Suck!
Igen! Vad har hänt med våra hundar eg? http://www.expressen.se/nyheter/1.753408/lilla-rakim-dodades-av-kamphund

det är ju hemskt. men varför kan dom inte gå vidare om en hund biter ihjäl en annan hund?

Ja, det kan man ju fråga sig. Det har jag inte hört förut.

ne inte jag heller. det stog att dom kan gå vidare med saken om en hund biter ihjäl ett djur på en gård. men det borde ju försjutton gälla om den biter ihjäl en annan hund ute på gatan oxå. fattar inte. menar dom då att om den här hunder som blev ihjälbiten, om den hade varit på sin gård, hade dom kunnat gått vidare med anmälan då? *förvirrad*

Nej, jag tror dom menar om det hade varit ett får, ko eller så.

Alltså ett djur som ägaren har "nytta" av och ska slakta för att äta. Blir det dödat av en hund så kan man inte ta tillvara av köttet.
Men en hund är ju ett sällskapsdjur. Så tror jag iaf.

okej. men vad ska det spela för roll. sätter dom högre värde på ett får eller en ko, jämfört med en hund? ne, jag fattar ingenting.

#5. okej. ja så kanske det är. men alla djur borde ju ha lika värde. samma förutsättningar eller hur man ska säga.

Se #5# Hann skriva svar innan din fråga. hehe

aa såg det hihi

Tyvärr så tror jag att det är människorna som skaffar djur de inte klarar av plus att det blir fler o fler hundar. Är säkert många förstagångsägare som tycker att det är en "häftig" hundras och köper en sådan hund.
Men att de inte går vidare med utredningar o så är för sjukt :/

Och sen vilka är det som skaffar sånna kamphundar? Jo, oftast unga killar/tjejer som har noll koll..
men det är oxå väldigt vanligt att hundar får black auter oftare, det är ju inte bara kamp hundar som anfaller, vet för ett tagsedan att en golden bet ett barn…

Det är vanligare över huvudtaget. Men sedan är ju frågan under vilka omständigheter det sker på. Är ju dessutom mer vanligt med en massa omplaceringar av hundar. Det är så lätt att skylla på hundarna men det är ju inte alltid hundens fel :(

oftast är det ju hundens uppväxt och uppfostran som avgör hur hunder blir i psyket. det är inte i många fall där hunden "bara är" så knäpp. utan det är oftast hur den blivit uppfostrad som spelar in.

#14 håller med fullständigt, men sen är vissa inte så noga heller när dem väljer tik och hane att para ihop.. som när mina föräldrar skulle köpa sin första schäfer, både tiken och hanen var helt knäppa och nervösa och det blev ju inte heller nån bra hund heller utav valpen, den var alltid nervös och man visste aldrig när den kunde hugga, och den högg både min mormor och morfar, så dem fick avliva den..

#15# Det är nog mest åt det hållet nu. Folk avlar lite hur som helst bara för att få dom där raserna som är mest populära nu. För dom är värda mer även om dom är blandraser. Samtidigt bryr dom sig inte om hur mentaliteten är hos föräldrarna.
fast vem var det som skrev eller sa nånstans att det är golden retrivern som står för dom flesta betten i hemmet, eftersom det är en familjehund, men att det inte skrivs nått om det…

#17 det är ju för att den är så pas vanlig som det händer mkt olyckor med den hundrasen. men det stämmer. står aldrig ngt om det. tyvärr.