Skyltning på transport?
Ja man ska ju skylta på transportens utsida att det finns hästar i den. Men frågan är nu, vad finns det för lagar om vilken typ av skyltning?
Fram har jag en skylt som det står "HÄSTAR" på. Men bak måste jag nu skaffa en ny skylt då det innan satt en tejpad skylt och jag har rivit bort den för att måla om. Måste det stå "HÄSTTRANSPORT" baktill, eller räcker det att det står "HÄSTAR" även bak?
Den på h**ks där det står "hästtransport", den är väldigt lång och för att få plats med den så hamnar den väldigt långt ner på min baklem, så då undrar jag om jag kan använda den som det bara står "HÄSTAR" på eller om jag måste hitta en skylt någon annan stans.
Måste jag ha en skylt på baktill när jag ska besiktiga transporten, eller är det enbart när man har hästar i som man behöver ha skylten där?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Eller är det särskilda mått på skylten som gäller bak?
Finns det i så fall lagar om hur högt/lågt en sådan skylt får/ska sitta baktill?
Kan du inte sätta den på fälluckan? 🙂
Det skulle bli enklare om man fick se en bild och kunde göra en uppskattning av hur pass lågt den hamnar. Det viktiga är nog att den syns.
"Skyltar Varje motorfordon måste ha skyltar som visar att levande djur transporteras, till exempel med texten "Djurtransport" eller "Hästtransport". Skyltarna ska ha svart text på gul botten och placeras väl synliga fram- och baktill på fordonet. Storleken på skyltarna ska vara minst 0,9x0,2 meter. Skylten framtill på en släpvagn som är kopplat till en personbil ska vara minst 0,5x0,3 meter. Reglerna kring transportmedel är omfattande och komplett information finns hos Jordbruksverket. Det finns också särskilda regler för transport med fartyg och flygplan." Citat från Gotlandsfjordingar
#3 Har ingen fäll lucka, bara gardin och kör inte alltid med den nere.
Den hamnar så lågt att den är i midjehöjd när jag står bakom vagnen med stängd läm. Alltså ungefär i samma höjd som motorhuven på en bil skulle jag tro. Ganska långt ner alltså. Eftersom den ska vara väl synligt så är det väl bättre med en något mindre högre upp. Det står ju klart och tydligt och med stor text HÄSTAR, så det är väl inte så mycket att ta miste på om man säger så.
#4 Jag tror ärligt att det där är gammalt. För när jag letar på jordbruksverkets sida (antar att det är dom som reglerar detta) så hittar jag inget om måtten. Den länk som är med i texten (går för övrigt inte till jbv utan bara till mer info på samma sida), den är till regler som är reglerade -96 och jbv hemsida är uppdaterad senare men där finns inga mått.
CelciusT; i de senaste rekommendationerna sammanfattas
"Skyltar
Det ska finnas skyltar på motordrivna fordon och släpvagnar som djur transporteras i. Kravet gäller inte personbilar.
- Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar både bak och fram.
- Det ska vara tydligt att det är levande djur i fordonet.
- Skyltarna ska vara lätta att läsa på håll.
- Texten kan vara på svenska eller engelska." JBV
SJVFS 2010:2 specificerar inga mått, utan kraven är lätt att läs på håll, vilket ger en viss frihet, vid en tvist i domstol som ej har en klar lösning, skulle jag dock tro att de tidigare reglernas mått skulle fungera normgivande.
Troligen har de nya reglerna tagits fram som en harmonisering mot EU;s gemensamma regler.
#6 Ja det är vad jag också läst och enligt det där så tolkar jag att det inte finns några specifika mått och jag tolkar det som att det är fritt fram att välja mått själv så länge det syns tydligt, även på håll, att det är levande djur i vagnen. Jag tolkar att det är okej att ha en skylt som är 50x30, gul botten och svart tydlig text. Eller tolkar jag fel?
Är det okej att ha en skylt där det enbart står "HÄSTAR" eller måste det stå "HÄSTTRANSPORT"/"DJURTRANSPORT", hittar ingenting om det på sjv's hemsida?
Nästa fråga, måste jag har rätt skyltning för att gå igenom besiktningen? Eller är det enbart krav för transport av djur? Jag tänker, det är ju önskvärt att det ska gå att ta bort/täcka över "djurtransport"-skylten för att man inte ska ha dom på när man inte kör levande djur, på besiktningen kommer jag ju inte ha levande djur i vagnen så då kan det väl inte vara krav på att ha skyltningen uppe?