Färg på flughuva
Till sommaren tänkte jag skaffa en flughuva som min häst kan ha när vi rider utomhus, han har eksem och går ju alltid med eksemtäcke på under det varmare halvåret. Problemet är när vi rider ute (framförallt i skogen), då blir han attackbombad av insekter och det stör ju honom väldigt mycket, dels för att han blir biten i öronen och dels för att han annars inte har några insekter i huvudet (alltid luva på). Spelar ingen roll hur mycket insektsmedel jag har på dessutom vill jag inte riskera att han får medel i ögonen.
Frågan är ju då vilken färg som är bäst på nätet på flughuvan? Svart eller vitt? Vilket tror ni han ser bäst igenom?
Den luvan han har på sig i hagen har svart nät men där måste han å andra sidan inte så lika bra som när vi stövlar runt i skogen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Eftersom hästar inte ser på samma sätt som vi kan man aldrig säga säkert. Jag tror inte det spelar någon roll men om du redan har ett svart kan du ju testa med det och om du upplever att han ser sämre kan du ju alltid köpa en till fast vit. Flughuvor är ju i det närmaste en förbrukningsartikel så den nya lär ju gå åt i alla fall om den inte blir bra för ridningen.

#1 Fast han har ju inte vanliga flughuvor i hagen utan en eksemhuva som hör till täcket.
Men jo vi har ju fler ponnyer i stallet som kan tänkas behöva en om han inte skulle kunna använda den sen.
Han är ju trots allt van vid den svarta..
svart drar iallfall till sig myggor, mer än vit. Men kanske inte direkt är mot myggor utan andra kryp?

#3 Han blir anfallen av allt möjligt..😡
#3 Gör det? Tycker det är mest tvärtom.
Svart drar naturligt till sig värme och de flesta insekter dras till värme, så vitt är att föredra tycker jag. 🙂
Nja, visserligen har du rätt i att svart blir varmare men en vit T-shirt eller lakan samlar nog mer flugor och småkryp än mörka.
#7 Detta är inte personliga erfarenheter faktiskt. Det är vetenskapligt bevisat! 🙂 Att de gör det beror helt enkelt på att det är så man hittar "mat" när det är mörkt och man inte ser.
Tyvärr kan man oftast inte undvika att de fortfarande dras till hästen eftersom vissa insekter (t.ex. broms) dras till svettdoften när hästen börjar bli ansträngd.
# Åh! Just det! Om man snackar stora vita ytor (lakan och liknande) så kan flugor dras till det vita p.g.a. ljuset som reflekteras. 👍