Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1082 ggr
Hhanniie
0

Lära hästen stegra?

Hej hästmänniskor 😂

Jag har alltid alltid alltid velat ha en häst som kan stegra, när jag var mindre var det mest för att jag ville vara cool, det kan jag erkänna😉 Men det är nånting med att sitta på en stegrande häst som jag gillar, jag känner mig stark, överlägsen på något sätt, det är känslor jag sällan har. Jag får en känsla av att ingen kan göra illa mig liksom, att ingen kan göra något, det är bara jag och hästen och tiden står still. Jag älskar det 😍

Men det är klart att det finns risker, det förstår jag också. Jag har kollat runt lite på sånt, och det verkar som att ''den största'' risken är att hästen börjar dominera ryttaren genom att stegra? Och att hästen kan tolka vissa hjälper som att den ska stegra? 

Jag har tänkt mycket på det, min häst använder redan stegring för att dominera mig ibland, hur skulle det då bli om jag satte kommando på det? Som jag ser det kan det ju inte göra saken värre, eller har jag fel? Och det där med hjälperna har jag också tänkt på, men jag har funderat på om man skulle sätta ett röstkommando, alltså att jag först lär honom från marken, sätter röstkommando på det och sedan ber honom stegra när jag sitter på.

Hoppas någon förstår vad jag menar, inte den bästa på att förklara 😇

Säg gärna vad ni tycker! 😃

PennyScarlett
2

Jag är hemskt ledsen, men jag kan inte annat än avråda dig. Det är inte för att vara elak, men om din häst REDAN har det beteendet så borde du snarare jobba för att få bort det, inte förstärka det. Snart får du en häst som stegrar vid minsta lilla att du ber eller kräver något av den.

Och är det någonstans som något kan göra dig illa, så är det på ryggen på en stegrande häst, så den tryggheten borde du söka på annat håll. Det var en annan tjej som startade en likadan tråd och alla, utom några få, avrådde henne och det var kunnigt hästfolk som visste vad dom pratade om. Stegring är i allra högsta grad ett oönskat beteende och jag personligen köper inte att det känns eller ser häftigt ut. Ingen, som verkligen kan något om hästar vill ha en häst som stegrar om det inte är till trickträning till ERFARNA tränare. Är ingen mes när det kommer till hästar, men det enda jag kunde tänka när jag satt på en sådan häst var "Snälla slå inte över, snälla slå inte över, snälla slå inte över!". Förhoppningsvis vill du inte lägga ner massor med tid på att bråka med en häst som ska gå upp så fort den inte känner för att göra som du vill. Det kommer ta bort allt det roliga och även tilliten från er relation om ni har otur.

Jag förstår att det känns kul och mäktigt att "ha kontroll" över en sån sak, men det är det bara tills den dagen hästen kommer på att den är 570 kg större än dig, sen är det inte kul längre…

Ta ansvar för din och din hästs säkerhet…lär den leka med pilatusbollar! :D

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[tintilar]
0

Förutom att det finns en risk för ryttaren kan det också skada hästen om den reser sig på fel sätt. När man arbetar med stegring är det viktigt att den utförs korrekt. Jag skulle inte rekomendera någon att lära hästen att stegra annat än i syfte att arbeta med styrka och balans. Skolor ovan mark är ngt man kan börja med när man kommit långt i sin ridning och träning av hästar.

Hhanniie
1

okej, då låter jag väl bli då.. Tack för hjälpen! 🙂

[tintilar]
0

Det tycker kag var ett klokt beslut. :)

Brollan1
0

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

PennyScarlett
1

Ditt beslut glädjer mig :) Bra att du tog ansvar!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter