Bygga ryggmuskler?
Ja, som rubriken lyder, hur kan jag bygga ryggmuskler på bästa sätt? :)
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
låg lång form på hästen. Tömkörning är också ett bra alternativ
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Se till att hästen använder ryggmusklerna, genom att låta den klättra och kliva över bommar, och genom att arbeta den i rätt form för den styrka den har. Tömkörning/tömlongering, som #1 nämner, är ett bra sätt att arbeta med formen utan att hästen behöver bära ryttarens tyngd.
Trava bommar och lång låg form..de är de jag har jobbat med men ser inget resultat :(
Trava bommar och lång låg form..de är de jag har jobbat med men ser inget resultat :(
#3: Hur länge har du hållit på? Det tar tid och det kräver protein i fodret. Prova att ge några deciliter Krafft Muskel per dag. Använd gärna höga bommar och jobba i både skritt och trav.
klättra hästen för hand, då får den jobba fritt och du får träna kondis ;)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Våran medryttarhäst hade INGA muskler när vi började… Vi kan inte rida på henne så vi har bara promenerat och det är synbara resultat ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Klättra, klättra, klättra :) Upp och ner, stanna, sväng. Det allra bästa får man av naturen!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
köpte min helt omusklad och varnvårdad och mager :( men tömkörde otoligt mkt för kunde ju inte rida, tömköra i skogen, bommar mm, sen ut och gå jättemkt upp och ner sen gav jag lucern till min samtidigt och tyckte det gav bra resultat för jan-maj var han en helt annan häst både i hull och muskler :) har du otur kanske sadlen är för smal och då kan hästen inte bygga några muskler pga av den,
Hur du arbetar din häst bäst beror på honom. Men omväxlande arbete är A och O. Och man ska inte fokusera på att bygga ryggmuskler utan på att bygga upp hela hästen därför att allt hänger ihop.
En väldigt omusklad häst behöver gå i en låg form kanske hela tiden. En vältränad häst kan gå i kortare form men behöver också jobba lågt ibland. Den absolut bästa träningen för en häst anser jag är att rida ut i skogen, skippa stigarna, skritt på lång tygel över stock och sten i 1-4 timmar åt gången. Då arbetar hästen på ett sätt som är naturligt för den, den måste balansera sig själv, kan välja den form som den behöver för att hitta sin balans och orka.
Om en häst inte bygger muskler på ryggen trots att man tros arbeta rätt med den så bör man undersöka om sadeln sitter bra. Det bästa vore om man red barbacka helt och hållet anser jag men det är få som är villiga att lägga sadeln på hyllan. Dock är en dålig sadel inget att överväga om man ska bygga ryggmuskler därför att den förhindrar blodcirkulation och skapar spänningar och smärta,vilket gör att muskeln inte kan arbeta - och muskeln måste arbeta för att bli stark.
Och vänta dig inte resultat i form av synliga ryggmuskler. Börja med att känna hur hästen orkar bära sig och det tar tid att bygga muskler. Men det är vägen som är målet, det får man inte glömma. :)
Han är vältränad men jag vill ha lite mer "biffigare" rygg bara. Han får protein så det räcker iallafall! Tack för alla tipsen!
#11 Han kanske inte är typen som har "biffig" rygg…
Medarbetare på westernridning.ifokus
Du måste även se till att aktivera bakbenen och att hästen faktiskt jobbar med överlinjen inte bara "paddlar på" framåt i en låg form, då kommer inga muskler.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nej han är inte den typen, men man kan ju ändå få ryggen lite mer biffigare. Jag vet hur man rider hästen i form. ;)
Om hästen inte är typen som får biffig ryggmuskler så är han inte. Alla ser olika ut fysiskt, har olika muskulatur och förutsättningar. Strunta i hur hästen ser ut och se till att arbeta den på ett sunt sätt så kommer han att sätta de muskler han behöver där han behöver dom.
Men han är inte typen med jättebiffig rygg, men det går ändå att få den biffigARE!! Han är en tävlingsponny så självklart är han jämt musklad överallt, men man kan ändå få ryggen lite mer biffig än var den är nu!
Men han är inte typen med jättebiffig rygg, men det går ändå att få den biffigARE!! Han är en tävlingsponny så självklart är han jämt musklad överallt, men man kan ändå få ryggen lite mer biffig än var den är nu!
#16 Varför vill du ha ryggen biffigare?
#18 Varför inte?
Han är välmusklad och i fin form, men jag vill fokusera mer på att bygga lite mer på ryggen, jag ser ingen big deal i det..?
Men tack för tipsen ni som har skrivit några tips! :)
#19 För att om han inte är den typen av häst som har biffiga ryggmuskler och han ändå fungerar bra till det du har honom till och han mår bra så känns det väldigt konstigt och gå in i någon body-building-tanke för ett djur. Om hästen har biffiga muskler eller inte spelar ingen roll sålänge hästen är välmusklad och mår bra och passar till det du använder honom till. Lägg istället fokus på att hålla honom välmusklad i helhet så som passar ändamålet. Att fokusera för mycket på en enda muskel/muskelgrupp är inte nyttigt, varken för människor eller djur, det är helheten som räknas.
I tillägg till #20: För att att om hästen arbetar rätt och äter rätt så bygger den optimala muskler, men inte mer. För att få den att bygga mer än optimalt måste man börja konstruera speciella övningar som inte är naturliga.
Tänk på hur en människa ser ut som är stark och vältränad till följd av ett fysiskt ansträngande jobb och proteinrikt kost - den personens kropp ser inte alls ut som en gympumpad kropp gör, som byggt sina muskler med "påhittade" övningar.
Hästen ska ju inte ha muskler för att stå och spänna sig i baddräkt med inoljad kropp - den ska ha dem till att arbeta med. Då behöver den arbetsmuskler, inte uppvisningsmuskler.
Vad gör det för skada om jag får fråga?
Det kommer ju inte göra nåt mer än att stärka ryggmusklerna
Jag tänker ju inte ge han anabola och kötta på med övningar varje dag direkt, utan ägna en extra dag då och med att tömköra/trava bommar etc. ingen big deal som sagt! Herregud.
Jag har aldrig skrivit att jag vill att min ponny ska ha "uppvisningsmuskler" bara få en biffigare=starkare rygg.