkigen jag skriver så fort också så man blir lite yr 😊

Jag är 28 år i år och inte 10. Den häst jag hade för några år sedan hette Wilma och var född 03. Nu fick ni det förklarat.
När vi ändå pratar om Wilma så kan jag tala om att just hon hade ett såndant betende som det pratas om här. Hon kunde få för sig att stegra, springa hem, vända hem när hon tyckte det passade mm.
Jag höjde aldrig en hand eller ett spö mot henne.
Jag fick ordning på allt detta så fort jag hade fått ordning på ledarskapet från marken. Mycket NH-träning och mycket tid krävdes men jag fick en häst som la sitt liv i mina händer utan att "smälla" till henne en enda gång. Hon litade på mig och "lydde" mig vad jag än bad om.
Idag har jag två travardamer sedan 1 månad tillbaka varav den ena sparkas och tjuvnyps när hon känner för det. Jag gör på samma sätt nu, jag slår aldrig. Utan vi övar ledarskap och tillit varje dag och redan på bara denna månaden kan man nu gå in i boxen utan att räkna med att få en spark riktad mot sig.
Jag förespråkar definitivt NH då det har hjälpt mig massor!
Alla hästar går att "få ordning på" utan slag eller fula metoder. Det tar bara lite tid, mycket tålamod och en hel del kunskap.
Men att slå eller smälla till eller vad ni nu kallar det, finns inte i min värld.
Där kunskapen tar slut, tar våldet vid…
Att hästen sedan är snäll från marken och lyder behöver inte nödvändigtvis betyda att det är du som har ledarskapet. Har du inte ledarskapet på marken har du det definitivt inte från ryggen.
Har alltid beundrat sånt ledarskap. Jag önskar jag kunde det också. Lyfter väldigt sällan handen på en häst. Hoppas jag någon gång kan få lära mig det. Tyvärr är jag ganska mesig person och har svårt med allt sånt även med människor. Djur brukar dock tycka om mig. Unghästar eller osäkra hästar brukar ty sig till mig eftersom jag är så lugn. Ber om ursäkt om jag förolämpade dig i mitt antagande angående din ålder. Drog en felaktig slutsats.
Anna och taxen Max

#29 Nej då det är ingen fara =).
Allt går att lära sig! Bara man har viljan och tålamodet.
Att du är så lugn är ett stort plus i kanten och en väldigt bra början! =)
verkar som att du inte riktigt förstår, säger jag att jag har kontrollen över henne på marken så har jag. hon vet mycket väl att det är jag som bestämmer, hon följer efter mig som en hund och allt som behövs för att jag vet att det är jag som bestämmer. sen att jag kanske inte har ledarskapet på ryggen ser jag som en annan sak. hon litar inte helt på mig än men vi jobbar på det, kompisen är med mig ibland och hjälper till att vägleda mig och hästen till nh. så jag lovar er att jag inte bara sätter mig på hästen och tror att hon ska acceptera mig. vi har hållt på i ca 2 år att få henne att lita på mig, kämpar fortfarande. jag är som #29, väldigt lugn och gör inget om jag absolut inte måste. men i lägen som när hon vänder om på väg till ängen kan jag inte bara sitta där och tro att hon ska vända om själv utan jag måste på något sätt agera, därav spöt. ni får säga vad ni vill men det är det sättet jag kan använda mig av i nuläget. men jag kan lova er att jag smäller inte till henne utan jag mest bara visar att det är där och irriterad blir hon men vet inte vad jag ska göra annars. försöker vara så lugn jag kan vara, men hon går mig på nerverna när hon tar sina långa ben och går iväg. och självklart använder jag inte spöt när hon går, det vore det dummaste. men när hon vägrar gå fram. jag ser hellre en spark än en stegring även om stegring är lättare att sitta kvar i. stegringar kommer hon säkert kunna använda i fall då hon tycker det är jobbigt. men ja, jag jobbar med henne på marken. när jag tar in henne från hagen, efter ridningen i paddocken. vi tränar även på att stå still vid stubbar som jag brukar hoppa upp med då hon är väldigt hög och jag ganska kort och ovig. vi leker också för att det inte bara ska vara allvar och tråkigt för henne. jag vet inte om ni fortfarande har samma bild av mig som ni hade förut, men jag är ingen tjej som sätter mig på hästen och tror att hon ska acceptera mig. jag vill inte ha full fart överallt. jag tar allt lugnt och i hästens takt, så länge hon gör saker som är acceptabla. dock frågade jag några frågor i mitt förra inlägg som jag hoppas på att någon kan svara på. kanske ska vända mig till ridtravare istället.
Medarbetare på Djurfoto
Jag kör Nh med min häst med därför finnar hon ite sig med mig ment det någon Annan som hanterar henne så kan hon bli farlig och jag har endast höjt handen vid stegrig den enda gången. Men får man inte säga till henne kan hon ju skada andra jag säger aldrigntill hände då jag aldrig haft ett tillfälle hon har aldrigndumat sig med mg

Men ni som säger att ni kör NH med era hästar och har ett bra ledarskap från marken. Varför anser ni då att ni fortfarande måste "slå" på hästen? Då är det ju fortfarande något som inte klickar.
Wilma var mer vild än tam när jag fick hem henne, hon var farlig för både sig själv och andra. Hon kunde resa sig på bakbenen och slå med frambenen mot en så fort man kom nära. Hon hoppade över axeln när man skulle släppa ut henne i hagen. Bets och sparkades i boxen.
Hon var en häst som många hade tvekat att gå in till när hon kom till mig. Alla tyckte att hon var elak och totalt livsfarlig. En mycket högrangig häst som inte lät sig övertalas så lätt.
Jag fick ordning på henne utan att höja handen en enda gång.
#33: Prova att studera NH, så får du svaret. Det handlar om att använda vad de ibland kallar "nivå 4+". Eller, som det beskrivs inom "traditionell" hästhantering: Att förstärka hjälperna så mycket som behövs, men inte mer.
Ingen förnuftig hästdressör skulle behandla den häst du beskriver med sådan konfrontation, men det betyder faktiskt inte att ingen annan häst behöver bemötas på det viset. Att du använde metoder som var lämpliga för henne betyder inte att de metoderna är de enda rätta i alla situationer.
34 Presis kunde inte dagräder bättre själv på alla punkter du läste mina tankar :D

Nehe så då menar du att det funkar att "smälla" till hästen istället?
Är det inte bättre att hitta ett sätt som fungerar UTAN att slå på hästen?
Någon som har sett Hempfling slå på de hästar han tränar?
Jag har tränat alla hästar jag har mött på det här sättet och det har alltid fungerat att inte slå på dem.
Hur kan man vinna hästens förtroende om man tar till slag och fula metoder?
Du kan inte tillrättavisa en häst med styrka eller genom att ge den obehag i form av slag eller liknande. Hästen är ett stort djur och det handlar om att överlista den. Ett styrkeprov förlorar alltid människan.

Oavsett om hästen är stark psykiskt eller osäker i sig själv handlar det endast om att få hästens förtroende. Först då kan man börja be hästen om saker, inte tvinga den utan BE den göra det man vill. Man måste få hästen att själv vilja välja rätt väg.
Man kan aldrig få hästens förtroende och tillit genom att slå på den.
I flocken är det aldrig den häst med högst rang som slåss eller bits. Det är de som står längre ner i rangordningen som kämpar om rangen med varandra.
Jag har inte de problemet men dr som hanterar henne kan ju inte sitta och träna Nh med henne bara föratt leda ut henne ? Det är cirka 10'olisk personer
jag vänder mig till ridtravare istället, ingen trevlig ton när ni säger vad jag inte ska göra. Hur ska jag kunna förbättra mig och hästen om ni inte säger vad jag ska göra istället, ge mig tips och inte förklara er kommentar för kommentar. Jag har förstått att Wilma03 tycker det är dumt att slå hästen och att det är bättre med nh och annat, det har skrivits ca 10 kommentarer om det, jag har fattat.
hejdå.
Medarbetare på Djurfoto

Tycker inte du har speciellt trevlig ton du heller.
Men jag kan inte se en enda anledning till att slå en häst. Inte slår man människor så varför slå på djuren?
Varför be om hjälp när man inte vill ha den?
Jag håller fortfarande fast vid att du troligtvis behöver träna mer på ledarskapet från marken så ska du se att det går så mycket lättare från ryggen sedan.
Jag förstår att du inte ser någon anledning till det, men har du något annat sätt att dela med dig av hur man ska agera när hon vänder om och stegrar?
När jag sitter på hästen.
Säg inte att jag ska ta tag i henne på marken, för det gör jag .. jag arbetar varje dag med henne på marken så skit i det. Hjälp till med ridningen istället.
Har fått "ta tag i öronen". Men så långt hinner jag inte, jag är ganska kort och måste ställa mig upp och böja mig över hennes "hals" för att nå öronen.
Medarbetare på Djurfoto

Min häst gjorde precis likandant, hon hade de mest skumma saker för sig under ridturerna. Jag insåg att jag inte hade den kontrollen från marken som jag hade trott. Jag började som sagt med att ta kontrollen från marken. När det väl satt fortsatte jag från ryggen.
Rider du med vikthjälper så behöver du ju inte dra henne i munnen när du vänder henne. När hon börjar dumma sig hade jag försökt vända henne alternativt rida "slalom" över vägen. Håll henne sysselsatt så hinner hon inte fundera så mycket på dumheterna. Ta tydliga ledande tygeltag (inte dra utan visa vägen) och hjälp till att driva henne med vikten tydligt så kan hon knappast missförstå dig.
Litar hästen på dig och lyssnar på dig så borde det fungera bättre om du ger henne något att tänka på hela tiden.
Reser hon sig rejält eller småhoppar hon bara med frambenen?
Avsluta alltid när det går bra om du rätt inte ridit så långt som du tänkt dig, om du så känner att det bara funkar några 100 meter.
Då får både du och hästen en positiv upplevelse istället för att det blir bråk. Detta kommer ni båda att i tanken gången efter. Utöka efterhand som du märker att det fungerar.
Det kan ta tid och mycket tålamod men jag kan lova att det är värt det i slutänden.
Hittar hon inte på någonting om du leder henne längs samma sträcka? Eller tramsar hon då med?
Tack så mycket, ska försöka använda mina vikthjälper.
Det är olika hur mycket hon stegrar, ibland riktigt högt men för det mesta "småhoppar hon med frambenen".
Hon är lugn som en filbunke på samma sträcka, inga problem. Lite piggare blir hon hem men då är det bara att vifta lite med grimskaftet då och då så hon påminns om att det är jag som bestämmer och hon får anpassa sina stora steg efter mina små.
Medarbetare på Djurfoto

Om hon bara småhoppar med frambenen, har du provat att ta ett ledande tygelrag åt sidan när hon gör detta? Vad händer om du driver henne mer framåt när hon gör det?
De travare jag har haft har också varit väldigt glada för hemvägen och gärna skrittat iväg i världens fart. Så känns som att de är ett vanligt fenomen.
Har du provat att ge henne långa tyglar på hemvägen? Ibland blir de ju mer stressade av att man håller hårdare i dem och så får man en ond cirkel, ju mer hästen pinnar på ju mer tar du i tyglarna. Det blir bara en dragkamp. Försök att bromsa henne med hjälp av vikten istället. Det brukar kunna göra under!
Lyssnar hon ändå inte på det så hade jag bara fortsatt att vända henne, skritta några steg och vända tillbaka och försöka igen. För eller senare kommer hon på hur jobbigt det blir och kommer att lugna ner sig. Om inte annat kommer hon ju bli ganska trött efter ett tag.
Travare är ju vana vid att hålla ett högt tempo så det kan ta tid att få bort detta och få dem lugna.
jo, jag har försökt ta lite i henne men antingen går hon mot diket eller så drar hon iväg framåt. Har däremot inte drivit henne framåt någon gång då jag är rädd att hon ska stegra ännu mer, men ska testa imorgon.
långa tyglar är det jag kör med en hel ridtur i "skogen" då jag hellre vill att hon går avslappnat med huvudet ner än med huvudet upp. Jag släpper på tyglarna men då går det bara ännu snabbare, men jag släpper tyglarna efter mina tygeltag för att kunna ge henne en chans att gå lagom snabbt men tar igen så fort hon ökar tempot.
Medarbetare på Djurfoto

Försök bromsa upp henne ännu mer med dina vikthjälper.
Ställ inga högre krav utan nöj dig med det lilla. Och beröm så fort hon gör rätt!
Avsluta alltid när det går bra.
Det är bara att fortsätta att vara envis och inte ge sig. För eller senare har ni hittat varandra och allt fungerar. Försök vinna hennes förtroende riktigt. Ta ridturer som inte har högre krav än att gå framåt, stanna och svänga. När det fungerar kan du gå vidare!
Lycka till!! =)