Ta ner huvudet?
Hur får man ner hästens huvud?, vet inte riktigt hur man ska förklara hur jag menar men som på bilden här http://www.google.se/search?hl=sv&tbo=d&site=webhp&tbm=isch&spell=1&q=dressyrhäst&sa=X&ei=EocgUbbvJeiK4ASx7YG4DQ&ved=0CDYQvwUoAA&biw=320&bih=416#i=13 Liksom så att hästen inte se huvudet såhär http://www.google.se/search?hl=sv&tbo=d&biw=320&bih=416&site=webhp&tbm=isch&sa=1&q=rider+på+hät&oq=rider+på+hät&gs_l=mobile-gws-serp.3…31531.40277.0.40555.27.22.3.1.1.1.438.3080.0j13j4j0j1.18.0…0.0…1ac.1.3.mobile-gws-serp.oncatSM8fFU#i=58 När man rider dressyr!
Det är väldigt svårt att förklara. Jag skulle nog vara väldigt mjuk i handen, lösgöra hästen och ha den mellan hand och skänkel… Lite svårt att beskriva eftersom att jag inte är helt säker på hur jag gör… Hoppas du fick någon hjälp åtminstone!;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Du börjar i fel ände! ;)
Hästen på bilderna sänker nacken för att den går på tygeln/går i form. Men huvudets placering är inte det viktiga och inte det du ska fokusera på.
Hästen går på tygeln när den trampar under sig med bakbenen och på så sätt lägger över mer av sin kroppsvikt på bakbenen istället för frambenen. Hästen ska också arbeta med rygg- och magmuskler och höja ryggen så att den bär upp ryttaren på ett bra sätt. Det är detta du vill att den ska göra! Först när den gör dessa saker kommer den också börja arbeta med halsmuskulaturen på rätt sätt och då söka stöd i tyglarna och "böja" nacken, som på bilderna.
Man vill att hästen ska göra detta för att undvika skador som kan förekomma när hästen arbetar på ett felaktigt sätt. T.ex: Om hästen bär upp hela ryttarens vikt på frambenen blir det också en onaturligt stor påfrestning på frambenen vilket på sikt kan leda till olika skador där. Det är alltså bättre att hästen bär mer vikt på bakbenen då de är starkare. :)
Om du börjar trycka ner hästens huvud går du miste om hela grejen med att få hästen att arbeta i form. Du vinner ingenting på att hästen bara böjer på nacken. :)
När hästen går i en ärlig form blir den också mycket roligare och lättare att rida.
Så hur får man då hästen att arbeta i form? Mitt bästa tips är att ta hjälp av en duktig tränare som kan guida dig rätt. Det handlar väldigt mycket om känsla och det är svårt att förklara så här över Internet…
Annars har jag ett par tips:
Tempoväxlingar. Jobba mycket med tempoväxlingar i alla gångarter eftersom det hjälper hästen att bli aktiverad/med på noterna och komma under sig med bakbenen.
Lösgörande arbete. En häst som inte är lösgjord kan inte arbeta i form. Jobba mycket med volter och gärna cavalettiövningar och forma den runt din innerskänkel.
Jobba med säte och skänklar. När du rider ska du tänka på att rida mest med säte och skänklar. Det kommer att hjälpa dig att få hästen att jobba bakifrån och fram. Sitt ordentligt och stadigt i sadeln och ge tydliga hjälper.
Mjuk kontakt. Ha en stadig men rörlig kontakt med hästens mun, se till att röra mjukt på fingrarna hela tiden.
Hoppas att det var till hjälp! :)
Tack så jättemycket.! :D