Tjock?!
Normalbyggt med något omusklad rygg enligt bilden ovan (hann endast se översta bilden), dock kan det bero på hur han står på bilden också… Ser fin ut! =)
Dock bör du bedöma efter om du känner några ben snarare hur han ser ut på någon bild… =P
Den hästen är inte tjock. Det var det dummaste…Jag håller med föregående talare. Vissa hästar blir väldigt runda över magen under vinterhalvåret och de kan se tjocka ut, men känner man över revbenen och ryggen så sticker det ut. Vet inte varför vissa hästar gör så. Men nej, din häst är jättefin och jag tycker inte att han ska bli smalare.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag tycker inte hon ser tjock ut, utan ganska lagom, men det är givetvis lite svårt att säga på bild.

Inte direkt tjock men inte spinkig heller.
Jag säger som ovanstående, ganska lagom men kan ha lite mer överlinje. Tjock skulle jag absolut inte säga!

Som sagt behövs mer överlinje, och det kommer med träningen sen. Även buken kommer dras upp av träningen.
Du skulle kunna öka proteinet på henne om du inte redan gjort det för att ge henne bättre förutsättningar att bygga muskler. Speciellt nu när det är fällningstider. Det går åt mer protein för att göra 1 kg päls än 1 kg muskler så just nu har hästarna ett enormt proteinbehov.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Absolut inte tjock hade gärna haft mer hull för att kunna byggs muskler jag föredrar när hästar har lite extra hull för att kunna byggs på något . Men dom salt måste bygga upp muskler och buken är inte stor men behöver såklart tränas hästen är inte tjock behöver mer muskler och buk muskler . Men många kan inte ens se när hästen är tjock och buktig (protin brist ) Är hästen bucklig och dålig över linje och ryggmusklernbrukst hästen behöva mer proteiner(Hö)
Lite bukig men varken tjock eller smal. Något omusklad på rygg och rumpa men inte direkt något att ojja sig över. Många hästar har den typen av muskelsättning.
Ser helt normal ut, ser inte tjock ut.
Ser ut som mycket fullblod i den hästen, speciellt manken och den stora och formade bröstkorgen. Sen har den som en del påpekat ett svagt bakparti. Detta i sin tur gör att det blir en stor kontrast mellan fram och bakdel som några kan se som att buken är tjock. Fullblod har stor buk pga stort hjärta och lungkapacitet då dom är avlade för galopp och det slår ochså ibland igenom på varmbloden.
Lite oftopic:
Hästar med liknande hög och bakskjuten manke kan vara svåra att hitta sadlar som passar och har ofta svårt att utveckla hals, rygg och bakmuskler pga svag rygg/kors. Dom får ofta en väl utvecklad bogmuskulatur då dom lägger mycket vikt där. Så var extra nogrann med sadelpassning på dessa hästtyper. Pga deras rygg så kan dom ochså ha problem med att samla sig, åtminstone innan man har byggt upp ryggen och baken och det är det man skall inrikta sig på i första hand och inte samla dom i början för då går det bakåt i utvecklingen.
Nog oftopic…;-)
Ps korta svansen så hon inte trampar av den, dom ser f….liga ut när dom blir avtrampade ds ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#11 Håller inte med dig om att hon behöver korta svansen. Hästarna vet var deras svansar slutar. Många naturraser skall man inte ens klippa svansarna på. Hur kort svans man vill ha på sin häst är mer en smaksak.
Jag sekunderar Tusen;s inlägg gällande svansen. Det finns få saker som jag tycker ser så illa ut på hästar som förkorta och ofta rakt avklippta svansar…

den svansen är ju inte ens lång?? Min ponnys svans går i marken 😃
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tycker inte alls att hästen ser tjock ut, och svansen är enligt mig lagom lång :)
Gratulerar alla som har hittat hästar som klarar av att behålla långa svansar. Har tyvär själv varit med om avtrampade svansar och dom tar lång tid att få till igen efter det. Och det händer oftast på vintern när det är mycket snö, prexis som vi har här uppe. MEn det kanske inte gäller när man bor i delar med lite snö. Vi har ett avlångt land…;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#16 Inga problem med sådana svansar i Skåne fast det varit en halvmeter snö ibland.
Brollan1; jag är uppvuxen med mycket snö och har ändå alltid haft häst långa svansar som slits av sig själva. =)
Hmm.. Den svansen är ju inte ens lång ;P Min vbl-travare har en svans som ibland släpar i backen. Hon sköter längden på den själv genom att trampa av sig den, då blir den lagom lång ett litet tag men släpar snart i backen igen. Ibland klipper jag den för att jag råkar ha tid över, men tycker det ser så fult ut med klippt svans.
Quartern han fick jag klippa nu i vinter. Han hade svans ungefär som den på bilden, men den blev så full i snöklumpar och han tyckte det var så förfärligt obehagligt så han kunde knappt gå. Klippte av klumparna och han blev så glad. Men som sagt, så fult med klippt svans =S
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fullblod o fullblod men mycket tyskt det är väldigt många tyska hästar som har mycke manke spesielt om man tänker på deras tyska sadlar tex kieffer är för hästar med rak rygg och hög manke . Men mer protin behöver tillägga för att kunna bygga upp höstens över linije . Det värkar som att protin saknas eftersom hästen har liten buk och dålig över linje
Problemet med denna typ av manke och konstitution är dess placering i längsled på ryggen. Den sitter ~5cm längre bak än normalt och därmed förflyttar sadeln och sadelläget lika långt bak med en normal sadel. Tar man inte hänsyn till det så rider framvalvet på sadeln ovanpå skuderbladen och därmed fördärvar hästen i längden.
Och med fullblods bröstkorg så förvärras detta eftersom dom ofta har en nerböjning av bröstkorgen ~10cm bakom armbågarna vilket gör att sadelgjorden måste sitta framför den och därmed drar sadeln frammåt. Denna häst har inte en så framträdande bröstkorg endast en svag buktning men det är nog tillräckligt för att hålla sadelgjorden framför den och dra fram sadeln.
Ang fullblod och tyska hästar så titta i stamtavlorna så ser man mycket "XX" i alla varmblods stamtavlor oavsett var dom kommer ifrån, även SWB och tyska hästar.
Det blev mycket oftopic i den tråd… ;-)
Lycka till
Absolut jag ha en sådan själv de jag mördade med tyskt är att många tar fullblod negativt men kieffer har en väldig utformning av sadlar just döendes typen av häst. Har själv en häst med mycket manke och stor lugn kapacitet .
#22 Mördade med tyskt, döendes typen av häst? Jag gissar på autocorrect? ;) haha!
Tack för alla svar fina ni! Sadeln vi har är en utpassad Prestige och den fungerar fint. Jag ska se över proteinet också, kan vara så att ni har rätt, hästarna går mestadels på (i och för sig väldigt bra) hö och stallägarens egna kraftfoderblandning här nere. Tack tack tack!
23 ja det var det ursäkten:S