Tillåta bus?
När jag är ute och promenerar med min 3 åring så kräver jag av henne att hon ska gå bakom mig och följa mig uppmärksamt. Det gör hon. Eftersom hon varit rädd för bilar, men blivit mycket mycket bättre, har jag försökt boosta hennes självförtroende kring dem. Bla kan vi ibland springa efter en bil som nyss passerat, liksom jaga bilen. Hon blir då och kan ta ngt glädjeskutt och bocka. Vi kan även busa lite på andra sätt bara för att det ska vara kul oxå… Nu till frågan, är det dumt att tillåta bus på det här sättet? Jag känner aldrig att jag tappar kontrollen utan det är jag som bjuder in till leken och avslutar den.
Hon blir då supertaggad och kan ta ngt glädjeskutt och bocka (ska det stå).
Så länge du kan avsluta och hästen är medveten om dig och inte sprallar farligt nära så ser jag inga problem med det.
Jag har gjort likadant med min häst sedan 2007 och aldrig haft problem med att han försökt ta över eller blivit farlig. Jag har även kommando på stegring osv vilket anses livsfarligt - men så länge man är konsekvent och tydlig med att ''nu är det ok, nu är det inte ok'' så anser jag att lek och bus stärker förtroende och lydnad.
Djur och människor som tas ifrån all frihet vill bryta sig fria (om de vågar) men de som har grundläggande regler (skada ingen, lyssna NÄR jag säger något) men inbjuds till egen kreativitet och frihet har inte samma behov utan kan vara mer tillfreds med att lyda när det gäller. (Nu jobbar vi, då ska du fokusera. vs. Ok, nu är det fritt fram att busa och spänna av). Att få släppa fokus gör även att vi och djur orkar längre.
Men det är viktigt att vara tydlig - NU är det ok - och konsekvent. Om din häst fattart när det är ok eller inte så är du tydlig nog.
Det är min erfarenhet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det jag rent instinktivt börjar tänka på är när det blir dags att rida in hästen och du ska rida henne vid vägen och det passerar en bil…då är det inte jätteroligt om hon börjar studsa omkring och jagar bilen x) Lek och bus är alltid bra och bör uppmuntras, men säkerheten först! :) Det är säkrare att lära henne jaga pilatusbollar i paddocken eller på gårdsplanen t.ex.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
# 3 Sant! Tänkt så med. Rider henne med. Tänkte att hon skulle kunna göra skillnad på bus vid hand och ridning…men så smart är de nog inte. Ska sluta jaga bilar med henne :-), ska tilläggas att de flesta bilar får passera utan att vi jagar dem :-).
Jag skulle också tänka på säkerhets faktorn men eftersom ni inte gör det varje gång borde hon förstår det är ok när du säger det. Men personligen hade jag inte gjort det just pga säkerheten. Det kan bli problem om du någon gång skulle sälja hästen.
Anna och taxen Max
Haha men som sagt, lek och bus ska man kunna göra med sin häst :) Bara man leker med sådant som inte kan innebära att du eller din häst kommer till skada.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Hästar kan mycket väl lära sig när de får och när de inte får. Nu tycker jag kanske inte att springa efter en passerande bil är världens bästa bustillfälle, men..så läng det är du som bestämmer när buset ska börja och sluta är det okej. Speciellt om ni inte busar varje gång en bil passerar.
Travare kan lära sig galoppera på kommando för att INTE galoppera i loppen. Funkar utmärkt. 🙂
Om du med säkerhet kan stänga av buset på kommando så är allt sånt positivt. Om du inte kan det så är det negativt. För att en häst skall anses lydig att ledas så skall man kunna leda den från alla positioner när som helst utan att det blir problem. Även från dom positioner som av en del anses som tokigt. Detta är ett bevis på att ledarskapet är befäst och orubbligt oavsett var man står i förhållande till hästen. Detta är en bra kontroll på hur bra relation vi har med hästen, om det brister här så kan bus vara negativt för förhållandet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 Ska tänka på det.
Det beror ju på lite vad det är för slags bus, något glädje skutt är ju bara kul men kanske inte om hästen medvete tförsöker slänga av en (exempel bara). Asså känner man att man har kontroll så tycler jag det går bra. Min häst glädjeskuttar i bland på ängarna men hon slutar på komando så jag brukar låta henne göra det, och med glädjeskutt menar jag typ hopps upp och ner haha xD (inte typ bocka eller så då)
#10 Det här är bus vid hand. Jag springer med henne och leker :-)

Jag tror inte det är något problem utifrån infon du ger här. Ibland när jag kör mitt gamla åsnesto som har lite dålig bjudning kan fan flyga i mig när en bil passerar "Ja! Nu tar vi bilen!" o jäklar vilken fart hon får (nej hon blir inte rädd, blir hon rädd för något stannar hon). Men aldrig okontrollerat, det är en lek och båda är med på det. Låter som att det är samma med er. Så länge man inte gör det varje gång så att det blir en inlärd handling att man ska "jaga bilar". Att jaga läskiga saker är förövrigt ett utmärkt sätt att träna bort rädslor och höja självförtoendet så jag tycker det låter som att du har koll.
Jag anser att det är viktigt att låta hästar uttrycka sig. Att hoppa upp i luften, slänga runt eller ge ifrån sig ett tjut tex. Det kan också vara på mindre tydliga sätt som att kasta med huvudet, skrapa med en hov eller bara signalera något med ett öra och en blick.
Människor brukar dessutom också må bra av att leka, och lek är viktigt för en relation. Att uttrycka humor och glädje. Det öppnar oss och gör oss mer mottagliga och avslappnade, mer accepterande och ödmjuka.
Det du beskriver kan vara ett sätt för er att lösa spänningar, uttrycka er. Lek helt enkelt. Det är aldrig fel, sålänge man inte utsätter någon för risk. Att hetsa varandra på otrygga platser, om ni inte har ett fungerande samarbete eller om hästen inte är med på leken tex.
Och om hästen börjar ta intiativ till att rusa iväg varje gång en bil passerat utan att du tillåtit detta så kanske du ska överväga att låta bli att göra det i samband med en sådan sak som gör just att hästen förväntar sig det och därför går och laddar. Det skulle kunna bli ett problem istället för något ni tycker om att göra tillsammans. Så gör det som känns bra för er och lek med din häst. Det är nyttigt och härligt!
#11 förstod det men det var bara exempel. Men jag tror bara det är bra, sålänge ingen kommer till skada :)