slowfeeding problem
Jag har ett litet problem ang hönät till min häst. Han som fodrar i mitt stall jag står i tycker det är jobbigt att hålla på med hönät och fylla osv.
I och med att min häst inte får äta så mycket hö som jag skulle vilja pga höga energivärden kommer såklart mitt hö ätas upp väldigt snabbt. Har tidigare gjort så att han vid nattfodring hänger in och bara hakar på kabinhakarna i boxgallret. Problemet är nu att jag vill ge i nät även vid insläppet på eftermiddagen.
Vad har ni för lösningar? Jag vill inte låta honom fylla på nätet då det blir för jobbigt. Går inte att kompromissa om så det är ingen ide.
Undrar om jag skulle kunna ha mitt nät dinglandes i hörnan så det vajjar lite på sig. Sedan att man har ett hö nät i höpåsen som fodraren lägger in i slowfeedingnätet vid insläpp och natt. Istället för att min häst får i nät bara vid natten.
Vad tror ni om det? Det borde väl inte bli för krångligt för hästen eller?
Menar alltså en slowfeed i hörnan som dinglar samt att man vid insläpp och natt kastar in ett fyllt hönät med högivan i slownätet. Då blir det alltså dubbelt nät. Ska inte ha ett hönät då med för små rutor. Kom på idén just för att det borde gå långsammare för hästen men även för att det borde vara en enkel lösning för fodraren eller vad tror ni?
Köp flera nät som fy fyller upp varje dag och så händer han bara in ett nytt vid varje fodring.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Nja helst inte. Undrar i tråden om det går att slänga in ett hönät med stora maskor.då borde väl hästen komma åt? Vissa har ju dubbla slowfeedingnät.

Säger som #1, köp ett extranät och förbered fyllningen.
Det är väl dumt att ha dubbla när i onödan? Bättre att göra som dom innan skriver, att du köper fler nät som du gör i ordning så är det bara för han som ska fodra att hänga in nätet. Det tycker jag låter enklast :) Jag skulle inte hålla på med dubbla nät..
Jag hade också köpt fler nät och fyllt på precis som man fyller på kassar. Eller så skippar man näten och ser till att hästen har ren halm, granris eller annat som den kan tugga när höet tar slut.
Skulle också köpa flera nät och ha nätt till varje fodring. Änkelt och och smart !